2020-01-23, 21:40
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Och vad vill du ha fram med ditt inlägg? Vid första anblicken rent svammel utan koppling till det inlägg du citerar. Förklara gärna varför ditt inlägg har något med den här tråden att göra.

Åter till OT. Hoppas jag.

Gazeliigården är familjen Gazelius släktgård.
Tack för hjälpen med det
Citera
2020-01-23, 21:55
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Och vad vill du ha fram med ditt inlägg? Vid första anblicken rent svammel utan koppling till det inlägg du citerar. Förklara gärna varför ditt inlägg har något med den här tråden att göra.

Åter till OT. Hoppas jag.

Det deletas dock då det är en uthängning. Du får helt enkelt titta på bolagsmännen och jämföra med fastighetens ursprungsägare. Om du vill alltså
Citera
2020-01-23, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Gazeliigården är familjen Gazelius släktgård.
Tack för hjälpen med det

OK, då förstår jag.

Och varför har de inte tagit ett fastare grepp om den? Lämnat ut den till kommunen för bedrivande av bl.a. förskoleverksamhet, gjort en insats för Tingstäde helt enkelt. Med det bästa för ögonen. Och sen kommer den rena mardrömmen att ha sett den såld till Özz Media AB för knappt ingenting?

Är det det du försöker berätta för oss ovetande?
Citera
2020-01-23, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Det deletas dock då det är en uthängning. Du får helt enkelt titta på bolagsmännen och jämföra med fastighetens ursprungsägare. Om du vill alltså

Det första jag gjorde. Kollade, alltså.
Citera
2020-01-23, 22:21
Medlem
Citat:
Du dömer med ditt inlägg ut en mängd deltagare i tråden. Utan åtskillnad. Jag gillar inte det. Och om du har andra viktiga politiska frågar du ömmar om så kanske du ska sluta att uppträda i den här tråden?

Jag tycker det vore bättre om vissa tog reda på hur saker ligger till på olika myndigheter (tex genom att kontakta dem eller läsa handlingar de har vid beslutsfattande än att sitta här och spekulera "smart". Det vore i topic men att sitta här och spekulera blir i bästa fall smart. När man inte vet och tar reda på hur en myndighet arbetar så är det ju ganska ointressanta spekulationer. Förstår du mig nu? Det är inte för att sätta mig på höga hästar utan för att saker skall bli mer konstruktiva jag skrev detta.

Ska det vara så förbannat svårt att kontakta länsstyrelsen på Gotland och ta reda på hur det går med överklagandena!?!?!?
Citera
2020-01-23, 22:44
Medlem
En liten rättelse:
Den byggnad som benämns "Gazeliigården" är inte släkten Gazelius släktgård. Den är inte ens en gård, utan en fd skolbyggnad. Byggnadens namn kommer av att Gazelius, då en av Gotlands rikaste män, på 1820-talet testamenterade pengar för uppförandet av byggnaden som en skola. Den var när skolan lades ned 2010 en av de äldsta skolbyggnaderna i bruk. Byggnaden användes då även som socknens bygdegård (därav benämningen "gård").

Efter skolans nedläggning försökte byborna förgäves få överta de tomma skolbyggnaderna, men 2015 såldes fastigheten av Region Gotland till Nujen media. Ingen verksamhet har förekommit där sen dess (förutom uthyrningen av lägenheten på ovanvåningen).
Citera
2020-01-23, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Jag tycker det vore bättre om vissa tog reda på hur saker ligger till på olika myndigheter (tex genom att kontakta dem eller läsa handlingar de har vid beslutsfattande än att sitta här och spekulera "smart". Det vore i topic men att sitta här och spekulera blir i bästa fall smart. När man inte vet och tar reda på hur en myndighet arbetar så är det ju ganska ointressanta spekulationer. Förstår du mig nu? Det är inte för att sätta mig på höga hästar utan för att saker skall bli mer konstruktiva jag skrev detta.

Ska det vara så förbannat svårt att kontakta länsstyrelsen på Gotland och ta reda på hur det går med överklagandena!?!?!?

På Flashback spekulerar man, i avsaknad av officiella klargöranden. Ofta tvingar vi fram sanningen, eftersom så många läser här. Exempelvis medarbetare på Länsstyrelsen, Skatteverket, Miljö- och Byggnämnden, SD på Gotland, Janne Josefsson osv osv osv.

Vi är också många som vet hur myndigheter fungerar. Eller INTE fungerar. Vi, de många, är födda här, har växt upp här, har en lång livserfarenhet som vi kan översätta till dagens situation.

Vi är många som är något på spåret här. Diskussionerna går fram och tillbaka. Men du hänger inte riktigt med.

Tråden har exempelvis diskuterat penningöverföranden och Swedbanks och Advokatsamfundets roll i sammanhanget. Din synpunkt på det? Att svartjobb förekommer på Gotland?
Citera
2020-01-23, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
En liten rättelse:
Den byggnad som benämns "Gazeliigården" är inte släkten Gazelius släktgård. Den är inte ens en gård, utan en fd skolbyggnad. Byggnadens namn kommer av att Gazelius, då en av Gotlands rikaste män, på 1820-talet testamenterade pengar för uppförandet av byggnaden som en skola. Den var när skolan lades ned 2010 en av de äldsta skolbyggnaderna i bruk. Byggnaden användes då även som socknens bygdegård (därav benämningen "gård").

Efter skolans nedläggning försökte byborna förgäves få överta de tomma skolbyggnaderna, men 2015 såldes fastigheten av Region Gotland till Nujen media. Ingen verksamhet har förekommit där sen dess (förutom uthyrningen av lägenheten på ovanvåningen).

Stort tack för detta klargörande. Väl behövligt.
Citera
2020-01-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Att hos SKV få reda på vilka skattebeslut som fattats säg fyra senaste åren mot en person eller ett företag är offentlig handling. Att begära ut all beslut som fattats mot ÖN och DN bör man få ut på ett par dagar.

Om inga omprövningsbeslut fattats till dags dato så har inte SKV upptaxerat dem ännu.

Har för mej att jag läst i tråden att det saknades underlag, så nån deklaration var inte gjord.
Men det är väl svårt med underlag om allt är svart.
Citera
2020-01-23, 23:15
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
I dagsläget har säkert den här hanteringen minskat avsevärt med tanke på att det har blivit mindre vanligt med kontanthantering.

Men backar vi tio år så var inte situationen densamma. Då var dessutom Özz oerhört mycket mer i ropet än vad han är idag. Han var gammelmedias egen muslim-maskot och var med överallt. Det var han och Soran Ismail som gällde om man skulle posera med en "god och mysig muslimsk invandrare". Vad han än hasplade ur sig bemöttes det med stående ovationer. Annars var man ju rasist.

Inga som helst problem under den tidsperioden för en sådan som Özz att åka omkring i Sverige och göra småjobb för svarta pengar. En invigning här, en kort "föreläsning" där. Kanske ett snabbt uppdykande för att hålla ett kort inledningstal till en stand-upkväll med amatörkomiker. Lite privata fester. Listan kan göras lång.

Säg en summa på mellan fem- och tiotusen svart i näven och sedan rejält med sådana jobb. Kanske en avstickare på två timmar när han ändå är på väg till ett "vitt" gig?

Håll på så under ett par år och det är inga som helst problem att rafsa ihop ett par miljoner.

Att Özz inte skulle utnyttjat tillfället att berika sig på det här sättet när tillfälle fanns anser jag vara i det närmaste obefintligt.

Det är också min gissning, även om jag utgår ifrån att beloppen var högre än 5-10.000,-. Det var väl en rad artister som fick problem med SKV för ett antal år sedan just angående gager som betalades ut svart.

Myndigheterna får titta på vad som blivit utfört på fastigheterna och sedan uppskatta skälig kostnad för detta. Sedan får klanen Nujen redogöra för hur man finansierat det. Antingen har det gått ut stora belopp från deras konton och då lär ju det finnas redovisat på årsbesked som SKV tar del av varje år. Finns det inga betalningar från konton i den storleksordningen så lär Nujen få problem att förklara hur man haft råd att renovera för 10-15 miljoner. Att Damråttan Rikard, fd Telia-VD skulle stå och måla väggar och lägga om taket på makans och svågerns fastigheter i åratal låter icke trovärdigt och därmed osannolikt.
Citera
2020-01-24, 07:10
Medlem
Citat:
På Flashback spekulerar man, i avsaknad av officiella klargöranden. Ofta tvingar vi fram sanningen, eftersom så många läser här. Exempelvis medarbetare på Länsstyrelsen, Skatteverket, Miljö- och Byggnämnden, SD på Gotland, Janne Josefsson osv osv osv.

Vi är också många som vet hur myndigheter fungerar. Eller INTE fungerar. Vi, de många, är födda här, har växt upp här, har en lång livserfarenhet som vi kan översätta till dagens situation.

Vi är många som är något på spåret här. Diskussionerna går fram och tillbaka. Men du hänger inte riktigt med.

Tråden har exempelvis diskuterat penningöverföranden och Swedbanks och Advokatsamfundets roll i sammanhanget. Din synpunkt på det? Att svartjobb förekommer på Gotland?

Jo visst spekuleras det - med rätta.

Men det går faktiskt att ta reda på hur saker ligger till. Till exempel går det att genom handlingar som arkiveras följa hur länsstyrelsen behandlar överklaganden när de gör det och det går faktiskt även att kontakta berörda tjänstemän och be om upplysningar. Det kan också finnas rimliga/normala tidsåtgångar för att behandla överklaganden och då veta om något förhalas och då påtala detta.

Det verkar som ingen gör detta och det blir då ett helt onödigt spekulerande.

Den riktiga katastrofen inträffar i det läget någon signatur upphöjer sina egna spekulationer och drömmar till sanning och andra tror på dessa. Då har man helt kört fast.

Vad vet du egentligen om vilka som läser eller inte läser här. Den där sista fetade var ju vad jag gissar en spekulation upphöjd till sanning? Eller vet du detta?
Citera
2020-01-24, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
En liten rättelse:

Så bra att du klargör det här angående Gazeligården och dess historia som en av öns äldsta (den äldsta på landet?) skolbyggnader.

Det finns ett par saker till värda att nämna kring byggnaden.

Det var ganska/mycket vanligt att äldre skolbyggnader innehöll tjänstebostäder åt lärare.

Det finns fd skolbespisning i byggnaden som verkar hyggligt oombyggd av bilder att döma om jag minns rätt.

Ytterligare en byggnad på deras fastigheter är historiskt intressant är sockenmagasinet. En byggnad som även den nämns i regionens lista över historiskt intressanta och skyddsvärda byggnader på ön. Denna har dessutom byggts om till sommarboende på ett okänsligt och vulgärt sätt. Denna vulgära ombyggnad utan bygglov är det som jag personligen tror fått stenen i rullning på MBN. (Detta är vad jag TROR men jag vet ärligt inte helt säkert)
Senast redigerad av hannes.muller 2020-01-24 kl. 08:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in