Citat:
Ursprungligen postat av
xtroverto
Saken är att Italien har ju som bekant alltid haft problem med sin egen maffia, men till skillnad mot många länder så har de kunnat stå emot utländska krafter. Man har ändå haft stora problem och vid fler än ett tillfälle har man tvingats gå ihop med inhemska grupperna för att stå emot och slå vakt om ex Milano. Man placerade klaner från de fyra stora grupperingarna runt och i Milano för att mota ut Ryssar, albaner, m fl.
Nigerianerna är en av 4 utomstående som får jobba på italiensk mark (främst i Milano). Till saken hör att de är bra på det de gör, de är svåra att spana på då ser väldigt lika ut (svarta, svart kort hår, liknande kroppsbyggnad), och det har skött gatan åt ex Ndrangheta väldigt länge. De jobbar ihop även i andra länder.
Detta blir en lite märklig baksida på det hela, men samtidigt är ju detta maffians sätt att hålla koll på dem. Jag tror många Italienare glömmer det men hade de inte haft så starka inhemska grupper så hade Ryssarna, albanerna och Nigerianerna gjort kalabalik på ett helt annat sätt.
Det är fint att manifestera mot rasism, men frågan är hur många av de som gör det som tänkt hela varvet runt.
Jo, man kan ju - med en portion cynism - säga att det är tur i oturen att Italien har en stark inhemsk organiserad brottslighet.
Den där polariseringen med ”antirasism” har ställt till stor skada, det är bara att se hur det gått i Sverige.
Jag är inne på det i ett annat inlägg i tråden, att skyttens agerande kan bli en björntjänst mot de egna (”egna” sett i perspektivet av motståndare till fortsatt immigration). Nu tycker jag att Italien är bra på att definiera en spade som en spade, men ett ”inga rasister på våra gator” (om än temporärt) är inget Italien gagnas av.
Man jobbar resolut mot den egna maffia med många tillslag och ”propaganda” mot maffiaverksamhet, i varje fall vad jag kan se. Men det verkar mest röra sig om ”inhemska” (italienare) aktörer.
Det borde väl gå att utvisa t ex nigerianer (men som du är inne på så ”ser ju alla lika ut”). Det utvisas folk, men då det nämns (public service) rör det sig oftast om ”islamister” och liknande.
Intressant är att flyktingförläggningar har drivits av maffian (någon/några av organisationerna), italienska armén har också hittat vapenförråd i Nordafrika (Libyen?) med koppling till maffia och IS.