• 1
  • 2
2018-02-04, 11:14
Medlem
spknoises avatar
Hej! Jag ska försöka vara så tydlig och korrekt som möjligt i tråden.

Jag är sedan en tid tillbaka diagnoserad med ADHD och har gått på medicinering sedan dess. Dock har jag problem som återstår som kommer tillbaka i jämna mellanrum. Oftast innefattar perioderna med stark ångest, panikattacker, paranoia, humörsvängningar, vredesutbrott och gråt. Jag har tankar att jag aldrig får göra fel, och har jag gjort det så kan jag inte släppa tankarna och detta skapar till slut häftiga panikattacker. Tankarna är även att folk ska tycka jag är knäpp, galen, konstig, korkad, vilket slutar med konflikt med kollegorna och chefen. Jag har fått prometazin som ska dämpa ångesten men dom funkar inte alls, bara för sömnen.

Är jag psykisk sjuk och aldrig kan bli bra igen?
Citera
2018-02-04, 11:16
Medlem
Sluta med din ADHD medicin...Den kan orsaka allt det där.
Citera
2018-02-04, 11:24
Medlem
Palte-Svartmyrs avatar
Ja, ADHD-medecinen spökar nog. Min tjej hade samma problem...tror hon bytte medicin ett par ggr. Hon var irrationell...inte hon som exploderade o fick utbrott, kändes inte som att det var "hennes" reaktion sa hon. Hör med läkaren om byta medicin
Citera
2018-02-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise

Jag är sedan en tid tillbaka diagnoserad med ADHD och har gått på medicinering sedan dess. Dock har jag problem som återstår som kommer tillbaka i jämna mellanrum. Oftast innefattar perioderna med stark ångest, panikattacker, paranoia, humörsvängningar, vredesutbrott och gråt. Jag har tankar att jag aldrig får göra fel, och har jag gjort det så kan jag inte släppa tankarna och detta skapar till slut häftiga panikattacker. Tankarna är även att folk ska tycka jag är knäpp, galen, konstig, korkad, vilket slutar med konflikt med kollegorna och chefen. Jag har fått prometazin som ska dämpa ångesten men dom funkar inte alls, bara för sömnen.

Har du kollat biverkningar av dina mediciner? Har du pratat med din läkare? Har du fått pröva någon annan medicin? Hade du skrivit vilken medicin du får hade jag kunnat kolla det med FASS.
Citera
2018-02-04, 11:26
Medlem
spknoises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Har du kollat biverkningar av dina mediciner? Har du pratat med din läkare? Har du fått pröva någon annan medicin? Hade du skrivit vilken medicin du får hade jag kunnat kolla det med FASS.

Concerta.
Citera
2018-02-04, 11:40
Medlem
Amfetaminet kan som andra redan sagt orsaka dessa problem
Citera
2018-02-04, 11:50
Medlem
biffolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Amfetaminet kan som andra redan sagt orsaka dessa problem
Nu var det inte amfetamin tråden handlade om utan metylfenidat, vilket mer "liknar" kokain än tjack.

TS: Jag upplevde samma biverkningar som dig av concerta + högt blodtryck och sömnsvårigheter. Det blev bättre när jag bytta till ritalin istället som innehåller samma aktiva ämne men utan samma depot-effekt. Åtminstone inte lika stark. Tala med din läkare om det så får du prova den istället. I värsta fall _kanske_ du kan byta till elvanse med dexamfetamin i. Den får man jag nästan inga biverkningar alls av.
Senast redigerad av biffolo 2018-02-04 kl. 11:52.
Citera
2018-02-04, 12:45
Medlem
Citat:

Sluta helt med din medicinering. Jag har adhd ochså, slutade med min medecin när jag va 18. Har kört utan i många år nu och det funkar bra.
Citera
2018-02-04, 12:58
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Sluta helt med din medicinering. Jag har adhd ochså, slutade med min medecin när jag va 18. Har kört utan i många år nu och det funkar bra.
Det beror mer på hur stora problem man har i sin vardag. Om man inte har så stora problem så kan man skippa medicinen ja. Men om man har så stora problem med sin ADHD. att man måste ha medicin så tycker jag att man borde fortsätta med det.

Jag har själv ADHD 100% är under utredning igen. fick adhd diagnos som sedan försvann så är under utredning nu igen. Jag har så pass stora svårigheter med med min ADHD. Väntar på att utredningen ska bli klar med eventuellt medicinering och tror att det kommer bli bättre och lättare för mig och hantera min ADHD.

Sen är det person till person. Vissa behöver och vissa inte.
Citera
2018-02-04, 17:04
Medlem
Citat:
Concerta.
Enligt FASS:

”Vissa biverkningar kan vara allvarliga. Om du eller ditt barn får några av biverkningarna nedan, kontakta omedelbart sjukvården:

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare)
- hjärtklappning (oregelbunden hjärtrytm)
- förändringar i humör, humörsvängningar eller personlighetsförändringar

Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare)
- självmordstankar eller självmordskänslor
- se, känna eller höra saker som inte finns. Detta är tecken på psykos.
- okontrollerbart tal eller rörelser (Tourette’s sjukdom)
- tecken på allergi så som utslag, klåda eller nässelutslag på huden, svullnad av ansikte, läppar, tunga eller andra kroppsdelar, andfåddhet, pipande andning eller svårt att andas”
Citera
2018-02-04, 18:47
Medlem
spknoises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Enligt FASS:

”Vissa biverkningar kan vara allvarliga. Om du eller ditt barn får några av biverkningarna nedan, kontakta omedelbart sjukvården:

Vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare)
- hjärtklappning (oregelbunden hjärtrytm)
- förändringar i humör, humörsvängningar eller personlighetsförändringar

Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare)
- självmordstankar eller självmordskänslor
- se, känna eller höra saker som inte finns. Detta är tecken på psykos.
- okontrollerbart tal eller rörelser (Tourette’s sjukdom)
- tecken på allergi så som utslag, klåda eller nässelutslag på huden, svullnad av ansikte, läppar, tunga eller andra kroppsdelar, andfåddhet, pipande andning eller svårt att andas”

Jag gick från Concerta till Elvanse en gång men det funkade inte alls. Jag behöver medicinen för att kunna fokusera. Jag har haft mycket ångest och depressioner före jag började med medicineringen.
Citera
2018-02-04, 20:27
Medlem
Citat:
Jag gick från Concerta till Elvanse en gång men det funkade inte alls. Jag behöver medicinen för att kunna fokusera. Jag har haft mycket ångest och depressioner före jag började med medicineringen.
Du är i vart fall knappast psykisk sjuk. Du får prata med din läkare om dina biverkningar och försöka komma till rätta med dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in