• 2
  • 3
2018-02-09, 03:14
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Du har helt rätt.
Filosofi och vetenskap kan kombineras och även användas var för sig på olika sätt om man vill det.
Men det är alltid ur individens synvinkel.
Så Jag menar att eftersom vetenskapen kommit fram till att vi är totalt obetydliga,
så är det inte förenligt.
Vi existerar egentligen inte ens ur ett kosmiskt perspektiv, tidsaspekterna är alltför oändliga för det.
Vi kan ju fundera på än det ena och än det andra men i slutändan så spelar det ingen roll varken för individen eller ens för vårt solsystem.
Men jag kopplar bort vetenskapen och fortsätter filosofera

För mig räcker det att våra liv är betydelsefulla och meningsfulla för oss själva och för våra närstående. Att ha förståelse och kunskap om vår värld, vilket vetenskap är ett instrument att skapa, har betydelse för oss människor på följande sätt:

1. För mig som är nyfiken på hur världen fungerar gör det i alla fall mitt liv betydligt intressantare och mera innehållsrikt att förstå och få mer kunskap om hur den fungerar.

2. Ju mer kunskap och förståelse mänskligheten har om hur vår värld fungerar, desto bättre kan människan fatta kloka och visa beslut för att förbättra sina livsvillkor och skapa ett bättre samhälle, vilket har betydelse för individens välbefinnande och möjligheter att leva ett meningsfullt och innehållsrikt liv.

Så både vetenskap och filosofi är viktigt för oss människor, och ser ingen anledning att koppla bort vare sig vetenskap eller filosofi. Dessutom värderar vetenskap ingenting och säger varken bu eller bä om hur vi bör leva våra liv, värdera kan bara tänkande och kännande entiteter göra. Vetenskap genererar kunskap om hur världen fungerar, vilket är i högsta grad förenligt med att använda den som ett instrument för att skapa ett bättre liv för oss själva och stilla vår nyfikenhet.

Så jag ser ingen konflikt mellan vetenskap och att leva ett meningsfullt och innehållsrikt liv. Och jag ser ingen konflikt mellan att våra liv är ändliga och saknar betydelse ur ”perspektivet” universum av tid/rum/energi/materia/naturlagarna, och att vi försöker leva ett meningsfullt och innehållsrikt liv.
Senast redigerad av qbit 2018-02-09 kl. 03:23.
Citera
2018-02-09, 12:19
Medlem
PiusXIIIs avatar
Vi är inte skapade och rustade för att kunna se bortom det universum där vi befinner oss.

Det kan aldrig bli frågan om något annat än matematiska teorier och spekulationer.
Citera
2018-02-13, 03:24
Medlem
Citat:
Jodå jag har hört och läst alla teorier.
Men ingenting vetenskapen har kommit fram till och ingen teori spelar någon roll,
eftersom ingenting talar för att livet fortsätter efter att vi dör.
Det är endast "tron" som ger hopp.
Trist att man är alldeles för intelligent och välutbildad för att bli religiös

Varför är folk så besatta av att livet ska fortsätta efter döden?

Behöver du mer tid att utröna universums gåtor att det måste spänna över flera livstider eller?

Kan du inte då bara möta livets ändlighet med acceptans och bara skita i vetenskap om du tycker det är tråkigt?
Börja skapa konst istället kanske?

Jag tror att människans fetischism för vetenskap är skadlig för människan i det långa loppet, jag tror att människan har ett behov av fantasi och det icke-mätbara, vilket vetenskapen jobbar hårt för att beröva.
Balans är svaret, utöva fantasi.
Citera
2018-02-13, 10:58
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Jodå jag har hört och läst alla teorier.
Men ingenting vetenskapen har kommit fram till och ingen teori spelar någon roll,
eftersom ingenting talar för att livet fortsätter efter att vi dör.
Det är endast "tron" som ger hopp.
Trist att man är alldeles för intelligent och välutbildad för att bli religiös

Du är helt fel ute och jag rekomenderar att du gör något åt det, eller accepterar ditt öde i lidande.
Att söka svaren i universum är fel, titta inåt istället.
Människan största hinder för att få leva och förstå allt, vara allvetande, är rädslan för döden. När du förstår att framtiden inte existerar, dvs att döden inte existerar, kommer du tappa all rädsla och börja leva ditt liv till fullo med alla rätta svaren inom dig.
Citera
2018-02-15, 22:17
Medlem
Folk förblindade av vetenskapen idag. Vissa tror till och med att vetenskapen har tagit död på alla filosofier. Det är knasigt minst sagt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in