2018-02-03, 06:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
...sen är det väl lite onödigt att slå sönder en ruta. Tjuvar kan ju komma in utan att göra det.

Vanligt folk har knappast talangen att bryta sig in? En liten sidoruta är det risk att det får bli i ett sådant scenario.

Råkade själv på 90-talet ut för att en gammal toyota låste sig medan jag stod på utsidan och skrapade, nyckeln i tändningen och motorn igång. Slutade lyckligt då min arbetskamrat körde hem mig så att jag kunde hämta reservnyckeln, bilen var i varje fall varm efter 45 minuters tomgång....
Citera
2018-02-03, 13:40
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vanligt folk har knappast talangen att bryta sig in? En liten sidoruta är det risk att det får bli i ett sådant scenario.

Råkade själv på 90-talet ut för att en gammal toyota låste sig medan jag stod på utsidan och skrapade, nyckeln i tändningen och motorn igång. Slutade lyckligt då min arbetskamrat körde hem mig så att jag kunde hämta reservnyckeln, bilen var i varje fall varm efter 45 minuters tomgång....
Men vilken idiotisk funktion. Varför ska en bil ö h t låsa sig själv, vad är tanken bakom detta? Det är ju som skapat för att ge problem, och till vilken nytta?
Citera
2018-02-03, 13:42
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men vilken idiotisk funktion. Varför ska en bil ö h t låsa sig själv, vad är tanken bakom detta? Det är ju som skapat för att ge problem, och till vilken nytta?

Många modernare bilar har det som stöldskydd, i mitt fall för över 20 år sedan var det nog bara att elektroniken fick hicka i kylan och bestämde sig för att helt sonika låsa bilen.
Citera
2018-02-03, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
...sen är det väl lite onödigt att slå sönder en ruta. Tjuvar kan ju komma in utan att göra det.

Gör dom? Kanske på vissa bilar om man vet exakt hur man ska göra men dom flesta moderna bilar är nog omöjliga att ta sig in i utan nyckel och utan skador.
Citera
2018-02-03, 20:42
Medlem
killawifes avatar
Mina audis gör detta OM man inte sätter i nyckeln i tändningslåset, då kopplas funktionen ur. På mitt förra jobb råkade vi ut för att en kund låste in sin nyckel i bilen genom att den automatiskt låste, detta var också en V70 faktiskt så de kanske har ett dumt system. Det blev lite struligt för kunden då den hade ett släp fullastat med utemöbler och stod, lite i vägen. Deras dotter fick åka tio mil för att hämta en reservnyckel och komma med. De var rätt arga på sin stackars bil iallafall
Citera
2018-02-03, 23:23
Moderator
Trixtons avatar
Jag hade en Volvo 945 som gjorde detta p.g.a att pinnen som skulle fjädra ut när man öppnade förardörren var trasig. Förutom att kupébelysningen aldrig tändes så resulterade detta i att den låste dörrarna fem minuter efter att man hade låst upp.
Citera
2018-02-06, 21:09
Medlem
dev/nulls avatar
Min Volvo V50 gjorde detta nyligen. Jag hade startat bilen och gick ut för att skrapa rutorna. Jag blev ganska ställd när jag skulle hoppa in igen och fann mig utelåst. Turligt nog skedde det hemmavid, så jag hade reservnyckel nära tillhands. Intressant detalj var dock att jag inte kunde låsa upp med fjärrkontrollen utan fick använda reservnyckelbladet och låsa upp mekaniskt. (Tack gode gud att låset inte kärvat ihop!)

Enligt uppgift skall det vara något slags glapp i dörrelektroniken/kablaget som spökar.
Nu har jag satt nyckelbladet på min andra nyckelknippa, om det skulle hända igen.
Citera
2018-02-06, 21:12
Medlem
Hade en VW som låste sig när nyckeln låg på sätet en gång. Sen lämnade jag aldrig mer nyckeln i den bilen.
Citera
2018-02-07, 08:32
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Nej, en bil låser sig inte själv om tändningen blivit påslagen. Det är tv bara för tittarsiffror!

Nee. Det är inte bara tittarsiffror.

Råkar ut för det lite då och då på kundbilar att en dörr låser sig och oftast är det samma typ av bilmärken som jag ser det på. Typ just gamla Volvo V40/S40, Hyundai Accent, VW Golf, m.fl. alltid lite äldre bilar som är en 15 + år.
Beror som regel på slitna lås och slitna låskistor. Har aldrig sett problemet på nyare bilar.

Hade senast just en gammal S40 som jag skulle köra in i verkstaden, kunden sa när han lämnade bilen att jag inte skulle lämna nyckeln i just för att den brukar låsa sig.
Det första jag gör är att köra fram till porten, kliver ur bilen för att öppna porten och sopar så klart igen bildörren med bilen igång... FLOPPP! säger centrallåset.
Och där står man och försöker se glad ut...
Citera
2018-02-08, 20:11
Bannlyst
Citat:

Att dörrarna låser vid en viss hastighet har ju med bilkapningar att göra, som är vanligt vid rödljus i USA framförallt. Är väl samma tanke med att den kan låsa efter en viss tid även när den står still, man törs inte stänga dörren helt nuförtiden, om man har nycklarna i.
Citera
2018-02-08, 22:36
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
Att dörrarna låser vid en viss hastighet har ju med bilkapningar att göra, som är vanligt vid rödljus i USA framförallt. Är väl samma tanke med att den kan låsa efter en viss tid även när den står still, man törs inte stänga dörren helt nuförtiden, om man har nycklarna i.
Det borde väl i så fall gå att stänga av den funktionen för den svenska marknaden. Här är det vanligare att man blir utelåst än att bilen blir kapad. Och om man nu vill slippa bli bilkapad kan man ju lätt låsa dörrarna manuellt.
Citera
2018-02-08, 22:42
Bannlyst
Citat:
Det borde väl i så fall gå att stänga av den funktionen för den svenska marknaden. Här är det vanligare att man blir utelåst än att bilen blir kapad. Och om man nu vill slippa bli bilkapad kan man ju lätt låsa dörrarna manuellt.

Nja, det sker bilkapningar även här nuförtiden, att bilen låser dörrarna när man kommit upp i typ 20 km/t är allt en vettig funktion, där bilen alltid är låst när man är ute och åker, inte alls fel!

Man läser väl instruktionsboken så man vet att bilen har denna funktion, och agerar i enlighet med det. Faller väl under handhavandefel om man blir utelåst.
Senast redigerad av Netwhistler 2018-02-08 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in