2018-02-04, 20:51
Medlem
Kluffs avatar
Jag har käkat Voxra (300 mg) sen i november, och den funkar skitbra mot min depression. För fem dagar sedan fick jag Mirtazapin utskrivet (15 mg) också för att komma åt GAD:en, men jag vet inte om jag vill fortsätta med skiten.

Mirtazapinen gör mig till en zombie - om jag är ledig sover jag lätt i 15 timmar, och under vardagarna är jag utmattad och knappt medveten om min omgivning oavsett hur mycket/lite jag sover. Det känns precis som när man blir väckt mitt i natten från djupsömn - alltså den där sjuka tröttheten. Detta påverkar så klart jobb och studier, så jag vet inte om jag vill fortsätta. Jag har inget minne av den här veckan, om jag ska vara ärlig.

Vad jag har fattat det så är trötthet/sedering en väldigt vanlig bieffekt av Mirtazapin, oavsett dos. Sen verkar viktuppgång vara en vanlig bieffekt också, oavsett hur bra man sköter kost och träning. Alltså efter insättningsperioden på 6-8 veckor!

Jag menar, Voxran är ju uppiggande, och ändå upplever jag en sån här trötthet. Ångesten är lite mildare faktiskt, men vad gör det om jag kommer sova bort hela livet eller är för efterbliven för att vara medveten om min omgivning?

Jag har hellre ångest och är klar i skallen än att fortsätta uppleva den här skiten. Borde jag vänta och se om det blir bättre (insättningsperioden), eller är det lika bra att ge upp medicinering och försöka komma åt GAD:en med KBT? Jag har möjlighet till KBT-behandling, så jag funderar på det istället.
Senast redigerad av Kluff 2018-02-04 kl. 20:54.
Citera
2018-02-04, 21:01
Medlem
Overklighetss avatar
Ja, hoppa över mirtan om du kan. Jag förlorade över ett år till det rävgiftet. Man går mest bara runt i en dimma och problemen löses knappast utan man bara pausar eländet. Sen om du ska börja i terapi så är det såklart en fördel att vara klar i huvudet.
Citera
2018-02-04, 21:02
Medlem
Drama-Llamas avatar
Om du har chans att få gå i terapi så ta den. Du måste inte bestämma dig om medicinerna innan dess, men jag håller med föregående talare om att Mirtazapin är en otäck medicin, och jag tycker att man bara bör ta den ifall inget annat hjälper.
Citera
2018-02-04, 21:09
Medlem
Enzymes avatar
Mirtazapin är bara bra för sömnen. Aldrig hört att man ska ta skiten dagtid. Gjorde det en gång och man blev ju aptrött vilket är bra om man ska sova men inte på dagen. Sen blir alla smällfeta av skiten också.

Brukar inte Lyrica vara standard vid GAD? Voxra är däremot en mycket bra medicin. Antidepressiv utan apati. Funkar bra för mig.
Citera
2018-02-04, 21:56
Medlem
Kluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Ja, hoppa över mirtan om du kan. Jag förlorade över ett år till det rävgiftet. Man går mest bara runt i en dimma och problemen löses knappast utan man bara pausar eländet. Sen om du ska börja i terapi så är det såklart en fördel att vara klar i huvudet.
Jag upplevde samma sak med olika SSRI-mediciner och avskydde det. Jag slutar nog faktiskt med medicinen ikväll, för jag orkar inte vara så här. Terapi it is!

Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Om du har chans att få gå i terapi så ta den. Du måste inte bestämma dig om medicinerna innan dess, men jag håller med föregående talare om att Mirtazapin är en otäck medicin, och jag tycker att man bara bör ta den ifall inget annat hjälper.
Jag hade faktiskt ett bedömningsmöte med en KBT-psykolog tidigare i veckan, men hon ansåg att vi borde avvakta med behandlingen eftersom jag precis hade börjat med mirtazapinen. Min ångest är inte heller katastrofal, men det är ändå att det påverkar min vardag (hypokondri, socialfobi, katastroftänk osv), men jag upplever hellre det än att fortsätta vara så här. Det är depressionen som har varit det som har sabbat mest för mig, liksom flera år som bara har glidit förbi, och den är ju borta nu tack vare Voxran

Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Mirtazapin är bara bra för sömnen. Aldrig hört att man ska ta skiten dagtid. Gjorde det en gång och man blev ju aptrött vilket är bra om man ska sova men inte på dagen. Sen blir alla smällfeta av skiten också.

Brukar inte Lyrica vara standard vid GAD? Voxra är däremot en mycket bra medicin. Antidepressiv utan apati. Funkar bra för mig.

Jag tar den på kvällen cirka 1-1,5 h innan läggdags, så det känns väldigt konstigt att vara så sänkt även dagen efter. Den funkar dock bra för att somna med, och för att bibehålla en hel natts sömn, men som sagt så är jag hjärndöd hela nästa dag också, haha.

Angående Lyrica så är stället jag är hos rätt negativt inställda till att skriva ut mediciner som är beroendeframkallande, typ bensos, så jag antar att det är samma sak med lyrican. De anser att bensos och dylikt endast skall användas om INGET ANNAT fungerar, eller om patienten i fråga är suicid och behöver bensos under insättningsperioden till en ny medicin. Ja, Voxra är verkligen fantastiskt!
Citera
2018-12-17, 01:14
Medlem
Någon kunnig i forumet? Äter voxra 150 mg och funderar på att pilla i mig en låg dos mirtazapin för sömnen. Läkare är omöjliga att få tag på i dagens raserade psykiatri. Litar inte på deras farmakologiska kunskaper heller för den delen

Kan dessa två kombineras säkert? Mirtazapin metaboliseras ju av CYP2D6 som Bupropion är en stark hämmare av?
Citera
2018-12-17, 18:53
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zenshy
Någon kunnig i forumet? Äter voxra 150 mg och funderar på att pilla i mig en låg dos mirtazapin för sömnen. Läkare är omöjliga att få tag på i dagens raserade psykiatri. Litar inte på deras farmakologiska kunskaper heller för den delen

Kan dessa två kombineras säkert? Mirtazapin metaboliseras ju av CYP2D6 som Bupropion är en stark hämmare av?

Risken är ju att Mirtazapinet förstärks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in