2018-02-05, 03:35
Medlem
Jag borde göra på vissa sätt. Jag borde tänka på vissa sätt. Dessa borden är lättare om de är vanor. Hur skaffar man sig dessa vanor?

Repetera dem lär ni skriva. Men tänk vad förbannat psykotisk man blir av att repetera samma tankar om och om igen. För även tankarna bör ha goda vanor. Hur får man goda vanor i tankarna?
Citera
2018-02-05, 03:59
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
För att parafrasera Jordan Peterson.

Sätt dig ned med ett papper. Spendera 15 minuter med att skriva hur du skulle vilja vara och tänka om, låt oss säga, 2 till 3 år.

Skriv sedan hur du absolut inte vill vara om 2 till 3 år.

Det viktiga är att inte bara fundera på det, utan att faktiskt formulera och skriva det. Dina planer blir helt enkelt mer konkreta då.

Sedan är det "bara" att tänka på dina två lappar framöver.
Citera
2018-02-05, 04:12
Medlem
Finns flera sätt.
För det första så kan ingen göra allt som dem borde, det är ett ideal och värt att eftersträva såklart men ta det lugnt, ta inte ut något i förskott & får du en rutin som fungerar bra, försök behålla den samtidigt som du analyserar vad det är med denna rutin som hjälper och när.
Citera
2018-02-05, 04:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av floristblomma
Jag borde göra på vissa sätt. Jag borde tänka på vissa sätt. Dessa borden är lättare om de är vanor. Hur skaffar man sig dessa vanor?

Repetera dem lär ni skriva. Men tänk vad förbannat psykotisk man blir av att repetera samma tankar om och om igen. För även tankarna bör ha goda vanor. Hur får man goda vanor i tankarna?

Jag har hört att efter att man gjort någonting 30 gånger så blir det automatiskt en vana.
Hur man lättast får in att göra någonting 30 gånger?
Hmm det handlar väl om prioriteringar och att man minns att göra det.
Hur minns man?
Man kanske skulle göra ett schema med nummer 1-30
och efter varje gång man gjort det kryssar man för ruta 1, sedan 2 sedan 3 osv
tills man är framme vid ruta 30 och då går det av sig själv.

Schemat skulle man kunna sätta upp som en stor lapp på dörren så att man alltid ser det
, man skulle också ha det på skrivbordet i datorn eller i telefonen. Kanske vore det bäst att
använda alla 3 sätt för att se vad som funkar bäst.
Tror du detta skulle funka?
Citera
2018-02-05, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av floristblomma

För att lyckas med förändringar så är det troligare att man lyckas om maningen gör alla förändringar samtidigt. Börja med de som du tror vara enklast att lyckas med. Enklast brukar det vara att ta tag sitt dagliga beteende först. T.ex. gå upp i tid på morgonen, gå och lägga sig i vettig tid, när du etablerat en ny vana börja jobba med nästa.
Som med mycket här i världen så finns det inga genvägar, ibland kommer du att misslyckas, då börjar du om.
När du etablerat ett antal nya fysiska vanor så får du självförtroende och styrka att även tatag i den mentala biten.
Lycka till, det är med ihärdighet vi åstadkommer förändring.
Citera
2018-02-05, 12:08
Medlem
Tror man behöver en bra anledning till att börja med, för att förändra vanor som ska hålla i längden.
Motivation. Om du ändrar ett beteende, vad kommer det resultera i, vad kommer det ge dig?
Ha tydliga och realistiska mål. Och inte tänka allt eller inget. Otroligt svårt att förändra vanor - inte minst som ska kunna hålla i längden
Citera
2018-02-05, 15:44
Medlem
Bästa sättet att skaffa goda vanor och uppnå lycka är att kolla så mycket reklam som möjligt så du får bara de bästa levnadstipsen!
Citera
2018-02-05, 15:59
Medlem
Det är enklare att byta ut omständigheterna man befinner sig i som triggar ens dåliga beteende, än det är att bryta vanorna. Mitt tips är att du byter miljö.

Har ibland själv reflekterat över hur det vore att sitta inspärrad några år på anstalt, förvisso hade livskvalitén försämrats, men mina dåliga vanor hade inte haft möjlighet att fortsätta. Vore intressant att höra från någon som genomgått s.k. "kriminalvård" har att säga om detta.

Vad gäller dina tankar är det meningslöst att försöka kontrollera, däremot får du inte låta negativa tankar styra dig. Så ignorera dessa tankar så gott de går, eller genomför det du planerar trots en negativ självuppfattning.
Senast redigerad av har 2018-02-05 kl. 16:14.
Citera
2018-02-05, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av har
Det är enklare att byta ut omständigheterna man befinner sig i som triggar ens dåliga beteende, än det är att bryta vanorna. Mitt tips är att du byter miljö.

Har ibland själv reflekterat över hur det vore att sitta inspärrad några år på anstalt, förvisso hade livskvalitén försämrats, men mina dåliga vanor hade inte haft möjlighet att fortsätta. Vore intressant att höra från någon som genomgått s.k. "kriminalvård" har att säga om detta.

Vad gäller dina tankar är det meningslöst att försöka kontrollera, däremot får du inte låta negativa tankar styra dig. Så ignorera dessa tankar så gott de går, eller genomför det du planerar trots en negativ självuppfattning.

Jag har suttit på anstalt.

Det blir bara ett tillfälligt avbrott. Direkt man muckar är allt som vanligt igen.

Var man glad i alkoholen/droger så är det minst 9 av 10 som besöker krogen/bolaget eller köper droger samma dag. Helst inom en halvtimme

Brottslighet behöver knappt nämnas. Då nästan ingen slutar vara kriminell för att man hamnat på kåken..

Däremot cigg rökning. Eftersom man inte får röka inne på anstalter länge. Vissa gör det iallafall ibland. Men stor skillnad mot förr i tiden!

Jag tror att man måste komma fram till nackdelar och fördelar som ingår i dåliga vanor. Och verkligen förstå vad man utsätter sig för.

För min del röka cigg. Varför ska jag betala för att få lungcancer/KOL/något? Mycket dumt beteende.

Det fick mig att sluta med tiden.(efter över 20 års rökning) Jag kommer aldrig bli cigg rökare igen. Kan ta en cigg på fyllan någon gång. Annars använder jag extremt lite tobak när jag röker gräs!
Citera
2018-02-05, 17:21
Medlem
enlevandemans avatar
En bra vana är att sluta hänga på Flashback. Att inte vara egoistisk. Sluta vara psykotisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in