2018-02-03, 20:58
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man skickar dit folk för att de ska hjälpa en person som inte klarar av att ta hand om sig själv.
Vilken hjälp är det att rikta ett vapen mot en sådan individ? Fungerar det som terapi eller medicin och personen blir frisk?
Man skickar dit poliser som inte har någon utbildning i att vårda folk.

Vad är det för fel att skicka dit folk som faktiskt har utbildning att omhänderta psykiskt sjuka personer?

Polisen hämtar ju dom för fan bara! I dom flesta fall ger dom i princip skjuts till akutpsyk och inget annat. Desdutom har polisen utbildning i att ta hand om personer som mår dåligt. Eller tycker du vårdpersonal ska börja terapin polisbilen?

"Rikta vapen mot?" Tror du dom glider in med dragna k-pistar som SWAT? Inte fan drar dom vapen av någon annan anledning än att personen riskerar någons säkerhet. Dom ber bara personen följa med vilket dom oftast gör utan att protestera våldsamt. Men vad tycker du vårdpersonal ska göra om personen är hotfull? En stark psykiskt sjuk man som vägrar följa med?
Citera
2018-02-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Polisen hämtar ju dom för fan bara! I dom flesta fall ger dom i princip skjuts till akutpsyk och inget annat. Desdutom har polisen utbildning i att ta hand om personer som mår dåligt. Eller tycker du vårdpersonal ska börja terapin polisbilen?

"Rikta vapen mot?" Tror du dom glider in med dragna k-pistar som SWAT? Inte fan drar dom vapen av någon annan anledning än att personen riskerar någons säkerhet. Dom ber bara personen följa med vilket dom oftast gör utan att protestera våldsamt. Men vad tycker du vårdpersonal ska göra om personen är hotfull? En stark psykiskt sjuk man som vägrar följa med?

I fallet i Lindesberg så drog en av poliserna vapnet sekunden efter han klivit ut ur polisbilen. Innan han ens gått fram mot huset där den numera ihjälskjutne Daniel hade växt upp.
Det var en stängd grind mellan offret och poliserna och en sträcka av flera meter skiljde dem åt.
Man bad inte man sköt honom i magen så att han dog. Tack vare expanderande kulor.
Citera
2018-02-05, 15:14
Medlem
Vid det här laget är du väl på det klara med hur dumt det var att säga att du tänkte på att mörda folk. Jag utgår ifrån att det vart ett sätt att tala om hur desperat du kände dig och inte något du skulle vilja göra, men psykologen/kuratorn hade tydligen inte förmågan att förstå det. Lite kan man väl förstå henne/honom också. Det händer ju otäcka saker i samhället som unga män som mår dåligt utför, senast i Ulricehamn och i ett motionsspår i Stockholmstrakten också förra året tror jag. Du måste ha gett henne/honom skrämselhicka. Tänk dig för när du pratar med en myndighet. Det du säger hamnar troligen i din journal och du riskerar dåligt bemötande nästa gång du har kontakt med någon som har tillgång till din journal Nu tänker du tydligen inte gå tillbaka. Kanske var det inte heller rätt ställe för dig. Vet inte mycket om Asperger och har ingen egen erfarenhet, men jag har läst någonstans att det skall finnas grupper för dom som har det och personer med den diagnosen träffas och hjälper varandra med olika strategier. Ställer du ett krav på att din kurator/terapeut skall ta reda på om det finns så kan knappast han/hon/hen låta bli att kollas upp det. Det vore i så fall tjänstefel.
Citera
2018-02-06, 13:34
Medlem
sojapojkes avatar
När du pratar om att du har lust att skada dina grannar så spelar det ingen roll att du fyller i att du inte kommer att göra det. När läkaren får höra att du är en risk mot dig själv, eller i ditt fall mot andra, och då är det extra viktigt för då har den personen en skyldighet att rapportera det till polisen.

Personligen av det jag har läst tror jag inte att du skulle döda någon, jag tror inte heller läkaren trodde att du skulle döda någon. Men utifrån av vad du sa, OM det skulle hända nåt så skulle den läkaren bli anklagad och får då ansvara för händelsen, förmodligen skulle det vara slutet på karriären för den personen.

Det är ett sätt att försäkra för sig själv. Jag har full förståelse att det är olustigt att få polisbesök. Det är aldrig roligt, särskilt inte om man har familj/vänner hemma.

Beställ en ny tid, men den här gången fundera på vad du vill ha hjälp med och prata bara om det som du tror du kan få hjälp med från ungdomsmottagningen. Även fast det är sekretess så kan det få konsekvenser. Jag förmodar att polisen kanske har lite extra koll på dig nu.
Citera
2018-02-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sojapojke
När du pratar om att du har lust att skada dina grannar så spelar det ingen roll att du fyller i att du inte kommer att göra det. När läkaren får höra att du är en risk mot dig själv, eller i ditt fall mot andra, och då är det extra viktigt för då har den personen en skyldighet att rapportera det till polisen.

Personligen av det jag har läst tror jag inte att du skulle döda någon, jag tror inte heller läkaren trodde att du skulle döda någon. Men utifrån av vad du sa, OM det skulle hända nåt så skulle den läkaren bli anklagad och får då ansvara för händelsen, förmodligen skulle det vara slutet på karriären för den personen.

Det är ett sätt att försäkra för sig själv. Jag har full förståelse att det är olustigt att få polisbesök. Det är aldrig roligt, särskilt inte om man har familj/vänner hemma.

Beställ en ny tid, men den här gången fundera på vad du vill ha hjälp med och prata bara om det som du tror du kan få hjälp med från ungdomsmottagningen. Även fast det är sekretess så kan det få konsekvenser. Jag förmodar att polisen kanske har lite extra koll på dig nu.

Vad för koll har polisen nu? Kommer denna händelse påverka mig i framtiden, t.ex. inte kunna få jobb eftersom arbetsgivaren ser det som hänt? Ligger i register?

Jag behöver en psykolog men det händer aldrig. Har försökt få det i flera är men inte lyckats. Umo kan inte hjälpa med det. Remiss är redan skickad.
Citera
2018-02-06, 14:42
Medlem
zoump187s avatar
Såklart det känns jobbigt att polisen kommer och knackar på. Förstår att det i fortsättningen kommer kännas meningslöst att söka hjälp då det känns som det bara kommer leda till problem.

Men försök att se det positivt, de vill ju bara vara säkra och titta till vem du är. Så att ingen dumt händer.

Jag antar att det är jobbigt för dig att ha sådana tankar. Våga söka riktig hjälp om du känner att du måste i framtiden.

Eloge till dig som vågade gå och berätta om dina tankar! Riktigt starkt.
Citera
2018-02-06, 15:30
Medlem
I det här fallet, som var aktuellt för bara något år sedan, gjordes inget ingripande efter att den blivande gärningsmannen gått till vården med en berättelse som i mångt och mycket överensstämmer med din.

I efterhand kan man säga att det kanske varit bättre om så skett.
Citera
2018-02-06, 15:41
Medlem
sojapojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Vad för koll har polisen nu? Kommer denna händelse påverka mig i framtiden, t.ex. inte kunna få jobb eftersom arbetsgivaren ser det som hänt? Ligger i register?

Jag behöver en psykolog men det händer aldrig. Har försökt få det i flera är men inte lyckats. Umo kan inte hjälpa med det. Remiss är redan skickad.

Det betyder att du sekundbevakas med kamera 24/7!

Nämen det kommer med största sannolikhet inte påverka ditt liv ett skit. Vad som kan ha hänt är att när polisen skrev rapporten så gjorde de kanske en liten anteckning om vad läkaren berättade. Om det förekommer ett mord i din närhet och de har absolut ingenting att gå efter så kanske de kollar upp sådan information, men det väldigt osannolikt att de ens gör den kopplingen.

Andra läkare/psykologer kommer kunna läsa om det i din journal och fråga om det vilket kanske inte är så roligt. Men annars är det som jag sa ingenting som kommer påverka ditt liv så du kan ta det lungt.
Citera
2018-02-10, 15:10
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
I fallet i Lindesberg så drog en av poliserna vapnet sekunden efter han klivit ut ur polisbilen. Innan han ens gått fram mot huset där den numera ihjälskjutne Daniel hade växt upp.
Det var en stängd grind mellan offret och poliserna och en sträcka av flera meter skiljde dem åt.
Man bad inte man sköt honom i magen så att han dog. Tack vare expanderande kulor.

Det här anledningen till varför det smäller så fort någon viftar med en kniv framför polisen.
https://www.youtube.com/watch?v=2xpcrDzy344
Det går så otroligt fort för en angripare att förflytta sig de här metrarna till att nå sitt offer med kniven att en polis (eller militär) inte har en chans att få upp vapnet i anläggning.
Därför ska man ha ett säkerhetsavstånd på minst tio meter.
Har personen däremot inget synbart vapen i nävarna drar man inte vapen. Man ser dock till att ha ett visst säkerhetsavstånd innan man omhändertar personen.

Så nej. Din historia från Lindesberg är inte representativt över hur polisen gör vid en handräckning av psykfall.
Citera
2018-02-11, 01:38
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/...etess/?ar=True

Citat:
Undantag från tystnadsplikten

Även om sekretessen och tystnadsplikten är omfattande kan sekretessen brytas under vissa omständigheter, utan att du som patient ger ditt medgivande. Det gäller till exempel om

- en domstol, åklagar-, polis-, kronofogde- eller skattemyndighet begär att få veta om en viss person vistas på en vårdinrättning
- Socialstyrelsens råd för rättsliga, sociala och medicinska frågor behöver uppgifterna för sin verksamhet
- Transportstyrelsen behöver uppgifterna för att pröva någons lämplighet att ha körkort, traktorkort eller taxiförarlegitimation
- uppgifterna behövs när det ska prövas om en student ska stängas av från högskoleutbildning
- uppgifterna behövs för en rättsmedicinsk undersökning.

Om en person misstänks för brott som är så allvarligt att det ger minst ett års fängelse har vårdpersonal rätt att bryta mot tystnadsplikten genom att göra en polisanmälan om brottet och svara på frågor från polis och åklagare. Exempel på sådana brott är mord, våldtäkt och grov misshandel. Det finns också vissa trafikbrott med lägre straffskala till exempel rattfylleri som vårdpersonal har rätt att anmäla.
Kan nämna att även illegalt vapeninnehav har t.ex. en psykiater skyldighet att anmäla. Sen har jag förstått att det är som heropsychodreamer säger, vårdpersonalen har anmälningsplikt om dom tror någon riskerar att skada någon annan eller sig själv.

Har själv blivit anmäld för vapeninnehav, tankar om att mörda o lite sånt, ganska längesen, men polisen tittar till mig lite då o då, o frågar lite. Har också bl.a. Aspergers.

Nu, nämnde du ungdomsmottagningen, så eventuellt:
Citat:
Särskilda undantag för barn

När det gäller barn görs undantag från tystnadsplikten om vårdpersonalen misstänker att barn utsätts för ett brott. Det kan handla om misshandel eller sexuella övergrepp.

Om vårdpersonalen misstänker att ett barn far illa ska personalen anmäla sådana misstankar till socialtjänsten, som gör en utredning och eventuellt en polisanmälan. Det gäller också om det pågår en utredning av något slag som gäller en minderårigs behov av skydd. Vårdpersonalen är tvungen att lämna ut information som kan ha betydelse för utredningen.
Citera
2018-02-11, 03:07
Medlem
Dragonflashs avatar
Låt dig typ inte skrämmas för det är vad som händer oavsett vart du är. Polisen behöver bara kolla i sina register över personer de vet har varit inblandade i psykvården. Det finns inget modigt i vad grisarna gör utan de verkar till synes bara för att de inte har någonting särskilt för sig. Oavsett diagnos borde man söka annan hjälp vid egen misstanke om någonting. Det spelar ingen roll om det är psykolog eller präst. Jag har sett saker hända då även sådana har varit inblandade så det är egentligen inget konstigt med det fast det kan bli en saftig nota.
Citera
2018-02-11, 15:51
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonflash
Låt dig typ inte skrämmas för det är vad som händer oavsett vart du är. Polisen behöver bara kolla i sina register över personer de vet har varit inblandade i psykvården. Det finns inget modigt i vad grisarna gör utan de verkar till synes bara för att de inte har någonting särskilt för sig. Oavsett diagnos borde man söka annan hjälp vid egen misstanke om någonting. Det spelar ingen roll om det är psykolog eller präst. Jag har sett saker hända då även sådana har varit inblandade så det är egentligen inget konstigt med det fast det kan bli en saftig nota.
Får polisen verkligen registrera om man har eller har haft kontakt med psykvården? Jag har ju gjort en s.k. §7-undersökning (liten rättspsykiatrisk undersökning), men någon vidare utredning var inte aktuell enligt domaren. Men psykjournalen kvitterades ut av rättsläkaren, så huruvida den snurrar runt i rättsväsendet, eller om den destruerades, det vet jag inte.

Men visst, det har ju hänt att jag varit aggressiv o polisen kommit o hämtat mig o kört mig till psyket, så de lägger de väl in en notis i sitt register. De måste ju skriva rapport om varje händelse.

Nu blir jag aldrig aggressiv längre, men har hittat på lite annat som de varit intresserade av. Men de kommer o skojar om mina polisuniformer o mina handgranater, m.m. De är alltid sjysta, o jag förklarar ärligt om vad det nu är dom undrar över.

Men du nämner präst. Präster och advokater har däremot total tystnadsplikt, du kan erkänna vad som helst för dom, de får inte säga ett knyst! Om du har mördat någon, har vapen, tänker göra en masskjutning eller har en atombomb, det spelar ingen roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in