2018-01-31, 13:25
Medlem
KramGoos avatar
Hej!

Jag r en man i mina tidiga 30 r som har en drm om att bli psykolog. Av vad jag har frsttt s krvs det ganska hga betyg fr att komma in p psykologprogrammet, vilket jag inte har. As a matter of fact gick jag precis klart komvux med godknda betyg i princip.

Finns det ngra andra mjligheter att frverkliga mina drmmar, t.ex ska stipendium, ska skola utomlands, eller helt enkelt hitta ngon annan vg att hjlpa mnniskor till bttre psykologisk hlsa?
Jag har onekligen talang fr det, s det vore trist, minst sagt, att inte kunna utnyttja det till att gra vrlden lite bttre n vad den r.

Mycket tacksam fr svar
Mvh
Citera
2018-01-31, 13:43
Medlem
Igor-Mortiss avatar
Frst en Socionomexamen, sedan utbildning till psykoterapeut?

Betydligt lttare att komma in p socionomutbildningen.
Citera
2018-01-31, 14:05
Medlem
KramGoos avatar
Skall utforskas. Tackar s hjrtligt fr svar 😃
Citera
2018-01-31, 14:33
Medlem
Jag antar att psykolog r en skyddad yrkestitel?

Om s r fallet s spelar det ingen roll vilka andra meriter du har. Du mste nd g psykologprogrammet fr att f en legitimation. Fr att komma in dr fr du antingen anska p betyg eller hp. Om du saknar hga betyg eller hga pong p hp s kanske de ven har intag via intervju (som p lkarprogrammet). I s fall rknas nog tidigare meriter. Kolla upp om det finns ngot stlle som tillmpar intervjuer.

I sista hand fr du lsa i ett annat land. De brukar vara mer fokuserade p terminsavgiften n extremt hga betyg.
Citera
2018-01-31, 16:17
Medlem
sulan9910s avatar
Du kan i princip skaffa en fejk titel i vad du vill online fr en rimlig summa. Varfr kasta bort ratal och hrt slit p ngot som du redan behrskar? Kp ett diplom och kr igng. Dom psykologer med kta diplom jag trffat snackar mest strunt iaf. Jag skulle inte mrka skillnad p en fejk och kta psykolog. Folk vill nd mest ha ngon som lyssnar p deras trista livs story och nickar p rtt stlle. Om du sedan kan fejka en frstende uppsyn s r du hemma. terstr bara att skriva en faktura p ett saftigt belopp.
Senast redigerad av sulan9910 2018-01-31 kl. 16:22.
Citera
2018-01-31, 16:29
Medlem
Vad jag hrt frn vnner som lser psykologprogrammet s gr det inte att komma in via intervju. Betyg eller hp som gller fr antagning till psykologprogrammet.

Det du kan gra r att lsa utomlands. Vad jag hrt s har mnga universitet i stra Europa inte ens krav p betyg fr antagning, dremot s fr du betala utbildningen sjlv, om du inte lyckas f ett stipendium.
Citera
2018-01-31, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulan9910
Du kan i princip skaffa en fejk titel i vad du vill online fr en rimlig summa. Varfr kasta bort ratal och hrt slit p ngot som du redan behrskar? Kp ett diplom och kr igng. Dom psykologer med kta diplom jag trffat snackar mest strunt iaf. Jag skulle inte mrka skillnad p en fejk och kta psykolog. Folk vill nd mest ha ngon som lyssnar p deras trista livs story och nickar p rtt stlle. Om du sedan kan fejka en frstende uppsyn s r du hemma. terstr bara att skriva en faktura p ett saftigt belopp.

Japp, sen kan du ppna en privatklinik och hva in pengar... Skulle inte bli frvnad om detta r utbrett.
Citera
2018-01-31, 17:28
Medlem
P samma stt som man blir olicenserad proktolog.
Citera
2018-01-31, 18:01
Medlem
sulan9910s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siktarn
P samma stt som man blir olicenserad proktolog.

Vad fan r det? Jag r licensierad prutt-olog och gjorde mitt examensarbete om rtsoppans inverkan p fisfrekvens och intensitet. Min titel r master of fartscience.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in