• 1
  • 2
2018-02-03, 02:42
Medlem
Vi sålde vår bostadsrätt i Stockholm och eftersom vi städat den nitiskt inför visning och den är modern och lättstädad så valde vi att flyttstäda själva. Vi städade mkt noga och följde städschema.

Vid tillträdet besiktigade köparna städningen och vi fick då inga klagomål utan de godkände den på plats. Efter 3 dagar ringer nu köparen och klagar på städningen. I hennes beskrivning låter det som om både kök och badrum generellt är dåligt städade. När vi ber om exempel skickar hon 4 foton som visar att det mellan duschstrilarna i munstycket finns några kalkrester kvar, att yttre undersidan (!) av en låda har ett märke och att köksskåpens undersidor (det är som ett överhäng mellan köksskåpen och golvlisten) inte är avtorkade.

Jag blir dels förbannad eftersom det verkligen är skitsaker som hon klagat på men också på att hon vill få det att låta som att hela flyttstädningen måste göras om ( som en detalj i sammanhanget kan nämnas att de ska bygga om lägenheten och ha hantverkare där innan inflytt) men är också fundersam eftersom de godkände städningen vid tillträdet.

Min fråga är: vilken rättsverkan har en av köparna godkänd flyttstädning vid tillträdet? Kan köparna verkligen klaga i efrerhand, varför brukar man då ens ha godkännande av flyttstädning innan eller i samband med tillträdet?

Vi kommer pröjsa 1000 spänn och låta en städfirma ta skiten men vill bara veta vad som egentligen gäller. Köparna är riktiga små töntiga besserwissrar som gärna vill sätta dit oss och vore nice att bara kunna pika dom med att "vi gör som ni vill av välvilja, men ni hade godkänt städningen så det var inget vi var tvugna till"

Någon som har liknande erfarenhet?
Citera
2018-02-03, 04:39
Medlem
trottwells avatar
Rent spontant, jag skulle inte betala en krona. Be köparen skicka en faktura, när du får fakturan bestrider du den, då är det upp till köparen att driva ärendet vidare. Det gör han knappast för några hundralappar. Sådana äckliga människor skall sättas på plats.
Citera
2018-02-03, 07:57
Medlem
Gneggars avatar
Jag har aldrig flyttstädat någon av mina bostadsrätter, mer än att dra igenom med dammsugaren över golven. Det räcker att en BR är i skick som vid visning om inget annat avtalats.
Citera
2018-02-03, 08:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe00
Vi sålde vår bostadsrätt i Stockholm och eftersom vi städat den nitiskt inför visning och den är modern och lättstädad så valde vi att flyttstäda själva. Vi städade mkt noga och följde städschema.

Vid tillträdet besiktigade köparna städningen och vi fick då inga klagomål utan de godkände den på plats. Efter 3 dagar ringer nu köparen och klagar på städningen. I hennes beskrivning låter det som om både kök och badrum generellt är dåligt städade. När vi ber om exempel skickar hon 4 foton som visar att det mellan duschstrilarna i munstycket finns några kalkrester kvar, att yttre undersidan (!) av en låda har ett märke och att köksskåpens undersidor (det är som ett överhäng mellan köksskåpen och golvlisten) inte är avtorkade.

Jag blir dels förbannad eftersom det verkligen är skitsaker som hon klagat på men också på att hon vill få det att låta som att hela flyttstädningen måste göras om ( som en detalj i sammanhanget kan nämnas att de ska bygga om lägenheten och ha hantverkare där innan inflytt) men är också fundersam eftersom de godkände städningen vid tillträdet.

Min fråga är: vilken rättsverkan har en av köparna godkänd flyttstädning vid tillträdet? Kan köparna verkligen klaga i efrerhand, varför brukar man då ens ha godkännande av flyttstädning innan eller i samband med tillträdet?

Vi kommer pröjsa 1000 spänn och låta en städfirma ta skiten men vill bara veta vad som egentligen gäller. Köparna är riktiga små töntiga besserwissrar som gärna vill sätta dit oss och vore nice att bara kunna pika dom med att "vi gör som ni vill av välvilja, men ni hade godkänt städningen så det var inget vi var tvugna till"

Någon som har liknande erfarenhet?

Har köpare och säljare gemensamt besiktigat städningen och köparen förklarat sig nöjd har man ju en mycket stark förhandlingsposition.
Citera
2018-02-03, 13:01
Medlem
Förmodligen förstagångsköpare som bara bott i hyresrätt innan.
Citera
2018-02-03, 13:08
Medlem
Tycker att om de godkänt är det ganska starkt om det skulle bli käbbel.
Citera
2018-02-04, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gneggar
Jag har aldrig flyttstädat någon av mina bostadsrätter, mer än att dra igenom med dammsugaren över golven. Det räcker att en BR är i skick som vid visning om inget annat avtalats.

Även en bostadsrätt/villa ska vara flyttstädad, dvs helt rengjord http://fmf.se/kopa-bostad-2/flyttstadning/ . Så visst har köparna en formell rätt att kräva att de saker vi missat åtgärdas (även om det är jäkligt småaktigt). Det jag undrar över är den formella kraften i en godkänd städbesiktning? Kan man formellt kräva att städningen görs om när köparna godkänt den tidigare?
Citera
2018-02-04, 07:27
Medlem
Gneggars avatar
Citat:
Även en bostadsrätt/villa ska vara flyttstädad, dvs helt rengjord http://fmf.se/kopa-bostad-2/flyttstadning/ . Så visst har köparna en formell rätt att kräva att de saker vi missat åtgärdas (även om det är jäkligt småaktigt). Det jag undrar över är den formella kraften i en godkänd städbesiktning? Kan man formellt kräva att städningen görs om när köparna godkänt den tidigare?

Som jag skrev tidigare så finns det inga större krav om inget avtalats, och det är inget som varit med i mina kontrakt när jag sålt. Har du fått städningen godkänd en gång så räcker det, det fick du svar på ovan.

"När du köper en bostad skrivs det vanligtvis in i köpekontraktet att säljaren har skyldighet att flyttstäda bostaden."
Citera
2018-02-04, 08:06
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Rent spontant, jag skulle inte betala en krona. Be köparen skicka en faktura, när du får fakturan bestrider du den, då är det upp till köparen att driva ärendet vidare. Det gör han knappast för några hundralappar. Sådana äckliga människor skall sättas på plats.
Fast genom det där förfarandet så har du gått med på att betala, vilket gör att vill de driva ärendet vidare så kommer de passera kronofogden och sedan tingsrätten. Resultatet är en betalningsanmärkning hos kfm i ett par år.

Det är ett högt spel, för du har mycket mera att förlora än bara betala städningen.
Citera
2018-02-04, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Fast genom det där förfarandet så har du gått med på att betala, vilket gör att vill de driva ärendet vidare så kommer de passera kronofogden och sedan tingsrätten. Resultatet är en betalningsanmärkning hos kfm i ett par år.

Det är ett högt spel, för du har mycket mera att förlora än bara betala städningen.

Ser inget anmärkningsvärt i det förfarande som ni refererar till. Är en skuld tvistig kan den på intet sätt utgöra underlag för betalningsanmärkning innan den fastställts och även blivit föremål för beslut om bf. Att en domstol avgör hurusom fakturan är korrekt påverkar inte något som kan generera en betalningsanmärkning.

Det som kan vara tvivelaktigt är påståendet att man skall be om att få en faktura sig tillsänd. Även om så görs så vill det till att innehållet i den överensstämmer med vad som överenskommits, är den i sin helhet ingen verklighetsförankring så är det heller inget fel att ifrågasätta den i sin helhet. Tanken med att begära en faktura lär vara att avsluta verbala uppmaningar om betalning som inte är preciserade.
Senast redigerad av Nordiad 2018-02-04 kl. 09:23.
Citera
2018-02-04, 09:58
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:

Vid tillträdet besiktigade köparna städningen och vi fick då inga klagomål utan de godkände den på plats. Efter 3 dagar ringer nu köparen och klagar på städningen.

Har Köparen godkänt städningen vid besiktning är det helt kört att klaga senare.

Sen är det upp till dig om du vill betala 1000 kr som goodwill men det skulle inte jag göra eftersom köparen är en komplett idiot.

Risken med att betala 1000 kr nu är att du kan få fler menlösa krav på "fel" som hittas i lägenheten längre fram.
Citera
2018-02-04, 10:03
Medlem
Jag hade aldrig betalat. Har köparen godkänt städningen är det bra med det. Komma efteråt för småsaker kommer aldrig löna sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in