• 1
  • 2
2018-01-31, 21:21
Medlem
Hej.

Jag har depression, social ångest och ångest allmänt. Jag älskar kaffe men är rädd att koffeinet ökar ångest och stress. Vet ni något om detta? Vad är era erfarenheter? Jag har börjat gå över till te och koffeinfritt kaffe för att testa om man blir lugnare och får mer ro. Har det hjälpt er att minska koffeinintaget?
Citera
2018-01-31, 21:31
Medlem
olasvenssons avatar
Hos mig ökat intaget av kaffe mer stress (pulsen ökar i alla fall). Ångest vet jag inte.
Citera
2018-01-31, 21:36
Medlem
poxers avatar
Precis som med ångest blir det vad du gör det till. Sitter du och är helt hispig att "nu jävlar kommer jag få ångest när jag druckit kaffe!" så kommer det självklart bli så.
Citera
2018-01-31, 21:37
Medlem
Mastifmeisters avatar
Koffein kan framkalla ångest ja. Drick koffeinfritt kaffe om du har problem.
Citera
2018-01-31, 21:51
Medlem
Ja och många tesorter innehåller massor med koffein dom också, likaså choklad. Drick örtteer och buljong istället.
Citera
2018-01-31, 22:00
Medlem
brorvikings avatar
Yes. Koffein har nästan direkt motsatt effekt än benzodiazepiner. 10 mg diazepam tar ut en kopp kaffe.
Citera
2018-01-31, 22:04
Medlem
Bartman777s avatar
Jag upplever att kaffe kan öka på min ångest, helt klart.

Koffein innehåller stresshormoner, sa en bodybuildare till mig för inte så längesen. Jag har ingen annan källa på det, men jag väljer att lita på hans ord. Stresshormoner gör ju också att vi blir mer alerta, så det är väl både på gott och ont där. Man får väga för- och nackdelar.

Jag försöker ta det lugnt med kaffet, även fast jag tycker om det. Dock händer det vissa dagar att jag dricker flera koppar ändå.

Men det kan ju vara bra att vara medveten om hur det kan påverka en.
Citera
2018-01-31, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag upplever att kaffe kan öka på min ångest, helt klart.

Koffein innehåller stresshormoner, sa en bodybuildare till mig för inte så längesen. Jag har ingen annan källa på det, men jag väljer att lita på hans ord. Stresshormoner gör ju också att vi blir mer alerta, så det är väl både på gott och ont där. Man får väga för- och nackdelar.

Jag försöker ta det lugnt med kaffet, även fast jag tycker om det. Dock händer det vissa dagar att jag dricker flera koppar ändå.

Men det kan ju vara bra att vara medveten om hur det kan påverka en.

Du kan ju också prova koffeinfritt om du bara vill ha smaken.
Citera
2018-01-31, 22:12
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Klister93
Du kan ju också prova koffeinfritt om du bara vill ha smaken.
Tack, jag kanske ska prova det
Dock tror jag det är koffeinet jag vill åt, det är någon slags hatkärlek jag har till effekten.

Fast som sagt, prova kan jag ju göra. Det kanske gör jobbet!
Citera
2018-01-31, 23:18
Medlem
tarsiers avatar
Ja, det gör det. Kan även ge dig en ängslig/ytlig andning. Jag dricker inte kaffe men svart te eller energidryck kan ge mig ångest, nervositet mm. Samtidigt gör det ju en också pigg. Mitt råd är att försöka dricka koffeinfritt eller grönt te/örtte (grönt innehåller koffein men inte lika mycket som svart).
Citera
2018-02-01, 06:02
Medlem
Dopaminas avatar
Definitivt! Mina erfarenheter är horribla. En klunk kaffe räcker för att panikångesten ska vara ett faktum. Fungerar lika dåligt med mörk choklad eftersom de innehåller en del stimulerande ämnen. Reagerar även på samtliga tesorter som innehåller tein så jag kör örtte eller rött te (rooibos). Behöver käka bensodiazepiner för att ta ner mig från helvetet igen då paranoia och liknande kan uppstå. Värre än amfetamin för mig men kanske beror på ADHD:n.

Så sluta med sånt skit. Trappa ut eller bryt helt. Knapra huvudvärkstabletter och teinfritt under abstinensfasen. Har lyckats avgifta många i din situation från det giftiga koffeinet. De sover bättre och mår därför bättre om dagarna. Ökad stresstolerans mm. I början är de mest irriterade dock sen brukar de landa lite i sina nya insikter och nya liv. De jag känner till som har slutat har ångestproblematik och social fobi. Samtliga upplevde minskad ångest.
Citera
2018-02-01, 06:03
Medlem
Pungsvings avatar
Kan vara att koffein försämrar den kognitiva förmågan vilket leder till stress och olustkänslor. Jag tänker klarare på morgonen innan jag dricker kaffe. Sedan är man skönt bortdomnad resten av dagen, men samtidigt besviken över att man känner sig så korkad och värdelös.

Jag ska prova att inte dricka kaffe på en vecka från och med nu och återkomma med mina iaktagelser om vad som händer med min tankeförmåga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in