Citat:
Ursprungligen postat av
franskanalfabet
allt beror på var man bor. säger till någon som var norm 30 år sedan kan det innebära att patrasket irriterar sig på dig för att du sa till dem. om man har en hund som reagerar som den gör så har ägaren inte alla hästar hemma. det är inte hundens fel att den har ägare som är dumma i huvudet.
Håller med även här. Vissa människor är "faktaresistenta", men säger man på ett vänligt, nästan harmlöst sätt ungefär som följande, man ska låta ta det lite tid:
1) Man hälsar på familjen, då är man inte anonym längre. Med "hälsa" menas typ "hej".
2) Vilken fin vovve ni har! Vad heter vovven? -"FIDO!"
3) Klappa vovven, om det nu inte är en rabiessmittad mördarhund givetvis, och bli kompis även med hunden.
4) "Fido" verkar vara ledsen på dagarna, han gillar SR-P1.. (Nä, det gäller att inte dra detta för långt), säg hellre "om Fido får lyssna på radio, helst mänskliga röster på P1, när Fido är ensam, blir Fido mycket lyckligare vovve, jag hör hur Fido gråter in till min lägenhet varje gång ni lämnar Fido ensam!"
Skulle nu grannarna skita i TS råd (enligt mitt råd med radion) så hör nog "Fido" om det är så lyhört mellan lägenheterna även TS röst, som säger "Ja ja, Fido, det är ingen fara".
Funkar inte allt detta, dra det den juridiska vägen, dvs. störningsjour, hyresvärd, myndigheter och hela skiten som det heter. Men oftast kan man lösa de flesta problem genom att prata (vänligt) med folk och hundar..
Edit: Svarade på samma inlägg två gånger, men det blev förhoppningsvis lite bättre med två svar.. Jag lovar att inte sitta vid två datorer samtidigt! (Nä, det kan jag kanske inte lova..)