Citat:
Ursprungligen postat av
GillarGodis
¤%Jag är mest orolig för henne även om det stör mig rejält också att alla mina saker alltid är omflyttade på konstiga platser. Jag försöker får ta upp det här igen som jag hade innan, att jag hade en låda där hon fick lägga allt i så jag slipper leta.
Jag säger det igen, det handlar om vilken grad av respekt man har för den man lever med.
Du har pratat med henne, hon kör vidare med sin preferens för hur ni ska leva tillsammans.
Hon flyttar dina saker för att hon vill det. Hon störs avsevärt mindre av att det ställer till det för dig. Den dagen du säger att hon måste flyttat "whatever föremål" och det visar sig att just den gången hade du flyttat det själv så kommer hon minnas det för evigt. Och hon kommer använda det för att rentvå sig i framtida konflikter, det är så klassisk beteende för ett vanligt "städhöns".
Nu skulle många säga att problemet inte är så himla farligt, alla förhållanden har lite gnäll o.s.v.
Det ÄR allvarligt. Hon är likgiltig inför din önskan om att städa utan att leva som städfundamentalist. SAMMA likgiltighet inför din vilja kommer göra dig riktigt ledsen längre fram, tro mig.
Om hon inte kan eller vill jämka ihop en rimlig kompromiss med dig.
Om hon blir irriterad för att du har invändningar på att du måste leta efter grejor jämt.
Då är hon likgiltig inför vad som är fundamentet för ett varaktigt förhållande. Det är en typ av egoism.
Jag gissar att ni är ganska unga.
Ta detta som ett tydligt tecken på framtida problem. Kräv av henne att ni möts på halva vägen!!!
Och så fort samtalet börjar handla om varför hennes städnivå är den mest rimliga så säg ifrån direkt. Leva tillsammans handlar om att offra sig för varandra i olika sammanhang, inte om att hävda sin preferens och därför ska du inte tillåta henne föra resonemang som handlar om varför din städning är fucked up!!! Med andra ord kräver du inte att hon taggar ned städnivån, utan snarare att hon tar in vad det innebär att lyssna på varandra. Något som bl.a. påverkar städnivån.
Det kan kännas svårt att lämna henne, men det blir svårare att ha henne sm livskamrat. Tänk dig för!