• 1
  • 2
2018-02-03, 22:45
Medlem
Gräset är (mest sannolikt) inte grönare på andra sidan.. Jobba på er relation istället, se till att få sexlusten för henne tillbaka. Glöm förälskelsen.
Citera
2018-02-03, 22:56
Bannlyst
Svårt! Beror lite på situationen i livet, hur gamla ni är etc. Är du väldigt ung är det kanske lättare att bryta upp.
Citera
2018-02-03, 23:15
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BnH
Ok, läst och hört den hundra gånger förut men...

Varit tillsammans med tjejen i ca 5 år och det har varit bra överlag. Inga direkta bråk eller liknande. Har märkt att jag tappat sexlusten det senaste året men vet inte riktigt varför, kan gå igång på mycket men går inte igång i sängen med tjejen.

Nu till dilemmat:
Har träffat en tjej som jag sedan flera år har varit bekant med men aldrig sett som mer än en annan tjej. Hon är singel.. De senaste månaderna har vi börjat prata mer av olika anledningar (oväsentligt) och har det sista börjat utveckla alldeles för starka känslor för henne. Jag nämnde det för henne till slut och hon bekräftade att det var samma sak för henne, dvs att hon kände samma sak.

Dagen efter när det var ”Out in the open” så kändes det bra men det började gnaga i mig. Jag mådde fysiskt dåligt och hade ont i hjärtat och det känns så sjukt. Hela mitt sinne o kropp skriker efter att få vara med henne.

Jag och min flickvän flyttade ganska nyss ihop i annan stad och jag känner mig bara irriterad på henne, börjar leta fel i förhållandet etc för att hitta en anledning att vara med min ”nya kärlek” men jag vet samtidigt att min flickvän är grym och jag älskar henne innerligt men vet för första gången på länge inte vad jag ska göra och jag börjar se om min framtid.

Jag är nog orolig för att bli ensam/såra någon osv men känns som världens största douchebag om jag helt plötsligt skulle sparka ut min flickvän...

Vad fan ska jag göra????

(Vet att jag bör avbryta kontakten med den nya tjejen för att se vad som händer men jag vill verkligen inte det. Samtidigt vet jag inte om hon är ”rätt” ur alla andra aspekter, t.ex. sociala osv som med min nuvarande flickvän.

Är jag rädd för att jag blivit bekväm och inte ser mig utan flickvännen eller är jag på riktigt bara störtförälskad i en annan och bör följa detta?

Aja, ville mest skriva av mig. Inga påhopp tack

Känns lite grand som du blandar ihop att älska och att vara förälskad. Förälskad kan du bli många gånger i livet men du väljer vad du gör med det. Älskar du någon så är det därifrån du bygger den varaktiga kärleken, och den som fördjupas under livet. Då blir din partner mer än någon du bara är kär i. Det blir din bäste vän, det som stöttar dig i motgångar. Den som ger din trygghet. När du så småningom blir äldre och byggt en kärlek tillsammans med någon i 20-30 år kommer du känna att förälskelser inte är något att satsa på.

Men du kan gott ställa dig frågan varför du spanar efter någon annan. Är du en sådan som bara gillar den pirriga förälskelsen, och när den slutar (som den alltid gör) så hoppar du till en ny blomma ihop om att du ska få tillbaka pirret? Eller har din partner förändrat på ett avsevärt sätt sedan ni möttes? Det kan vara bra att reflektera också om det. Har hon an karaktär som du allt mer ogillar?
Senast redigerad av Briascca 2018-02-03 kl. 23:23.
Citera
2018-02-04, 01:10
Medlem
Variabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Känns lite grand som du blandar ihop att älska och att vara förälskad. Förälskad kan du bli många gånger i livet men du väljer vad du gör med det. Älskar du någon så är det därifrån du bygger den varaktiga kärleken, och den som fördjupas under livet. Då blir din partner mer än någon du bara är kär i. Det blir din bäste vän, det som stöttar dig i motgångar. Den som ger din trygghet. När du så småningom blir äldre och byggt en kärlek tillsammans med någon i 20-30 år kommer du känna att förälskelser inte är något att satsa på.

Men du kan gott ställa dig frågan varför du spanar efter någon annan. Är du en sådan som bara gillar den pirriga förälskelsen, och när den slutar (som den alltid gör) så hoppar du till en ny blomma ihop om att du ska få tillbaka pirret? Eller har din partner förändrat på ett avsevärt sätt sedan ni möttes? Det kan vara bra att reflektera också om det. Har hon an karaktär som du allt mer ogillar?

+1 på den! väl skrivet.

Förälskad kan man bli många gånger i livet, även om man lever som gift eller sambo. Vissa måste få bekräftelse (utlopp för sin förälskelse) genom att vara otrogen mot sin partner med den man förälskat sig i, medan andra nöjer sig med att mysa i den känslan ett tag.
Citera
2018-02-04, 12:25
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Du ska följa ditt hjärta även om det sårar andra, för det kommer inte hålla att vara kvar i en situation du inte vill vara kvar i. Så sluta lek samarit och kör. Detta händer varje dag och alla (ok, de flesta!) överlever svek och annat som följer.

Du har helt rätt. En tanke som är tänkt försvinner aldrig. Det är bara oschysst mot TS nuvarande att vara i en relation och tänka på någon annan.

Citat:
Ursprungligen postat av Pennansade
Man ska inte "följa sitt hjärta". Det är nog det mest korkade tipset man kan ge. Det handlar mao att man ska ge in för känslor, hedonism och nihilism. Man ska vara medveten om sina känsor, men man ska inte låta dem kontrollera sitt liv.

Bara olyckliga människor säger att man inte ska följa sitt hjärta och sätter någon form av "moral" på det. Det du räknar upp är olika typer av kunskapsläror. Individen vet själv bäst hur den ska handla. Känslor och inre röst är inte samma sak.

Lyssnar man på sin inre röst så sätter man sig själv i situationer som man drar lärdom av, oavsett utfall. Och vad är väl livet om inte att bli klok på erfarenhet.
Citera
2018-02-07, 04:28
Medlem
Gör slut med den nuvarande. Ska du leva ditt liv och ångra saker du inte gjort. Det finns många fiskar i havet. Det är också mer rättvis mot din flickvän om hon får träffa någon som känner samma för henne som hon gör för honom.
Citera
2018-02-07, 07:58
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BnH
Ok, läst och hört den hundra gånger förut men...

Varit tillsammans med tjejen i ca 5 år och det har varit bra överlag. Inga direkta bråk eller liknande. Har märkt att jag tappat sexlusten det senaste året men vet inte riktigt varför, kan gå igång på mycket men går inte igång i sängen med tjejen.

Nu till dilemmat:
Har träffat en tjej som jag sedan flera år har varit bekant med men aldrig sett som mer än en annan tjej. Hon är singel.. De senaste månaderna har vi börjat prata mer av olika anledningar (oväsentligt) och har det sista börjat utveckla alldeles för starka känslor för henne. Jag nämnde det för henne till slut och hon bekräftade att det var samma sak för henne, dvs att hon kände samma sak.

Dagen efter när det var ”Out in the open” så kändes det bra men det började gnaga i mig. Jag mådde fysiskt dåligt och hade ont i hjärtat och det känns så sjukt. Hela mitt sinne o kropp skriker efter att få vara med henne.

Jag och min flickvän flyttade ganska nyss ihop i annan stad och jag känner mig bara irriterad på henne, börjar leta fel i förhållandet etc för att hitta en anledning att vara med min ”nya kärlek” men jag vet samtidigt att min flickvän är grym och jag älskar henne innerligt men vet för första gången på länge inte vad jag ska göra och jag börjar se om min framtid.

Jag är nog orolig för att bli ensam/såra någon osv men känns som världens största douchebag om jag helt plötsligt skulle sparka ut min flickvän...

Vad fan ska jag göra????

(Vet att jag bör avbryta kontakten med den nya tjejen för att se vad som händer men jag vill verkligen inte det. Samtidigt vet jag inte om hon är ”rätt” ur alla andra aspekter, t.ex. sociala osv som med min nuvarande flickvän.

Är jag rädd för att jag blivit bekväm och inte ser mig utan flickvännen eller är jag på riktigt bara störtförälskad i en annan och bör följa detta?

Aja, ville mest skriva av mig. Inga påhopp tack

Förhållande ska man bara ha med den man har starka känslor för. Du ska inte behålla din nuvarande tjej bara för att hon är snäll och för att det är synd om henne. Man lever bara en gång och du själv är huvudansvarig för att se till att just ditt liv blir rätt. Din nuvarande tjej har motsvarande ansvar mot sig själv. Kanske kan även hon bli lyckligare på annat håll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in