2018-02-02, 19:46
Medlem
Tammers avatar
Såg just ett program på TV som heter "Vägens Hjältar", de hjälper folk med olika sorters bilproblem. Ett inslag handlade om en kvinna som startat sin bil och gått ut för att skrapa rutorna medan bilen värmde upp. Bilen har då låst sig själv, och kvinnan står alltså utanför den låsta bilen som går på tomgång med nycklarna i tändningslåset. Med resultat att hon fick ringa efter en bärgare som lyckades bryta sig in i bilen och ta ut nycklarna. Min fråga är då: är detta normalt, ska det vara så här. Är det helt ok att bilen låser sig själv när den går på tomgång och nycklarna sitter i låset. I så fall: hur, varför? Det kommer ju låsa ute bilägaren från sin egen bil?
Citera
2018-02-02, 20:36
Medlem
Machiavellys avatar
Har aldrig vart med om det på mina bilar. Min Volvo från 1999 låser sig själv endast om du låst upp bilen med fjärrkontrollen och sedan inte öppnar nån dörr, då låser den bilen igen. Men om du har öppnat dörren och startat bilen så gör den inte det.

Min BMW låser sig själv efter att jag har börjat köra bilen, då låses dörrar och bagagelucka. Detta kan man dock stänga av om man vill.

Men pga historier som dessa så har jag blivit nojig haha, så jag låter alltid en dörr vara halvöppen för säkerhetsskull😂
Senast redigerad av Machiavelly 2018-02-02 kl. 20:39.
Citera
2018-02-02, 20:54
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Har aldrig vart med om det på mina bilar. Min Volvo från 1999 låser sig själv endast om du låst upp bilen med fjärrkontrollen och sedan inte öppnar nån dörr, då låser den bilen igen. Men om du har öppnat dörren och startat bilen så gör den inte det.

Min BMW låser sig själv efter att jag har börjat köra bilen, då låses dörrar och bagagelucka. Detta kan man dock stänga av om man vill.

Men pga historier som dessa så har jag blivit nojig haha, så jag låter alltid en dörr vara halvöppen för säkerhetsskull😂
Har också blivit lite nojig om detta. Har tidigare läst om en kvinna som gick ur bilen, låste och slängde in sin handväska (med nycklarna ) i bilen, varpå hon gick runt till andra sidan för att lyfta ur sitt barn som satt i en barnstol. Medan hon gick runt bilen låste denna sig själv, så hon kunde inte komma in.
Bilen stödskyddssystem hade då slagit till och förhindrade att hon kom in i bilen. Inte ens när hon i desperation krossade en ruta utifrån gick det att öppna en dörr p g a bilens stöldskydd.
Är verkligen stöldskydd viktigare än att kunna komma in i bilen, eller att öppna en dörr? Tänk om bilen börjar brinna och man inte kan öppna dörren? Ibland saknar man sin gamla Volvo 240...
Citera
2018-02-02, 20:57
Medlem
Gabriel2017s avatar
Ja, en del bilar kan göra så.
Ska vara en säkerhetsgrej,
hände mig en gång, men jag hade fönstret nedhissat,
så det löste sig.
Har man sådana lås, så står det nog i instruktionsboken.
Citera
2018-02-02, 20:59
Medlem
mainfurers avatar
Nej, en bil låser sig inte själv om tändningen blivit påslagen. Det är tv bara för tittarsiffror!
Citera
2018-02-02, 21:03
Medlem
Fuzzs avatar
Normalt ska bilen inte låsa sig men min kunde göra det. Då var det brytaren i dörren för innerbelysning som var defekt. Den gör även så att bilen känner av om du öppnat dörren. Om du inte öppnar dörren efter du låst upp den låser den igen efter någon minut.
Har även varit med om bilar som har haft dåliga kablar mellan kaross och dörr vilket skapar kortslutning och bilen låser.
Citera
2018-02-02, 21:07
Medlem
Farsans Volvo V40 låser sig själv efter ca 30sek-1minut när den är igång, "livsfarligt".
Citera
2018-02-02, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly

Undrar vad som händer om strömbrytaren i dörren glappar så centrallåset inte märker att man öppnat dörren, startat motorn och stängt dörren igen
Citera
2018-02-02, 21:13
Medlem
Ska inte hända om det inte är något fel. Bara att krossa en sidoruta och öppna inifrån om det händer och man måste in. Lätt att byta och kostar inte så mycket. Ta sönder låset och försöka ta sig in där ifrån kommer nog kosta mer att laga
Citera
2018-02-02, 21:21
Medlem
Det händer ofta. Volvo 2-745, 855 och v70 är hopplösa. På dessa är det centrallåsmotorn till bakluckan som ballar ur. Kopplar man ur den så slutar dom. Dottern glömde nyckeln i sin 855, och låste av någon anledning ändå dörrarna med fjärrkontrollen härom veckan, när hon skulle hem efter jobbet så hade alla låsen gått i deadlock (säkerhetsläge) och dragit batteriet tomt, så jag vart tvungen hugga upp låset till slut. Om det bara är låst så kan man alltid öppna med en ståltråd genom att dra i innerhandtaget.
Citera
2018-02-03, 01:40
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Nej, en bil låser sig inte själv om tändningen blivit påslagen. Det är tv bara för tittarsiffror!
Det har du ju ingen djävla aning om så uttala dig då inte. Jo moderna bilar med sina idiotiska keyless access och skit kan visst få för sig att låsa sig.
Citera
2018-02-03, 06:10
Medlem
PeterNosters avatar
...sen är det väl lite onödigt att slå sönder en ruta. Tjuvar kan ju komma in utan att göra det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in