• 1
  • 2
2018-02-02, 21:02
Medlem
Hejsan, jag blev ordentligt biten av en katt igår i handen med rinnande blod en bra stund ( djupt )
Idag är det ordentligt svullet, rött och det gör ont ( pulserar )Kan knappt röra fingret alls Min fråga är om det är akut sjukvård som gäller eller ej. Är rädd för sepsis som tydligen kan uppstå efter just bett från katt. Läskigt !
Är ej påverkad i allmäntillstånd ( ej feber )
Är snabbt utvecklas blodförgiftning, en eller två. dygn ?
Kanske måste åka in imorgon men vill ju helst inte åka ikväll direkt 😕
Citera
2018-02-02, 21:06
Medlem
Drama-Llamas avatar
Ja, det är akut sjukvård som gäller. Du borde ha åkt in direkt efter bettet. Katter har bakterier i munnen som kan orsaka stor skada om man får in dem i blodomloppet. Just bett i händerna utgör en extra stor risk. Stick iväg på en gång, eller ring åtminstone sjukvårdsupplysningen.
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-02-02 kl. 21:09.
Citera
2018-02-02, 21:10
Medlem
Du behöver åka in nu direkt, detta kan snabbt eskalera och orsaka att du får en permanent funktionsnedsättning i handen. I värsta fall kan du få stelkramp och dö. *tar dig i örat och släpar iväg dig*
Citera
2018-02-02, 21:11
Medlem
jipeesss avatar
japp,
hänt mig åxå när jag var typ 10, fast i foten

morsan undrade vad jag fått för lång röd strimma efter benet,

det blev en läskig stelkrampsspruta 😭
Citera
2018-02-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Ja, det är akut sjukvård som gäller. Du borde ha åkt in direkt efter bettet. Katter har bakterier i munnen som kan orsaka stor skada om man får in dem i blodomloppet. Just bett i händerna utgör en extra stor risk. Stick iväg på en gång, eller ring åtminstone sjukvårdsupplysningen.
Oj ! Tack för svar men problemet är att jag har ingen möjlighet att åka ikväll. Dock imorgon bitti...ringer sjukvårdsupplysningen...
Citera
2018-02-02, 21:17
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Side14
Oj ! Tack för svar men problemet är att jag har ingen möjlighet att åka ikväll. Dock imorgon bitti...ringer sjukvårdsupplysningen...
Ring dem med en gång. Fundera under tiden på vad din hand är värd för dig.
Citera
2018-02-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Du behöver åka in nu direkt, detta kan snabbt eskalera och orsaka att du får en permanent funktionsnedsättning i handen. I värsta fall kan du få stelkramp och dö. *tar dig i örat och släpar iväg dig*
Okej blir svårt att åka då jag har flera mil till sjukhus tyvärr...hua !
Får se hur jag gör. Annars åker jag imorgon bitti. Tack för svar #
Citera
2018-02-02, 21:21
Medlem
Citat:
Säg åt sjukvårdsupplysningen att skicka en sjukvårdsresetaxi åt dig, du kan ta med barn, brukare osv om det är vad som stoppar dig från att åka in.

Du MÅSTE in.

Vad är annars det som hindrar dig? Kanske vi här kan hjälpa dig med hundvakt eller vad det nu är?
Citera
2018-02-02, 21:21
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Jo det har man alltid om det är allvarliga saker, finns inget viktigare än ens hälsa...
Så stick iväg nu...
Citera
2018-02-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Ring dem med en gång. Fundera under tiden på vad din hand är värd för dig.
Ringde om de sa samma sak. Måste in närmsta timmarna....
Bara ta tåget in...
Citera
2018-02-02, 21:37
Medlem
Citat:
Ringde om de sa samma sak. Måste in närmsta timmarna....
Bara ta tåget in...
Nej, du har rätt till sjukvårdsresa. Blir arg på att de inte sa det till dig. *åskmoln* Ring dom igen och säg att du behöver det.
Citera
2018-02-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Nej, du har rätt till sjukvårdsresa. Blir arg på att de inte sa det till dig. *åskmoln* Ring dom igen och säg att du behöver det.
Forts. Du ska fanimej inte studsa omkring på tåg osv med en potentiellt livshotande infektion. Blir galen på vissa län som vill spara till fördärvelse.

Vill du ha hjälp med att ta den diskussionen med dom, pma (redan min småskolefröken sa till min mor att "den där är bara för verbal").
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in