• 3
  • 4
2018-02-11, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Men du nämner präst. Präster och advokater har däremot total tystnadsplikt, du kan erkänna vad som helst för dom, de får inte säga ett knyst! Om du har mördat någon, har vapen, tänker göra en masskjutning eller har en atombomb, det spelar ingen roll.
Prästen riskerar en reprimand om han skvallrar, medan advokaten i teorin kan bli portad från rätten att utöva sitt yrke. I båda fallen gäller det bara om man "bekänner" till dem i egenskap av deras ämbete, så att säga. Med andra ord, en trosfråga riktad till prästen, och klient/advokat sammanhang med advokaten.
Men om någon av dem skvallrar om att jag tänker begå massmord, tror jag de klarar sig utan bekymmer.
Citera
2018-02-11, 16:31
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
Prästen riskerar en reprimand om han skvallrar, medan advokaten i teorin kan bli portad från rätten att utöva sitt yrke. I båda fallen gäller det bara om man "bekänner" till dem i egenskap av deras ämbete, så att säga. Med andra ord, en trosfråga riktad till prästen, och klient/advokat sammanhang med advokaten.
Men om någon av dem skvallrar om att jag tänker begå massmord, tror jag de klarar sig utan bekymmer.
Jo, inte för jag tror att typ Anders Behring Breivik skulle prata med en präst eller advokat innan han begick sina dåd. Men om han typ visat prästen, sitt lager av sprängämnen, sina vapen och all ammunition. O berättar att typ;
-I Guds namn ska jag spränga regeringskvarteren o sedan skjuta ihjäl så många socialdemokrater jag hinner på Utøya!
Nu gjorde han väl inte det i Guds namn, men om man visar att man verkligen menar allvar, så måste ju prästen larma? Sånt tycker jag säger sig som sunt förnuft bara!?
Citera
2018-02-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Sånt tycker jag säger sig som sunt förnuft bara!?
Ja, det är lite det jag menar. Tekniskt sett har de tystnadsplikt, men i praktiken är det upp till personen att bestämma när och var de vill ta "risken" att slå larm. Ovanpå det så är just konsekvenserna för prästerskapet i regel inte speciellt hårda, medan advokaten åtminstone kan riskera att förlora sin försörjning.
(I praktiken kommer säkert en god advokat att kunna fortsätta försörja sig på ett advokatkontor, han får bara inte stå som ansvarig för ett mål i rätten.)

Var sedan gränsen för "sunt förnuft" går, har visat sig lite flexibelt. Men exempelvis en försvarsadvokat bör man erkänna om man har ställ till med saken man anklagas för, eftersom försvaret får jobba med olika taktik. Och då pratar vi om "efter att det redan hänt" så det finns inte mycket att vinna för advokaten, på att gå ut med att "min klient har i förtroende erkänt styckning, mord och barnvåldtäkt, men nekar i rätten.". (Däremot kan ju advokaten redan från början avsäga sig ärendet...)

Jaja. I sak är vi överens. Tystnadsplikt gäller många yrken, och är på det stora hela bra.
Citera
2018-03-23, 01:30
Medlem
CenterMins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Jag gick till ungdomsmottagningen och pratade om att jag börjar tappa kontrollen och att jag har lust att skada mina grannar men att jag inte kommer göra det.

Senare den dagen kom polisen till mitt hem och skämde ut mig framför familjen. Hur fan är detta tillåtet? Visst, jag pratade om att jag hade lust att skada andra men inte att jag kommer göra det. Sedan sa en av läkarna med polisen att jag enligt ungdomsmottagningen hör "röster" i mitt huvud trots att jag sa det ren motsatta, att jag INTE gör det men även att jag planerade att skada andra trots att jag sa att det bara är mina känslor, inga planer.

Är det tillåtet att göra så? Ska fan aldrig söka hjälp igen.

hej,
först hoppas jag att det gått bra för dig!

vidare, tror jag att ditt problem med att bryta sekretessen ligger lite i att de (fritidspsykologerna) uppfattade dig för att tänka att begå ett brott inom snar framtid. tystnadsplikten bryts vid den typen av situationer. detta gjort att de kontaktade polisen. du kan söka klargörande genom att göra en anmälan till JO men det tror jag inte kommer att ställa saker till sin rätta då det hela kommer att läggas ned. visserligen är de hos dig för att hjälpa dig.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in