Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-05, 21:48
  #1
Medlem
Känns som det händer en del på börsen just nu. Kan det vara en nedåtgående spiral? Har Swedbanks rönteobligatiovsfond och funderar på att flytta över det mesta dit just nu för att pareta ännu mer fall. I alla fall under en tid. På 3 veckor men speciellt dom sista dagarna har hag förlorat runt 40 000 pga börsfallet.

Vad säger ni andra?
Citera
2018-02-05, 21:52
  #2
Medlem
Alla erfarna säger att man ska ha is i magen, och jag tänker ha det med.

Jag säljer inte. Jag är å andra sidan ingen expert.


Men jag vet att börsen till stor del handlar om människans psyke. Under plötsliga fall så är det helt säkert att folk kommer att överreagera. Så en stor del av denna panik är väl egentligen ganska löjlig?


Låt oss titta tillbaka. Vad har egentligen hänt?
- Amerikanarna har fått högre löner än väntat.
- Och därför tror man att räntan kommer att höjas något?

Ppft.
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-02-05 kl. 21:59.
Citera
2018-02-05, 22:11
  #3
Medlem
Jo man får nog hålla koll på vart det här ska ta vägen nu. Har själv torskat en bit över 100K nu, och lär bli betydligt mer förluster närmaste dagarna känns det som. Men som tur är så sträcker sig min placeringshorisont till och med 2022, så får hoppas på en återhämtning tills dess.
Citera
2018-02-05, 22:12
  #4
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Alla erfarna säger att man ska ha is i magen, och jag tänker ha det med.

Jag säljer inte. Jag är å andra sidan ingen expert.


Men jag vet att börsen till stor del handlar om människans psyke. Under plötsliga fall så är det helt säkert att folk kommer att överreagera. Så en stor del av denna panik är väl egentligen ganska löjlig?


Låt oss titta tillbaka. Vad har egentligen hänt?
- Amerikanarna har fått högre löner än väntat.
- Och därför tror man att räntan kommer att höjas något?

Ppft.

Inte bara därför, utan därför att vi inte haft en större korrektion sedan 2008.
Om man räknar antalet år som det skett korrektioner så ligger det på ungefär 8-10 år, give or take.
Så det ligger rätt i tiden med en nedgång.
Men såklart, ha is i magen om du sitter långt, börsen kommer förr eller senare att komma tillbaka och gå högre, frågan är hur många månader/år det tar innan vi är där igen...

Trumps ekonomiska sötebrödsdagar är slut.
Citera
2018-02-05, 22:12
  #5
Medlem
Jag har gått ur högriskpositioner, då de oftast tar mer stryk om det blir en sättning. Har kvar vanliga aktier och resten på diverse räntepapper.

Det ser mörkt ut på börshimlen...bäst att vara redo med paraplyet.
Citera
2018-02-05, 22:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Jag har gått ur högriskpositioner, då de oftast tar mer stryk om det blir en sättning. Har kvar vanliga aktier och resten på diverse räntepapper.

Det ser mörkt ut på börshimlen...bäst att vara redo med paraplyet.

Frågan är ju, jag har både blandfonder och rena aktiefonder. Om man ska flytta över allt till blandfonder ett tag. Eller om man ska flytta både blandfonder och aktiefonder till rena räntefonder?
__________________
Senast redigerad av massatassa 2018-02-05 kl. 23:05.
Citera
2018-02-05, 22:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Frågan är ju, jag har både blandfonder och rena aktiefonder. Om man ska flytta över allt till blandfonder ett tag. Eller om man ska flytta både räntefonder och aktiefonder till rena räntefonder?

Fördelen med blandfonder är väl att de går upp med börsen, fast mindre än index. De går även ner mindre än index, så det är ett sätt att minska risken och ändå vara med lite på uppgången om det fortsätter upp.

Tror du att börsen kommer krascha, så är räntefond eller likvid bästa lösningen.
Citera
2018-02-05, 22:34
  #8
Medlem
Kalle81s avatar
krakk 5 % i mörra ska blodet flyta på gatorna i stokholm och oslo. Det blir en sättning på 5-8 %.

Aktier i bolag som inte gör vinst sjunker mest och mycket. Detta blir intressant.

De vd:ar som twittrat och facebookat för att få upp sina kurser....nä nu hjälper inte det längre.

Det som sker nu är att marknaden kommer gå tillbaka till en strikt tolkning av P/E. Borta är all värdering baserad på framtidsutsikter, ramavtal, ja t om fasta orders. Det enda som kommer ha betydelse är vad man tjänar och har tjänat. Lycka till
Citera
2018-02-05, 22:35
  #9
Medlem
poxers avatar
Först gambling på bitcoin och nu börsras, kan inte vara lätt att vara Svensson.
Citera
2018-02-05, 22:40
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Först gambling på bitcoin och nu börsras, kan inte vara lätt att vara Svensson.
Hahahaha It's not how many times you get knocked down that count, it's how many times you get back up.
Citera
2018-02-05, 22:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Först gambling på bitcoin och nu börsras, kan inte vara lätt att vara Svensson.
Vad vill du ha sagt?
Citera
2018-02-05, 23:08
  #12
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Vad vill du ha sagt?

bitcoin är ner 13 %. du kan räkna på vad det blir på t ex 200 000 kr. eller mer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback