• 1
  • 2
2006-01-22, 20:15
Medlem
Kitzbühels avatar
Vi har köpt lgh där det idag ligger en våtrumsmatta. Badrummet i sig mäter nog ca 2 * 2,5 meter.

Klinkers på väggarna men våtrumsmattan går ca 1 dm upp på väggen.

Min simpla fråga lyder: Vad tar en fackman betalt för att lägga klinker i ett badrum av aktuell storlek? Förutsatt att vi köper mtrl själva?

Allt hänger fritt,. Alltså sitter dass och handfat fast i väggen och går inte ner i golvet.

Min kusin som är snickare i norge sa att det går att lägga klinkers direkt på våtrumsmattan förutsatt att man tvättar med rödsprit och lägger en primer först, och sen använder 2 komponents för fästning av klinkersen.
Citera
2006-01-25, 18:06
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitzbühel
Vi har köpt lgh där det idag ligger en våtrumsmatta. Badrummet i sig mäter nog ca 2 * 2,5 meter.

Klinkers på väggarna men våtrumsmattan går ca 1 dm upp på väggen.

Min simpla fråga lyder: Vad tar en fackman betalt för att lägga klinker i ett badrum av aktuell storlek? Förutsatt att vi köper mtrl själva?

Allt hänger fritt,. Alltså sitter dass och handfat fast i väggen och går inte ner i golvet.

Min kusin som är snickare i norge sa att det går att lägga klinkers direkt på våtrumsmattan förutsatt att man tvättar med rödsprit och lägger en primer först, och sen använder 2 komponents för fästning av klinkersen.

Snickare, typ 300kr i timmen.

Men gör det själva det e enkelt. Slit bort plastmattan istället, lika bra att kolla så det inte e fuktskadat.

Bara prima å sen fuktspärr å sen e de bara klinkla i princip.

Ja kan göra det åt dig. 300kr i timmen,.
Citera
2006-01-25, 18:09
Medlem
Jag skulle inte göra det själv, enda anledningen till det är att man sitter löst till om det blir problem. Är övertygad om att en normalt händig person klara av det men jag är nojjig när det kommer till badrum.
Citera
2006-01-25, 19:41
Medlem
Pettans avatar
Ta för allt i världen inte bort plastmattan! Göra detta för att kolla efter fuktskador? Slår du hål i motorhuven på bilen med en hammare för att kika efter rost?
Nu förtiden lägger man ofta en plastmatta som fuktspärr innan klinkers..... Detta på träkonsruktioner där otäcka rörelser kan tänkas uppkomma....
Tid tillläggning, ja ca 3-5timmar beroende på val av plattor, erfarenhet o nogrannhet av den som lägger....
Citera
2006-01-25, 21:33
Medlem
Har en kompis som jobbade med att bygga badrum, han påstod att man inte får ha platsmattan kvar, fast det var bra att ha det då den "göra jobbet bra".

Hade han fel?
Citera
2006-01-25, 22:13
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pettan
Ta för allt i världen inte bort plastmattan! Göra detta för att kolla efter fuktskador? Slår du hål i motorhuven på bilen med en hammare för att kika efter rost?
Nu förtiden lägger man ofta en plastmatta som fuktspärr innan klinkers..... Detta på träkonsruktioner där otäcka rörelser kan tänkas uppkomma....
Tid tillläggning, ja ca 3-5timmar beroende på val av plattor, erfarenhet o nogrannhet av den som lägger....

Du har möjligtvis inte sett en besiktningsman slå med hammaren på underreden för att kolla rost?

Nu e ju inte jag någon expert men hur ska du se om det har blivit fuktskadat annars?

Dessutom så gick ju mattan upp en bit på väggen.
Ska det sticka fram emellan kakel och klinker?
Citera
2006-01-25, 22:18
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Nu förtiden lägger man ofta en plastmatta som fuktspärr innan klinkers..... Detta på träkonsruktioner där otäcka rörelser kan tänkas uppkomma...

Jasså hur ofta då?

Och vad har du för belägg för det?
Citera
2006-01-25, 22:19
Medlem
Pettans avatar
Finns flera läror och uppfattningar av detta, hör med föreningen o försäkringsbolag.... när ni frågar om detta kommer dom garanterat att dra öronen åt sej!
För visst är det otäckt o förenat medlivsfara att renovera badrummet!
* När du renoverar badrummet, behövs golvbrunnen bytas? Brunnen ditsatt före 1991? Isåfall ska den bytas.... O då måste hela skiten ut, både kakel o golvmattan....
* Om dom inte godkänner att någon, behörig eller inte, lägger klinkers ovanpå den befintliga mattan är jag tveksam till att dom godkänner att man river mattan på golvet o skarvar ihop fuktspärren som man lägger på golvet ihop med mattan som finns på väggen...
Men Jag anser att det borde kunna läggas utan några större risker....
Citera
2006-01-25, 22:21
Medlem
Pettans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Jasså hur ofta då?

Och vad har du för belägg för det?

Jobbar som plattsättare o lägger därför ibland klinkers på en nylagd plastmatta ditlagt av en behörig mattläggare...... Räcker det som "belägg"?
Citera
2006-01-25, 22:50
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Jobbar som plattsättare o lägger därför ibland klinkers på en nylagd plastmatta ditlagt av en behörig mattläggare...... Räcker det som "belägg"?

Hehe ja faktist.

Som sagt var, jag e ingen expert, jobbat lite extra som snickare bara samt pulat lite hemma.

Får erkänna mig besegrad av en äkta yrkesman.

Rekommenderar du hellre att ta bort allt kakel och golvmattan?

När jag har rivit upp golvmattor så har det ofta visat sig att vara fuktskadat, har kört avfuktare i några veckor samt kaklat och klinklat om hela skiten.

Själva plattsättandet tar inte så lång tid men prima å fuktspärra tar ju några dagar i anspråk om man räknar in "torkperioden"
Citera
2006-01-25, 22:57
Medlem
Pettans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thorsten_Flinck
Hehe ja faktist.

Som sagt var, jag e ingen expert, jobbat lite extra som snickare bara samt pulat lite hemma.

Får erkänna mig besegrad av en äkta yrkesman.

Rekommenderar du hellre att ta bort allt kakel och golvmattan?

När jag har rivit upp golvmattor så har det ofta visat sig att vara fuktskadat, har kört avfuktare i några veckor samt kaklat och klinklat om hela skiten.

Själva plattsättandet tar inte så lång tid men prima å fuktspärra tar ju några dagar i anspråk om man räknar in "torkperioden"

Ok, Ska man göra det helt enligt konstens alla regler så är det väl att riva ut allt o börja om från början som gäller.....
Men det beror ju som sagt hur det ser ut i badrummet, när det är byggt osv, antar att det är betonggolv så om man river ut allt är nog vanlig fuktspärr det allra bästa för golv o vägg....
Men om badrummet är helt o rent, inga konstigheter, typ att mattan har släppt nånstans på golvet o brunnen verkar tät så är det ju ingen fara att lägga klinkers på det... Dilemmat är ju att OM det skulle bli problem nångång i framtiden så lär dom ju garanterat tycka att det är klinkerns fel...
//
Citera
2006-01-25, 23:12
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:

Ok, Ska man göra det helt enligt konstens alla regler så är det väl att riva ut allt o börja om från början som gäller.....
Men det beror ju som sagt hur det ser ut i badrummet, när det är byggt osv, antar att det är betonggolv så om man river ut allt är nog vanlig fuktspärr det allra bästa för golv o vägg....
Men om badrummet är helt o rent, inga konstigheter, typ att mattan har släppt nånstans på golvet o brunnen verkar tät så är det ju ingen fara att lägga klinkers på det... Dilemmat är ju att OM det skulle bli problem nångång i framtiden så lär dom ju garanterat tycka att det är klinkerns fel...
//

Jaha de e möjligt.
Men vad är det som generellt krävs för att försäkringsbolag inte ska börja tjaffsa vid en eventuell olycka?

Kan jag säga att jag e plattsättare å har gjort de där 1000gånger eller ska dem ha papper på nått?

Mvh Thorsten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in