Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-04, 22:18
  #1
Medlem
lossnuss avatar
Och,
Kvar finns endast "att finna sig i sin situation"
Att veta om de obegripliga tidsrymderna och avstånden som
vetenskapen kommit fram till har tagit död på allt annat
och kvar finns inte ens hopp om att få veta någonting.
Ingenting vi gör eller har gjort spelar någon roll
Är du Donald Trump eller Putin, var du Napoleon eller Beethoven...saknar helt mening.
Tala om för mig varför någonting som någon människa någonsin gjort spelar någon roll.
Citera
2018-02-04, 22:30
  #2
Medlem
Darwin kom på varför vi finns och upplever det du beskriver!

Jag tycker det är intressant, men jag är fullt medveten om att inte alla delar mitt intresse...
Citera
2018-02-04, 22:55
  #3
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Darwin kom på varför vi finns och upplever det du beskriver!

Jag tycker det är intressant, men jag är fullt medveten om att inte alla delar mitt intresse...
Ok, på vilket sätt påverkar "de tankarna" våran existens och allt annat ?
Citera
2018-02-04, 23:12
  #4
Medlem
brorvikings avatar
Jag håller med dig. Om man vill förstå idag hur allting fungerar så finns faktiskt svaren. Det som dödat mig är; ingen fri vilja i kombination med mulitverse och oändligt liv. Det känns så illa att jag ibland vill ta livet av mig. Men det bestämmer jag inte själv och vad skulle det tjäna till...
Citera
2018-02-04, 23:13
  #5
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Ok, på vilket sätt påverkar "de tankarna" våran existens och allt annat ?

Alla filosofier? Tycker nog att t ex moralfilosofi och politisk filosofi står sig ganska starkt.

Och vetenskapsfilosofi förstås. (Vad är vetenskap och vad är pseudovetenskap? Vad är vetenskaplig kunskap och hur skiljer det sig från annan sorts kunskap, om sådan finns? Vad menas med teori och hypotes i vetenskap? Hur går det till när teorier revideras och uppdateras, eller ersätts med nya teorier? Paradigm och paradigmskiften. Och säkert mycket annat som jag inte kommer på just nu. Läs t ex Kuhn och Popper.)
Citera
2018-02-04, 23:39
  #6
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Alla filosofier? Tycker nog att t ex moralfilosofi och politisk filosofi står sig ganska starkt.

Och vetenskapsfilosofi förstås. (Vad är vetenskap och vad är pseudovetenskap? Vad är vetenskaplig kunskap och hur skiljer det sig från annan sorts kunskap, om sådan finns? Vad menas med teori och hypotes i vetenskap? Hur går det till när teorier revideras och uppdateras, eller ersätts med nya teorier? Paradigm och paradigmskiften. Och säkert mycket annat som jag inte kommer på just nu. Läs t ex Kuhn och Popper.)
Vad spelar det du räknade upp för någon som helst roll i förhållande till tidsaspekterna som vetenskapen kommit fram till ?
Vad spelar det för någon roll att överhuvudtaget tänka i de banorna ?
I förhållande till vår extremt obetydliga planets historia ?
För att inte tala om vi människors extremt obetydliga historiska existens ?
Citera
2018-02-05, 00:36
  #7
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Vad spelar det du räknade upp för någon som helst roll i förhållande till tidsaspekterna som vetenskapen kommit fram till ?
Vad spelar det för någon roll att överhuvudtaget tänka i de banorna ?
I förhållande till vår extremt obetydliga planets historia ?
För att inte tala om vi människors extremt obetydliga historiska existens ?

Vad "vetenskapen har kommit fram till" hänger väl ändå ihop med hur vi definierar vetenskap och vetenskaplig kunskap etc, och sådant är faktiskt filosofi -- vetenskapsfilosofi.

Hur vi ska agera i olika situationer kan handla om etik och moral, och om rättsfilosofi, även i det fall du talar om. Kan t ex något brott ursäktas med universums oändlighet? Det kanske du tycker, men då ägnar du dig själv åt filosofi.

Slutligen, varför spelar det öht någon roll vad vetenskapen har kommit fram till om universum? För *mig* spelar det stor roll därför att jag är så intresserad av sånt. Men du verkar tycka att det på något sätt gör livet meningslöst. Så kanske det är, men detta är ju inte alls på något sätt självklart. Det måste du argumentera för, och då håller du på med filosofi. För min del gör vetenskapliga upptäckter livet MER intressant.

Här är ett alternativ för dig: I morgon kommer det en ny dag. Det är bara en obetydlig dag jämfört med hela ditt liv, men den kommer bara en gång, sen är den borta för alltid. DU kan göra något med den, kanske något värdefullt, för dig eller för någon annan. Eller du kan välja att bara kasta bort den. Men sen är den iaf borta. Carpe diem!
"Alla dessa dagar som kom och gick. Inte visste jag att de var livet."

Förlusten, Stig Johansson
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2018-02-05 kl. 00:39.
Citera
2018-02-05, 01:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Vad spelar det du räknade upp för någon som helst roll i förhållande till tidsaspekterna som vetenskapen kommit fram till ?
Vad spelar det för någon roll att överhuvudtaget tänka i de banorna ?
I förhållande till vår extremt obetydliga planets historia ?
För att inte tala om vi människors extremt obetydliga historiska existens ?
Vår extremt obetydliga planets historia.
Vi människors extremt obetydliga planets historia. Vad är det som är så jäkla extremt obetydligt i dina teser. Hur kom du fram till dem? Eller är det bara en sinnesstämning?
Har tjejen gjort slut, eller?
Citera
2018-02-05, 05:49
  #9
Medlem
Fittheligeandes avatar
Det finns hur mycket som helst kvar för vetenskapen att upptäcka. Den största delen av våran planet är ju för fan outforskad. Jag tänker då på havsbotten. För att inte tala om hela universum. Vi behöver allt lite postmodernism inom vetenskapen med för att inte fastna i gamla tankespår.
Citera
2018-02-05, 10:42
  #10
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Vår extremt obetydliga planets historia.
Vi människors extremt obetydliga planets historia. Vad är det som är så jäkla extremt obetydligt i dina teser. Hur kom du fram till dem? Eller är det bara en sinnesstämning?
Har tjejen gjort slut, eller?
Vet inte i vilken grotta du levt ditt liv eller hur du ens hittat till internet, men läs lite vetenskap och återkom sedan ok.
Citera
2018-02-05, 10:45
  #11
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Det finns hur mycket som helst kvar för vetenskapen att upptäcka. Den största delen av våran planet är ju för fan outforskad. Jag tänker då på havsbotten. För att inte tala om hela universum. Vi behöver allt lite postmodernism inom vetenskapen med för att inte fastna i gamla tankespår.
Men vad spelar det för roll vad vi upptäcker på denna planeten som inte kommer att finnas kvar när solen tar slut ? I förhållande till hur otroligt liten tidsperiod allt detta sker i ? Och avstånden i rymden gör forskningen där till en återvändsgränd.
Citera
2018-02-05, 11:04
  #12
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad "vetenskapen har kommit fram till" hänger väl ändå ihop med hur vi definierar vetenskap och vetenskaplig kunskap etc, och sådant är faktiskt filosofi -- vetenskapsfilosofi.

Hur vi ska agera i olika situationer kan handla om etik och moral, och om rättsfilosofi, även i det fall du talar om. Kan t ex något brott ursäktas med universums oändlighet? Det kanske du tycker, men då ägnar du dig själv åt filosofi.

Slutligen, varför spelar det öht någon roll vad vetenskapen har kommit fram till om universum? För *mig* spelar det stor roll därför att jag är så intresserad av sånt. Men du verkar tycka att det på något sätt gör livet meningslöst. Så kanske det är, men detta är ju inte alls på något sätt självklart. Det måste du argumentera för, och då håller du på med filosofi. För min del gör vetenskapliga upptäckter livet MER intressant.

Här är ett alternativ för dig: I morgon kommer det en ny dag. Det är bara en obetydlig dag jämfört med hela ditt liv, men den kommer bara en gång, sen är den borta för alltid. DU kan göra något med den, kanske något värdefullt, för dig eller för någon annan. Eller du kan välja att bara kasta bort den. Men sen är den iaf borta. Carpe diem!
"Alla dessa dagar som kom och gick. Inte visste jag att de var livet."

Förlusten, Stig Johansson
Jag förutsätter att du vet lika mycket som jag vet om universum osv.
Vetenskapen var intressant tills man kom fram till att universum är för stort för att förstå, och att överhuvudtaget forska vidare på, och få fram svar ! Nu är det en återvändsgränd.
Visst kan man kalla allting för filosofi, men när man ställer de här vetenskapliga upptäckterna emot alla kända filosofier så har iaf jag svårt att se poängen.
Förövrigt så håller jag helt med dig om att ta vara på varje dag, varför inte
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback