2018-01-31, 13:25
Medlem
KramGoos avatar
Hej!

Jag är en man i mina tidiga 30 år som har en dröm om att bli psykolog. Av vad jag har förstått så krävs det ganska höga betyg för att komma in på psykologprogrammet, vilket jag inte har. As a matter of fact gick jag precis klart komvux med godkända betyg i princip.

Finns det några andra möjligheter att förverkliga mina drömmar, t.ex söka stipendium, söka skola utomlands, eller helt enkelt hitta någon annan väg att hjälpa människor till bättre psykologisk hälsa?
Jag har onekligen talang för det, så det vore trist, minst sagt, att inte kunna utnyttja det till att göra världen lite bättre än vad den är.

Mycket tacksam för svar
Mvh
Citera
2018-01-31, 13:43
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Först en Socionomexamen, sedan utbildning till psykoterapeut?

Betydligt lättare att komma in på socionomutbildningen.
Citera
2018-01-31, 14:05
Medlem
KramGoos avatar
Skall utforskas. Tackar så hjärtligt för svar 😃
Citera
2018-01-31, 14:33
Medlem
Jag antar att psykolog är en skyddad yrkestitel?

Om så är fallet så spelar det ingen roll vilka andra meriter du har. Du måste ändå gå psykologprogrammet för att få en legitimation. För att komma in där får du antingen ansöka på betyg eller hp. Om du saknar höga betyg eller höga poäng på hp så kanske de även har intag via intervju (som på läkarprogrammet). I så fall räknas nog tidigare meriter. Kolla upp om det finns något ställe som tillämpar intervjuer.

I sista hand får du läsa i ett annat land. De brukar vara mer fokuserade på terminsavgiften än extremt höga betyg.
Citera
2018-01-31, 16:17
Medlem
sulan9910s avatar
Du kan i princip skaffa en fejk titel i vad du vill online för en rimlig summa. Varför kasta bort åratal och hårt slit på något som du redan behärskar? Köp ett diplom och kör igång. Dom psykologer med äkta diplom jag träffat snackar mest strunt iaf. Jag skulle inte märka skillnad på en fejk och äkta psykolog. Folk vill ändå mest ha någon som lyssnar på deras trista livs story och nickar på rätt ställe. Om du sedan kan fejka en förstående uppsyn så är du hemma. Återstår bara att skriva en faktura på ett saftigt belopp.
Senast redigerad av sulan9910 2018-01-31 kl. 16:22.
Citera
2018-01-31, 16:29
Medlem
Vad jag hört från vänner som läser psykologprogrammet så går det inte att komma in via intervju. Betyg eller hp som gäller för antagning till psykologprogrammet.

Det du kan göra är att läsa utomlands. Vad jag hört så har många universitet i östra Europa inte ens krav på betyg för antagning, däremot så får du betala utbildningen själv, om du inte lyckas få ett stipendium.
Citera
2018-01-31, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulan9910
Du kan i princip skaffa en fejk titel i vad du vill online för en rimlig summa. Varför kasta bort åratal och hårt slit på något som du redan behärskar? Köp ett diplom och kör igång. Dom psykologer med äkta diplom jag träffat snackar mest strunt iaf. Jag skulle inte märka skillnad på en fejk och äkta psykolog. Folk vill ändå mest ha någon som lyssnar på deras trista livs story och nickar på rätt ställe. Om du sedan kan fejka en förstående uppsyn så är du hemma. Återstår bara att skriva en faktura på ett saftigt belopp.

Japp, sen kan du öppna en privatklinik och håva in pengar... Skulle inte bli förvånad om detta är utbrett.
Citera
2018-01-31, 17:28
Medlem
På samma sätt som man blir olicenserad proktolog.
Citera
2018-01-31, 18:01
Medlem
sulan9910s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
På samma sätt som man blir olicenserad proktolog.

Vad fan är det? Jag är licensierad prutt-olog och gjorde mitt examensarbete om ärtsoppans inverkan på fisfrekvens och intensitet. Min titel är master of fartscience.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in