Citat:
Ursprungligen postat av
Machiavelly
Har aldrig vart med om det på mina bilar. Min Volvo från 1999 låser sig själv endast om du låst upp bilen med fjärrkontrollen och sedan inte öppnar nån dörr, då låser den bilen igen. Men om du har öppnat dörren och startat bilen så gör den inte det.
Min BMW låser sig själv efter att jag har börjat köra bilen, då låses dörrar och bagagelucka. Detta kan man dock stänga av om man vill.
Men pga historier som dessa så har jag blivit nojig haha, så jag låter alltid en dörr vara halvöppen för säkerhetsskull😂
Har också blivit lite nojig om detta. Har tidigare läst om en kvinna som gick ur bilen, låste och slängde in sin handväska (med nycklarna ) i bilen, varpå hon gick runt till andra sidan för att lyfta ur sitt barn som satt i en barnstol. Medan hon gick runt bilen låste denna sig själv, så hon kunde inte komma in.
Bilen stödskyddssystem hade då slagit till och förhindrade att hon kom in i bilen. Inte ens när hon i desperation krossade en ruta utifrån gick det att öppna en dörr p g a bilens stöldskydd.
Är verkligen stöldskydd viktigare än att kunna komma in i bilen, eller att öppna en dörr? Tänk om bilen börjar brinna och man inte kan öppna dörren? Ibland saknar man sin gamla Volvo 240...