Citat:
Ursprungligen postat av
DouglasKenneth
När jag var i en relation tidigare så kunde jag ibland sakna det där att få vara ensam och sköta sig själv. Kunde även drömma om det spännande i att försöka finna min kommande livspartner, för mig fanns det en längtan efter det där att inte veta vilken kvinna man skulle träffa härnäst utan att allt var möjligt. I ett förhållande så var det nästan så att man gick på rutin.
Är det alltid så eller var detta kanske ett tecken på att det var på gång att ta slut?
Ja, det är ganska bra beskrivning av hur jag har känt i förhållanden. Det var just saknaden att få vara ensam och sköta sig själv som fick mig att uppleva att det var som semester när min partner skulle vara borta. Jag känner även igen det där med att drömma om att träffa någon spännande kvinna som även visar sig vara min 'soulmate', då jag alltid har haft en tendens till dagdrömmeri. Men efter att jag träffade min nuvarande för ett årtionde sedan, så har jag faktiskt inte en endaste gång dagdrömt om det. Tyvärr - för jag saknar faktiskt det lilla lyckoruset av förväntan - kan jag inte heller längre se fram emot när hon ska resa bort, då jag ofrånkomligen alltid blir deppad och hängig när hon är borta. Och visst, min nuvarande
är betydligt mer lik mig på många sätt.
Jag vågar inte hävda något säkert om vad det innebär för andras förhållanden, i den mån de nu är med om liknande. Kanske är det i första hand bara frågan om allmänt dagdrömmande och en allmän längtan att få bryta vardagsrutiner, som inte nödvändigtvis behöver ha konkreta konsekvenser för förhållandet?
I mitt fall var det ju lite annorlunda, då jag alltid var medveten om att jag var osäker på mina förhållanden och i regel hade mina partners mer eller mindre lockat, lirkat och pushat mig in i dem. Jag kände faktiskt en genuin saknad och längtan efter en 'soulmate', samt hade alltid tenderat att känna mig en aning ensam, även när jag var mitt uppe i att umgås med vänner, en flickvän eller andra kvinnor. Ett tag blev jag halvt övertygad om att det bara handlade om att jag är för omogen för förhållanden, är på något sätt djupt störd eller helt enkelt inte passade för dem. Jag hade inte noterat att andra skulle på samma sätt gå runt och sukta efter en 'soulmate', att de skulle uppleva att de inte hittar någon att dela tankar och intellektuella spörsmål med o.s.v. Tvärtom, så tyckte jag att en del vänner var rätt annorlunda än sina partners, de verkade inte direkt avhandla djupsinnigheter med varandra och trots det verkade allt flyta på bra.
När jag hade träffat min nuvarande, så fick jag väl revidera det till att det faktiskt hade betydelse
vem jag blir tillsammans med, att jag tydligen faktiskt kan vilja vara kvar i ett förhållande, förutsatt att det handlar om någon som jag faktiskt känner mig mentalt mer kompatibel med. När jag genomgick en neuropsykiatrisk utredning och fick veta att jag har Aspergers och är exceptionellt högbegåvad, så insåg jag även att det faktiskt kanske fanns anledningar till varför jag kanske inte har upplevt att jag har delat tillräckligt mentalt och intellektuellt med tidigare partners, även om de inte verkar ha upplevt det lika starkt. Min nuvarande är både klart intelligentare än genomsnittet och även om hon inte har en Aspergersdiagnos, så har hon en del aspiga drag (i vissa fall faktiskt mer än jag själv har). Jag skulle dock gissa att det är inte minst begåvningsnivån som är det viktiga i sammanhanget. På sätt och vis är det rent praktiskt en svaghet om båda visar aspiga drag, då det lätt innebär att båda har samma svagheter istället för att komplettera varandra.
Jag har även tänkt att om jag och min nuvarande av någon anledning inte skulle spendera resten av våra liv tillsammans, så kan jag tänka mig att leva som ungkarl resten av mitt liv. Jag är aldrig den som säger "aldrig", så det är inget direkt beslut, men med tanke på att det tog flera förhållanden och sex med otaliga kvinnor under många, många år för att hitta min 'soulmate', så känns det inte realistiskt att jag skulle lyckas med att hitta en till, samtidigt som jag vet att jag trivs i längden bättre ensam än i sakta detorierande förhållanden med icke-soulmates. Mycket av min tidigare strävan/önskan att allmänt "hitta kärleken" handlade väl mycket om att jag har sett andra göra det och för att det framhålls som ett ideal, en slags framgång, snarare än för att det verkligen skulle vara det som passar mig bäst. Lite sex och umgänge för att emellanåt bryta monotonin är i så fall nog mer min melodi.