2018-02-03, 12:48
Tjena alla underbara, har en liten fråga till er därute som jobbar på Hemköp, och har lite koll på avtalen. Jag har jobbat på Hemköp i 9 månader nu men har endast skrivit på en provanställning i april under 2017.

Nu är jag sugen på att ta mig vidare och få nya erfarenheter men lyckas inte hitta min provanställning som jag skrev på efter all röra efter flytt osv. Min fråga är hur länge en provanställning räcker, är det så att jag kan gå ur dörren utan uppsägningstid för min provanställningstid har gått ut eller hur funkar processen?

//S
Citera
2018-02-03, 13:01
Medlem
Megahallons avatar
Det normala är 6 månader provanställning som sedan övergår i tillsvidare.
Men vad ni kom överens om står ju i ert avtal.

Det är väl bara du ber arbetsgivaren om en kopia.
Säg att du tappat bort den i en flytt eller liknande.
Citera
2018-02-03, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattmutt
Tjena alla underbara, har en liten fråga till er därute som jobbar på Hemköp, och har lite koll på avtalen. Jag har jobbat på Hemköp i 9 månader nu men har endast skrivit på en provanställning i april under 2017.

Nu är jag sugen på att ta mig vidare och få nya erfarenheter men lyckas inte hitta min provanställning som jag skrev på efter all röra efter flytt osv. Min fråga är hur länge en provanställning räcker, är det så att jag kan gå ur dörren utan uppsägningstid för min provanställningstid har gått ut eller hur funkar processen?

//S

Provanställning kan inte vara längre än 6 månader och går därefter över till en tillsvidare anställning.
Citera
2018-02-03, 13:12
Medlem
AX64s avatar
Låter som att din arbetsgivare antingen är väldigt slarvig (då du inte fått nytt fast anställningskontrakt att skriva på) eller att denne medvetet försöker knulla dig.
Citera
2018-02-03, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Låter som att din arbetsgivare antingen är väldigt slarvig (då du inte fått nytt fast anställningskontrakt att skriva på) eller att denne medvetet försöker knulla dig.

Man brukar väl vanligtvis inte skriva ett nytt avtal när provanställning övergår till tillsvidare? Det sker ju per automatik. Eller skriver du nya anställningsavtal efter lönerevision också?
Citera
2018-02-03, 13:20
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternitplattor
Man brukar väl vanligtvis inte skriva ett nytt avtal när provanställning övergår till tillsvidare? Det sker ju per automatik. Eller skriver du nya anställningsavtal efter lönerevision också?

Övergången sker per automatik, men man skriver vanligen ett nytt avtal för att bekräfta. Det kan handla om semesterdagar man får rätt till och allt möjligt annat som ska ner på papper. Som anställd kan du också komma med nya krav vid övergången. Det kanske funkar annorlunda på Donken eller Hemköp, men i den mer civiliserade delen av arbetslivet så är ett sånt papper oftast en tvåminutersgrej som gör att alla känner sig helt hemma.
Citera
2018-02-04, 11:59
Tack för svaren, de jag är lite smått orolig för om jag ber om en kopia är vär just att hon ber mig signa mitt nya avtal och då får jag en månads uppsägningstid som jag helst är utan. Men jag får väl ta risken när jag säger upp mig och se om de är uppsägningstid eller inte.

//S
Citera
2018-02-06, 12:14
Medlem
Provanställning går automatiskt över till en tillsvidareanställning (efter 6 månader) om inte din arbetsgivare varslar dig 2 veckor innan, och sedan säger upp dig.

Du kan under provanställningen säga upp dig utan uppsägningstid.

Om jag förstår dig rätt så vill du jobba någon annanstans. Antar att du blir tilldelad timmar och inte jobbar "fast". Om så är fallet är det ju bara att säga upp sig och säga nej till timmarna.
Citera
2018-02-08, 05:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattmutt
Tack för svaren, de jag är lite smått orolig för om jag ber om en kopia är vär just att hon ber mig signa mitt nya avtal och då får jag en månads uppsägningstid som jag helst är utan. Men jag får väl ta risken när jag säger upp mig och se om de är uppsägningstid eller inte.

//S
Vanligast är en uppsägningstid på 1 månad, vilket de som söker personal givetvis är medvetna om. Mitt tips är att du också accepterar det om det blir aktuellt att byta jobb, så att du får med dig en bra referens från Hemköp. Dessutom, vad tror du att en ny arbetsgivare tänker om du visar att du lämnar den tidigare i sticket istället för att jobba uppsägningstiden ut...då vet den nya arbetsgivaren med sig att du är en sån som endast ser till ditt eget bästa och inte känner ansvar för den verksamhet du jobbar i, vilket givetvis blir något som den nya arbetsgivaren tänker på när det gäller att ge dig ansvarsområden som det tar lite tid att sätta sig in i och liknande.
Citera
2018-02-08, 08:50
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Övergången sker per automatik, men man skriver vanligen ett nytt avtal för att bekräfta. Det kan handla om semesterdagar man får rätt till och allt möjligt annat som ska ner på papper. Som anställd kan du också komma med nya krav vid övergången. Det kanske funkar annorlunda på Donken eller Hemköp, men i den mer civiliserade delen av arbetslivet så är ett sånt papper oftast en tvåminutersgrej som gör att alla känner sig helt hemma.
Nja, va?
Varken jag eller tanten har någonsin skrivit nya avtal när provanställningen är avklarad.
Däremot har texten på anställningsavtalet alltid varit en standardtext "Tillsvidareanställning med X-månaders prov".
Citera
2018-02-08, 10:02
Medlem
bombaccis avatar
Citat:

Nej det gör man inte. Avtalet övergår i en tillsvidare anställning o inget nytt avtal skrivs. Jag har jobbat själv på många olika ställen och själv arbetat inom Hr och har aldrig skrivit ett nytt kontrakt. Det enda jag kan komma på som skulle rättfärdiga det vore om personen bytte tjänst på företaget men knappast ens då.
Citera
2018-02-08, 10:06
Medlem
bombaccis avatar
Gör som Bunny skrev, ser inte så bra ut att sluta på direkten. Eventuellt om du är snäll kanske du kan förhandla ned det hela till två veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in