2018-02-05, 12:43
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag skulle säga att det här brottet INTE har några rasistiska motiv. Min gissning är att det handlar om en person som tröttnat på hur det daltas med migranter samtidigt som dessa drar med sig en veritabel brottsvåg samtidigt som de åtnjuter allsköns bidrag. Det här är ett politiskt attentat, ett ställningstagande för att demonstrera mot den invasion av svarta unga män ifrån afrika som Italien drabbats av. Att männen är svarta är irrelevant, han hade reagerat likadant om det vällt in flera hundratusen svenskar som betett sig likadant.

Jag säger inte att jag håller med skytten eller att beskrivningen av vad jag tror utlöst brottet skulle vara korrekt, jag menar bara att jag tror att skytten tänkt så.
Han har i förhör uppgett att det var en reaktion mot styckningen av flickan.

Och jo, tanken att han reagerat liknande om det rört sig om hundratusentals svennar som betett sig liknande, är nog inte helt fel. Rasism finns dessutom överallt - även mellan olika grader av ”vita”...
Citera
2018-02-05, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jo, man kan ju - med en portion cynism - säga att det är tur i oturen att Italien har en stark inhemsk organiserad brottslighet.
Lite så är det faktiskt. Men samtidigt får de ju hållas också pga att de kan tjäna pengar ihop med ex Black Axe. Det blir lite avigt ändå.

Den inhemska maffian tror jag håller sig borta från prostitution och jag vet att de leasade ut det till de andra grupperna, främst till Ryska maffian som inte har några skrupler alls, de kan sälja ett barn om det ger pengar.

Men jag måste vara ärlig, den italienska maffian var en gång i tiden även emot knark, sen insåg man vilka enorma pengar det drog in och idag styr man kokainhandeln i Europa.

Med detta sagt så tror jag att de börjat tumma på sin hållning gentemot prostitution, de är ju med och delar på kakan även om det är ryssarna och de andra som hämtar tjejerna och tvingar ut dem i misären.

Men jag tror inte det går några italienskor under tvång iaf av den egna maffian.

Citat:
Den där polariseringen med ”antirasism” har ställt till stor skada, det är bara att se hur det gått i Sverige.
Jag är inne på det i ett annat inlägg i tråden, att skyttens agerande kan bli en björntjänst mot de egna (”egna” sett i perspektivet av motståndare till fortsatt immigration). Nu tycker jag att Italien är bra på att definiera en spade som en spade, men ett ”inga rasister på våra gator” (om än temporärt) är inget Italien gagnas av.
Det är ju sant, om ex denna killen hade kommit ut med en banderoll med "låta våra kvinnor vara" och spelar det kortet så hade det blivit helt annat. Men det är ju så att de som öppet inte gillar andra raser vill ju också stoltsera med sina dåd, så det känns som ett moment 22.

Citat:
Man jobbar resolut mot den egna maffia med många tillslag och ”propaganda” mot maffiaverksamhet, i varje fall vad jag kan se. Men det verkar mest röra sig om ”inhemska” (italienare) aktörer.
Förmodligen för att den inhemska är den som kontrollerar allt och de andra är en piss i havet jämförelsevis.

Nigerianerna kör ju med ett ganska smart drag men fult, som när man i den videon i tråden dels menar på att man är tvingad av den egna gruppen som i sin tur hålls i skruvstäd av italienska maffian. Vi har ju inget val-attityden, vilket är fel. Vad jag vet är det bara de svarta som utåt bölar om det på det sättet, inga kineser eller andra mig veterligen.

Och då har Ndrangheta kineserna i en rävsax, minst sagt.

Citat:
Det borde väl gå att utvisa t ex nigerianer (men som du är inne på så ”ser ju alla lika ut”). Det utvisas folk, men då det nämns (public service) rör det sig oftast om ”islamister” och liknande.
Det borde gå men de värvar nya. Samt beskyddet de har av den inhemska som i sin tur har beskydd långt upp i samhällstoppen, så det ligger i maffians intresse att ex Nigerianerna är kvar och gör smutsjobben.
Citera
2018-02-05, 13:26
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
...

Förmodligen för att den inhemska är den som kontrollerar allt och de andra är en piss i havet jämförelsevis.

...
Det är också min tanke.
Men det skulle ju samtidigt inte skada om man tydligt visar på att flyktingtrafiken också innebär att man importerar kriminella. Samtidigt skickas det en signal till de kriminella som vill ta sig dit.
Men visst, det kanske skulle bölas om rasism hos de som slängs ut...
Citera
2018-02-05, 13:54
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ingen fara, visst, men Italien har tappat på turistfronten och det är trist men inte så konstigt.
Men det verkar ha vänt (har också hört ganska nyligen om ökningar). Så det verkar gå åt rätt håll.
Nu vet kag inte hur det såg ut under säg 1900-talet. Visst har konkurrensen ökat, men Italien har också haft olika problem som kan ha ”skrämt bort” turister.

Intressant är att Italien har flest objekt på UNESCOs världsarvslista av alla länder (Kina är tvåa). Man är ensamma om ha att objekt från hela perioden från ca 2500 år tillbaka, andra länder har från enstaka epoker.
En våt dröm för IS m t p det man gjorde i Palmyra... Italien har dock en (peppar-peppar) mycket bra säkerhetsorganisation, vilket kan vara bra att ha i bakhuvudet när man talar om risker med immigrationen.

Citat:
Il turismo è uno dei settori economici dell'Italia. Il paese era, nel 2013, il quinto più visitato nel mondo con 57,7 milioni di turisti internazionali in arrivo, una cifra in crescita rispetto agli anni precedenti (43,6, 43,2 e 46,1 milioni nel 2009, 2010 e 2011 rispettivamente)[1].
2013 innebar en ökning jämfört med tidigare år och man placerade sig då på en femteplats i världen som turistmål.

Detta står först i länkad artikel.
https://it.m.wikipedia.org/wiki/Turismo_in_Italia

2015 var man fortfarande femma. Vad det gällde inkomster av turism så låg man på sjunde plats.
http://www.enit.it/it/studi.html

Fortsatt ökning första kvartalet 2017 (i en underlänk talar man om rekordökning).
http://www.ontit.it/opencms/opencms/ont/it/stampa/in_evidenza/dati_UNWTO_italia_guadagna_arrivi_internazionali_n ei_primi_5_mesi_del_2017
Citera
2018-02-05, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 69-69
Hon va också oskyldig.
Självklart var hon det. Skillnaden är att det inte finns någon i den här tråden, eller i någon annan tråd, som försvarar det hennes mördare gjorde.
Citera
2018-02-06, 06:52
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Han har i förhör uppgett att det var en reaktion mot styckningen av flickan.

Och jo, tanken att han reagerat liknande om det rört sig om hundratusentals svennar som betett sig liknande, är nog inte helt fel. Rasism finns dessutom överallt - även mellan olika grader av ”vita”...
Fast nu menade jag att det inte var rasism utan "de_beter_sig_som_svin-ism". Ursprunget är irrelevant.
Citera
2018-02-06, 07:31
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Jag skulle säga att det här brottet INTE har några rasistiska motiv. Min gissning är att det handlar om en person som tröttnat på hur det daltas med migranter samtidigt som dessa drar med sig en veritabel brottsvåg samtidigt som de åtnjuter allsköns bidrag. Det här är ett politiskt attentat, ett ställningstagande för att demonstrera mot den invasion av svarta unga män ifrån afrika som Italien drabbats av. Att männen är svarta är irrelevant, han hade reagerat likadant om det vällt in flera hundratusen svenskar som betett sig likadant.

Jag säger inte att jag håller med skytten eller att beskrivningen av vad jag tror utlöst brottet skulle vara korrekt, jag menar bara att jag tror att skytten tänkt så.
Tja - det kan naturligtvis diskuteras om det var rasism eller generell flyktingfientlighet som var motivet. I vart fall är det ju ett terrordåd vad det verkar, och motiven bör undersökas noga. Vi har tillräckligt med problem med alla Allah akhbarare och vanliga ganngsters.

(Borde inte tråden: a) flyttas till terrorism, b) rensas från ovidkommande som semestertipps för Italienresor m.m.?
Citera
2018-02-06, 08:41
Medlem
JDAMs avatar
Citat:
Många Italienare lämnar Italien och söker lyckan på annat håll, det är tunga tider där nu

Dom flyr pga massinvällning av afrikanska migranter?
Citera
2018-02-06, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDAM
Dom flyr pga massinvällning av afrikanska migranter?
Indirekt blir det ju det, de rör på sig pga hur det ser ut i Italien idag och där är ju det du nämner ett av problemen.
Citera
2018-02-06, 12:00
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tja - det kan naturligtvis diskuteras om det var rasism eller generell flyktingfientlighet som var motivet. I vart fall är det ju ett terrordåd vad det verkar, och motiven bör undersökas noga. Vi har tillräckligt med problem med alla Allah akhbarare och vanliga ganngsters.

(Borde inte tråden: a) flyttas till terrorism, b) rensas från ovidkommande som semestertipps för Italienresor m.m.?
Nej, jag menar att det var varken eller. Nationalitet, hudfärg eller geografiskt ursprung är helt irrelevant. Jag tror det folk har tröttnat på är att asylsökare tillåts bete sig som svin utan minsta åtgärd från berörda myndigheter. Jag tror att det är lika mycket ett desperat försök att ge ansvariga politiker en känga i arslet. Om än en förbaskat otäck sådan, men jag tror inte det har något med rasism eller flyktingfientlighet att göra - snarare "personer_som_kommer_hit_och_beter_sig_som_pra kt-arslen"-fientlighet.
Citera
2018-02-06, 12:03
Medlem
Citat:
Nej, jag menar att det var varken eller. Nationalitet, hudfärg eller geografiskt ursprung är helt irrelevant. Jag tror det folk har tröttnat på är att asylsökare tillåts bete sig som svin utan minsta åtgärd från berörda myndigheter. Jag tror att det är lika mycket ett desperat försök att ge ansvariga politiker en känga i arslet. Om än en förbaskat otäck sådan, men jag tror inte det har något med rasism eller flyktingfientlighet att göra - snarare "personer_som_kommer_hit_och_beter_sig_som_pra kt-arslen"-fientlighet.
Du har en poäng där, men just den gränsen blir svår att dra.
Citera
2018-02-06, 13:44
Medlem
SevenStarss avatar
Jag har inte läst tråden...
Förutom mordet som fick honom att reagera så har han alltså förlorat flickvän och jobb pga invandringen och bor därför hemma hos sin mamma?
Han måste verkligen ha varit less som gör något sådant här.
Den mörka kvinnan som blev skjuten måste väl ha träffats av en olyckshändelse och att han egentligen var ute efter männen som hon var med... eller jag kanske är ute och cyklar,
men man fick ju känslan att det är de afrikanska männen han ville skada.

Trist att detta säkert förstör för Lega Nord.
Deras ord om styckmördaren (“was not running from war; he brought war to Italy.”)
låter ju inte lika bra nu i folks öron efter Luca's attack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in