2018-02-03, 19:41
Medlem
Mingla101s avatar
Din flickvän låter som min mamma
Och det är den jobbigaste biten i vår relation.
Antar att du bett henne att sluta/låt det vara/håll inte på/det är mina saker/jag hittar dem inte när du har städat..
Det är svårt kanske att säga till dem man tycker mkt om att dom kanske har ett problem..
Mitt råd skulle vara att ni bägge går i terapi och pratar om det med en opartisk person (terapeuten)
Citera
2018-02-04, 10:54
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Hej
Jag har en flickvän med städmani. Har delat lägenhet med personer i 15 år, jag är ingen pundare som tycker det är okej att lämna delade rum smutsiga, när man är färdig så bör man lämna det hela rent. Enda skillnaden är att det är okej att lämna stekpannor etc i diskvassen om man äter i sitt eget rum eller i vardagsrummet men sen när man ätit klart bör man göra rent. Jag tycker det är en ganska normal nivå och jag har inte haft problem med någon än så länge.

Hon däremot lägger ungefär 1,5h per dag och städa. Hon dammsuger varje dag och klagar hela jävla tiden. Man kan ju tro att hon är ordningssam osv men det är ganska irriterande att fylla typ vårat sovrum fulla med typ reservlampor för bilen hon sålde för 3 år sen eller fiskmaten som dog för flera år sen (detta är sant) och vägrar slänga dessa saker och sen klaga att jag inte har någon ordning medans hon har så mycket skit att man blir tokig (även om det är rent på utsidan)

Okej nog om vår beef, min fråga är mer om någon haft liknande problem och hur ni dealat med det? Hon verkar tycka det är normalt att lägga 1,5 timma per dag = ca 10 timmar per vecka att städa medans jag inte tycker det är värt att dammsuga varje dag. Men framförallt blir jag jävligt irriterad när hon klagar.

Nej, är själv tjej och 1,5 timme låter mycket, man brukar väl säga typ 40 min per dag typ för att diska och plocka undan i alla rum (men just 40m är såklart inte hugget i sten).

Dammsuga varje dag låter helt överdrivet om man inte har en massa barn/djur.

Man kan inte kräva av sin partner att hen ska ha exakt samma städnivå som man själv, utan det där får man släppa. Om inte partnern är ovanligt stökig, men det verkar ju inte du vara.

Vad är det hon klagar på? Hon själv verkar ju ha lite samlar-beteende som spar på så onödiga saker. Låter nästan som hon har andra problem som t ex stress, sorg eller något psykiskt som tynger henne.
Citera
2018-02-04, 11:15
Medlem
Hellre städmani än det motsatta. Men oavsett så tror jag att all form av mani tyder på någon form av psykisk ohälsa. Så troligen finns det något annat där som trycks undan, och ut kommer städmani.
Citera
2018-02-05, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Nej, är själv tjej och 1,5 timme låter mycket, man brukar väl säga typ 40 min per dag typ för att diska och plocka undan i alla rum (men just 40m är såklart inte hugget i sten).

Dammsuga varje dag låter helt överdrivet om man inte har en massa barn/djur.

Man kan inte kräva av sin partner att hen ska ha exakt samma städnivå som man själv, utan det där får man släppa. Om inte partnern är ovanligt stökig, men det verkar ju inte du vara.

Vad är det hon klagar på? Hon själv verkar ju ha lite samlar-beteende som spar på så onödiga saker. Låter nästan som hon har andra problem som t ex stress, sorg eller något psykiskt som tynger henne.

Vi har inga djur eller barn. Alltså jag ser ju vad det är hon försöker städa upp men som sagt, om man lägger 1,5 timma på att städa en liten lägenhet så är det 1,5h man tar ifrån att göra något roligare. Jag är mest orolig för henne även om det stör mig rejält också att alla mina saker alltid är omflyttade på konstiga platser. Jag försöker får ta upp det här igen som jag hade innan, att jag hade en låda där hon fick lägga allt i så jag slipper leta.
Citera
2018-02-05, 12:51
Medlem
Bara luta dig tillbaka och njut.
Citera
2018-02-05, 12:57
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Vi har inga djur eller barn. Alltså jag ser ju vad det är hon försöker städa upp men som sagt, om man lägger 1,5 timma på att städa en liten lägenhet så är det 1,5h man tar ifrån att göra något roligare. Jag är mest orolig för henne även om det stör mig rejält också att alla mina saker alltid är omflyttade på konstiga platser. Jag försöker får ta upp det här igen som jag hade innan, att jag hade en låda där hon fick lägga allt i så jag slipper leta.

Ja, det låter lite överdrivet i mina öron. Alla är ju givetvis olika, men måste man städa så kan man åtminstone låta bli att samtidigt klaga på sin partner och acceptera just att man är olika.
Citera
2018-02-05, 15:15
Medlem
vasaduellers avatar
Släng skiten som ni inte har någon nytta av. Träna, runka eller något annat 1,5 timme om dagen. Problemet löst!

Sätt din egen situation i perspektiv. Hellre en tjej med städmani än en tjej som vill leva bland matrester och misär.
Citera
2018-02-05, 15:17
Medlem
0xmans avatar
vad fan gnäller du i! Kärringen håller de rent medans du snusar och gnäller?
Citera
2018-02-05, 15:30
Medlem
Citat:
Fick väldigt många svar! Men är det någon som har tips på att lösa detta problem? Som någon säger ovan så är det väldigt svårt att resonera så tycker ju städfreak att det dom gör är normalt. Det går ju definitivt att lägga så många timmar men det gör det ju väldigt jobbigt för mig.
Skicka iväg henne på en resa i 2 veckor.
Jag förstår om det är jobbigt när ni har olika syn på städning, du skulle passa med en person som inte bryr sig om städning.
Jag tycker 1,5 timmars städning per dag är lagom om ni är 2 personer i hushållet.
Har man djur får man lägga till 10-15 minuter dag.

Tycker hon borde ha ledigt iallafall 1 dag i veckan.

Ett alternativ är att ni kommer överens att under 2 veckors tid är det du som tar hand om städningen, säg att ni kan se om det verkligen blir så hemskt om man inte städar så mycket.
Då får ni båda se hur det ser ut, om det är så ni vill ha det.

Ska man städa så mycket som anses vara normalt(kolla på städtanterna Marie och Marlene i rent hus) så måste man nog lägga ner en hel del tid. Duschdraperi ska tvättas varje vecka, sängkläder varannan, kyl och frys samt ugn tar lång tid att städa ur, golv ska moppas och damsugas veckovis, köksbänkar rengöras dagligen, toalett skuras, handfat, badkar/dush/badrumsväggar, sen har vi damning, torka ur skåp torka på skåp, rengöra sopkärl, diska dagligen, rengöra skärbräda, torka av bord, rengöra mikron och kaffebryggaren.
Hur lång tid tar allt detta för dig? eller är du snabb och gör dagliga städning och disk på 5 minuter, och storstädar allt annat i en rekordfart vid veckostädning.
Citera
2018-02-05, 16:40
Medlem
RZLAs avatar
Kan hon inte jobba extra för någon städfirma på kvällen? Då får hon utlopp för sin mani och drar dessutom in lite extra pengar till er. Annars är det KBT-terapi som gäller för att ändra hennes beteende.
Citera
2018-02-05, 21:28
Medlem
killawifes avatar
Köp henne en Kirby
Citera
2018-02-05, 23:36
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychophant
Bara luta dig tillbaka och njut.
Man kan ju tycka det, men gnället tar sönder en..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in