2018-02-04, 12:32
Medlem
BossModes avatar
Ifall jag har kontant insatsen och behöver ett lån (låt oss säga en miljon). Kan man fixa ett lån om man ej har fast jobb för att köpa lägenhet?
Citera
2018-02-04, 12:35
Kan bli jävligt svårt beroende på Bostadens prislapp.
Citera
2018-02-04, 12:39
Medlem
Kristaallens avatar
Köpte precis bostad utan att ha en fast inkomst då jag precis är hemkommen till Sverige efter bott i utlandet en längre tid.
Om man frågar på Swedbank så är det ett direkt nej, det är faktiskt inte ens möjligt om du ens visar upp lönespec ifrån andra länder utan det ska vara svensk inkomst och gärna inkomst på ett minimum i sex månaden ( med tanke på provanställning ) så enligt Swedbank så går det absolut inte.

Nu löste jag mitt lån på andra sätt men att skaffa lånet i eget namn utan hjälp ifrån någon annan så går det alltså inte.
Citera
2018-02-04, 12:39
Moderator
Lapapps avatar
Säger som föregående, det kan nog bli rätt svårt. Om du har föräldrar med ok ekonomi (eller annan anhörig) kan du fråga om de kan tänka sig vara medlåntagare tills du fått en stabil inkomst.
Citera
2018-02-04, 12:42
Att vilja belåna sig i dessa dagar utan en fast inkomst bör vara grund för omyndigförklarande av personen i fråga.
Citera
2018-02-04, 12:43
Medlem
Bronixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode
Ifall jag har kontant insatsen och behöver ett lån (låt oss säga en miljon). Kan man fixa ett lån om man ej har fast jobb för att köpa lägenhet?

Skulle du låna ut en miljon till någon med ex tim anställning?
Citera
2018-02-04, 12:43
Medlem
godboys avatar
Hur är det med Bluestep? Jag tror även det finns andra institut som lånar ut utan att du har fast jobb. Det där med fast tjänst känns ju som det försvinner mer och mer.
Citera
2018-02-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BossMode

Bluestep har annons på radio om at låna ut till såna som har timanställningar och vet att de även lånar ut till såna som bott utomlands länge. Men det kostar äcklig ränta!!!!!
Citera
2018-02-04, 12:47
Medlem
BossModes avatar
Har börjat fundera på lägenheter som kostar 250.000 istället då kan jag spara upp till den summan och köpa en som ligger mitt ute i ingenstans
Citera
2018-02-04, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristaallen
Köpte precis bostad utan att ha en fast inkomst då jag precis är hemkommen till Sverige efter bott i utlandet en längre tid.
Om man frågar på Swedbank så är det ett direkt nej, det är faktiskt inte ens möjligt om du ens visar upp lönespec ifrån andra länder utan det ska vara svensk inkomst och gärna inkomst på ett minimum i sex månaden ( med tanke på provanställning ) så enligt Swedbank så går det absolut inte.

Nu löste jag mitt lån på andra sätt men att skaffa lånet i eget namn utan hjälp ifrån någon annan så går det alltså inte.

Ja det är konstigt att en lönespec från Afghanistan (handskriven, på en servett) inte räcker för att få låna miljontals kronor av svensk bank. Svensk rasism helt klart.

Har man inte fast inkomst verkar det underligt att man får låna mer än 50.000 (till extremhög ränta) överhuvudtaget.
Senast redigerad av Odiskadmugg 2018-02-04 kl. 13:02.
Citera
2018-02-04, 13:13
Medlem
gberg85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kristaallen

stämmer bra det där...minst 6 månaders anställning kräver många
Citera
2018-02-04, 15:19
Medlem
Kristaallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Ja det är konstigt att en lönespec från Afghanistan (handskriven, på en servett) inte räcker för att få låna miljontals kronor av svensk bank. Svensk rasism helt klart.

Har man inte fast inkomst verkar det underligt att man får låna mer än 50.000 (till extremhög ränta) överhuvudtaget.

Nu skrev jag inget om svensk rasism och jag gjorde ju misstaget att inte precisera vilken typ av lönespec som ett exempel så då verkar det svårt för diverse folk att förstå vad jag menar så jag klargör detta nedan.

Det fungerar även inte med en lönespec ifrån ett annat land, till exempel Danmark, Norge, detta är då länder där jag har erfarenhet av och en dokumenterad inkomst ( så sent som slutet av förra året ) men dem väljer att endast titta på intjänade svenska kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in