2023-02-23, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Golddiggern får skylla sig själv.

Vem är golddigger? Hon var ekonomidirektör innan hon sökte och fick tjänsten på NOA.
Citera
2023-02-23, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Visst, men pengar kan inte alla gånger tvätta bort den inre skammen du bär med. Har du dessutom offentligt blivit utpekad som en person som mer eller mindre bör bli avrättad så kan en djupt ansvarstagande människor lösa det hela själv i förtid för att visa dem alla.
Eller så går du bara vidare och gör något vettigt av ditt liv.
Återigen det är inte någon pedofil vi snackar om, utan en chef som myglat.
Det är inte någon människas liv som förstörts, inte ens hans eget.
Om det är svårt att bära skammen över en sån sak så har man inte varit med om mycket i livet eller sett saker.

Vidare så är det inte ansvarstagande på något sätt, snarare är det tvärtom.
Personen reagerar i affekt som ett barn mer eller mindre.
Nej men jag tar livet av mig för att visa dem alla.
Kan det blir mer patetiskt?

Man visar bara att man var mer labil och olämplig än vad folk trodde.
En ansvarstagande person hade burit korset och erkänt ja jag gjorde bort mig.
Vad kan jag göra som är produktivt istället?
Citera
2023-02-23, 01:33
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Självmord verkar osannolikt om han inte gjort något väldigt grovt som skulle ge flera års fängelse. Vad är det värsta som skulle hända om det bara är jäv och tjänstefel han gjort sig skyldig till?
En snärt på tassen och fått skämmas i några dagar tills nästa pensionsutbetalning kommit.
Han blev garanterat mördad.
Tyvärr är det inte alls osannolikt med självmord, skammen blir för stor. Har man dessutom som Löfving levt för jobbet och kanske mister det, vad är livet värt då? Många män i Löfvings generation är mycket svaga och definierar sitt människovärde med sitt arbete.
Citera
2023-02-23, 01:35
Medlem
Trist att han känt sådan hopplöshet att han valde att ta sitt liv. Det finns så mkt missuppfattningar om självmord. Det är inget man gör för att man är feg. Prova själv att sätta en pipa mot tinningen och se om du vågar trycka av. Nä just det.
Citera
2023-02-23, 01:36
Medlem
Jag spekulerar nu.

Har han fått hjälp att ta sig av daga.
Lyssnade på en intervju idag med en person som var väldigt insatt i denna typ av organisationer.
Denne menade med emfas att hela organisationen måste bort. Rötan kommer djupt inneifrån och
det som hänt har varit sanktionerat. Dessa problem som uppstått skulle aldrig kunna ske om man inte haft godkännande från högre ort. Inte så att man bett om lov, utan alla vet vad som händer, och med sin tystnad låter man det ske.

Denne hade också ett exempel på liknande händelse utomlands där då man började gräva i strukturen och organisationen så fann man massor som tystnadskulturen låtit ske. Dessa organisationer är så små och så speciella att det skapas massa konstigheter om det inte finns tydliga regler.

Det kommer att hända mer framöver ansåg man. Det finns fler inblandade och man kan t.o.m ha hållhakar på varandra för att både tillåta, och att hålla tyst.

Tanken kom då att flera personer i lika sekretessbelagda organisationer har fått sätta livet till genom åren. 2 hittades i Gudfadernstil i roddbåt mitt ute i en sjö. 1 avled på mycket konstigt sätt efter bara några veckor på sin nya chefspost.

Kan det funnits hot om avslöjanden som skulle drabba hela organisationen för att man drev detta fall vidare?
Har man suttit på speciella hemligheter som absolut inte får komma ut, och har han tvingats avslöja något om han dragits in i juridiska tvister?
Har man varit tvungen att ta bort honom då man inte kunnat samarbeta med varandra pga. privata själ, och då behövt tysta ner för att få in någon ny i hans plats?

Det finns massor av anledningar till att göra sig av med honom. Handlar det om rikets säkerhet tar man ingen hänsyn till ett liv.

Spekulationer, men kanske andra sitter med mer info och kan fylla i i så fall.
Citera
2023-02-23, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Jag svarade inte på vad hon har kallat sig själv. Jag svarade på ett inlägg där en användare skrev att hon var civilekonom varpå du citerade mitt svar.
Hon är civilekonom och jurist, vilket du nu fått bekräftat från två håll.

Du har ifrågasatt det trots att högskolepoängen talar för sig själv.

Märkligt nog verkar du ha ett eget sätt att definiera vad som krävs för att kalla sig civilekonom respektive jurist. Lite som en trotsig tonåring.
Citera
2023-02-23, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Det ser såklart bättre ut för polisen om problemet tillfaller en enskild person och denne person sedan "erkänner sitt fel indirekt" genom självmord. Sedan kommer det aldrig komma fram om det var något annat än självmord i vilket fall som helst.
Löfving var såklart omöjlg för polisen. Finns inte en chans att hans karriär skulle vara annat än körd. "Problemet" är dock att Anders Thornberg hintat om att Löfving var kärd genom att säga att "Löfving har ljugit för mig" och "om det visar sig att Löfving ljugit för mig är mitt förtroende för honom förbrukat". I samma veva hade Anders Thornbergs företrädare menat att Thornberg i allra högsta grad VAR medveten om Löfvings förehavanden, i vilket fall han själv riskerade att dras ned i skiten. Men om Löfving, som nu mer eller mindre redan skuldbelags så hårt det går, sedan "validerar" skulden medelst "självmord", så kan detta även verka urskuldrande för Thornberg då Löfving så att säga dött för Thonbergs synder också då man inte kommer kunna utreda fallet vidare. Den enda person som den interna utredningen skuldbelagt är ju död, och Thonberg får fortsätta.

Så därmed kvarstår frågan, hade Thornberg något med Löfvings frånfälle attt göra?
Citera
2023-02-23, 01:38
Medlem
Yodawgimbads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Självmord verkar osannolikt om han inte gjort något väldigt grovt som skulle ge flera års fängelse. Vad är det värsta som skulle hända om det bara är jäv och tjänstefel han gjort sig skyldig till?
En snärt på tassen och fått skämmas i några dagar tills nästa pensionsutbetalning kommit.
Han blev garanterat mördad.
För en person som Mats kan nog denna lite halvt public shaming och förlora jobbet vara värre än fängelse skulle jag säga, karriären är typ det viktigaste i livet för Mats fick man känslan av.
Sen har man inte fått en direkt bra bild av han som person i media, kan ha känt sig körd på alla fronter.
Tråkigt att han såg självmord som enda vägen (om det var så), kunde tagit pensionen och dragit till Thailand.
Senast redigerad av Yodawgimbad 2023-02-23 kl. 01:40.
Citera
2023-02-23, 01:44
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williambooth
Hon är civilekonom och jurist, vilket du nu fått bekräftat från två håll.

Du har ifrågasatt det trots att högskolepoängen talar för sig själv.

Märkligt nog verkar du ha ett eget sätt att definiera vad som krävs för att kalla sig civilekonom respektive jurist. Lite som en trotsig tonåring.
Nej det är inte bekräftat av andra.
Hon kan inte skriva att hon är civilekonom, hon kan skriva att hon har en kandidatexamen I ekonomi och en kandidatexamen I juridik, thats it.

"För att bli jurist måste du läsa Juristprogrammet som ges vid universitet och högskolor. Utbildningen är på 4,5 år (270 högskolepoäng) och leder till en juristexamen.

Andra juridiska utbildningsprogram kan omfatta heltidsstudier på minst tre år (180 högskolepoäng) för en kandidatexamen. Därefter kan du fortsätta på avancerad nivå ytterligare två år för en masterexamen."
https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/jurist/

Ordnade hälften av infon till dig. Resten får du söka efter själv.
Senast redigerad av EnDumSosse 2023-02-23 kl. 01:54.
Citera
2023-02-23, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
I rapporten så framgår i klartext att hon var den mest kvalificerade av de ca. 14 sökande, vilket måste anses extremt anmärkningsvärt för en så avgörande tjänst. Om den mest meriterade saknar kvalifikationer så är vi illa ute. Men så har ju sosse-Sverige alltid fungerat. NOA-posten handlar mer om att ränna runt på kontor, dricka kaffe och förföra sina manliga chefer än att faktiskt uppfylla ett avgörande uppdrag inom polisväsendet.
Hon fick tjänsten för att hon är kvinna. Det blir alltmer vanligt att kvinnor..invandrare hbtq folk får förekomma i alla möjliga
reklamsammanhang. Såg en film nyligen om stridsflygarutbildningen där det lades mycket fokus på en kvinna och en manlig flygelev med ett arabiskt namn. Bild och interjyver med just de båda. Budskapet som annars brukar vara fördolda blev väldigt uppenbart. Att i tjänsten torska på en kvinna som Linda Staaf är för mig prov på bristande manlighet. Att ha ett eget knullrum på Karlberg är för mig som avnämare och skattebetalare så jävla otillbörligt som tänkas kan och fan ingen privatsak.
Citera
2023-02-23, 01:46
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yodawgimbad
För en person som Mats kan nog denna lite halvt public shaming och förlora jobbet vara värre än fängelse skulle jag säga, karriären är typ det viktigaste i livet för Mats fick man känslan av.
Sen har man inte fått en direkt bra bild av han som person i media, kan ha känt sig körd på alla fronter.
Tråkigt att han såg självmord som enda vägen (om det var så), kunde tagit pensionen och dragit till Thailand.
Jag tror ändå att någon ville tysta honom.
Man undrar ju lite vem det var som ringde sos och larmade.
Citera
2023-02-23, 01:51
Medlem
-DaRude-s avatar
Alltså, media drev definitivt folk till självmord under metoo, t.ex. dramatenchefen. Men i detta fall känns det inte som det. Media måste ju ändå gräva i jävighet och korruption, och även om han säkerligen fått utstå hot och folkligt missnöje så är det på väldigt tunna grunder han i så fall tar livet av sig. Folk idag begår självmord så enkelt, det krävs inte mycket alls för folk att fly eventuella tillfälliga problem och orosmoment genom att ta livet av sig. Jag hade inte ens känt igen honom om jag såg han på stan, med tiden hade ingen brytt sig.

Tragiskt slut, det förtjänade han inte, men även om media är riktiga fittor så kan man nog inte skylla detta på dem i just det här fallet. Om man ska ta hänsyn till varje individs mentala problem och känslighet, då hade man fått lägga ner allt direkt. Domstolarna hade varit de första instanserna att lägga ner, det är ingen som vill bli dömd och märkt men det kan man inte ta hänsyn till. Det finns alltid någon som är labil nog att ta drastiska och idiotiska beslut vid motgångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in