Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-14, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Intressant att höra. Man skulle alltså på sätt och vis kunna jämföra dig med mannen som fredligt trotsade stridsvagnarna på Himmelska fridens torg 1989. Även där rådde ju mediacensur, och det var en ren slump att en västerländsk journalist råkade filma sekvensen från sitt hotellrum.

Jag undrar ändå om polisens kraftfulla utryckning berodde på order från högre ort, som till exempel att SÄPO bedömt att hotbilden mot Özz Nujen är stor på grund av hans roll i hela denna härva.

Rent löjlig och som jag antar det ironisk (men det vet jag faktiskt inte men i mina ögon i alla fall) jämförelse med den där mannen som händelsevis blev överkörd och mos. Jag personligen har lite svårt för sådant att gå i döden frivilligt för en ide och tycker samtidigt att iden om yttrandefrihet och demokrati befinner sig på ett helt annat och högre nivå än min ide på torget. Dubbelt felaktig jämförelse av i synnerhet det senare skälet. En smygande och utvidgad och politisk vänskapskorruption tror jag alla samhällen får brottas med inget undantaget.

Ja men hur som helst skulle man fått veta polisens skäl till utryckning med piketen om det sänts. De visar ju inte bara dramatik, olyckor och spännande jakter utan en del mindre dramatiskt och trevligt som omväxling. Högst troligt hade de pixlat mig om det sänts även om jag inte var i något negativt sammanhang och det hade jag varit tacksam för. De var dock fram till mig efteråt och fick min tillåtelse att sända - de arbetar visst så.
Citera
2020-01-14, 22:08
Medlem
TröttSvensks avatar
Nä nu måste jag få komma med lite rättning om detta med Polisens göranden i samband med demonstration utanför ÖN´s uppträdande.
Det är ingen "pikéstyrka" som kommer.
Pikéstyrka finns i Stockholm-Göteborg och Malmö, det är särskilt utbildade Poliser med en större vapenarsenal och ska användas vid grova brott.
Poliser i en minibuss är alltså inte per definition en pikéstyrka utan bara Poliser i en minibuss.
På sommaren förstärks Polisen i Visby och de kommer ofta åkande i en minibuss om ca 5 Poliser.
Nu vet jag inte hur träffsäker ni är på att läsa gradbeteckningar men om det nu var en kommissarie så är det i sig inget konstigt eftersom det på sommaren alltid finns ett yttre befäl ute i patrullbil.
I storstäderna och under sommarkommenderingen i Visby, är det en kommissarie eller en inspektör med chefsbefattning.
Så att det var en buss med ett polisbefäl som kom istället för en patrullbil med två Poliser i var nog mest en slump.
Alltså inget som har att göra med att Polisen låg i beredskap för att försvara ÖN...
Citera
2020-01-15, 11:33
Medlem
Oezens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
I det här inlägget (Enne) finns både insändaren och, åtminstone en del av, Ahlins svar. Detaljer verkar inte finnas, bara ett omnämnande av informationsutbyte. Eva Ahlin:

(FB) Familjen Nujens penningtransaktioner med Rakhmat Akilov (utbrutet)
Tack för det. Skatteverkets ärendehantering av Özz Nujen och hans affärskollegor rörande kopplingen till fastigheterna på Gotland (där Rakhmat Akilov - som utfört den värsta terrorattacken i modern svensk historia - tjänstgjort) är synnerligen intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
kritik av /.../ sådana utanför som Katerina Janouch, Bert Karlsson och Janne Josefsson.
Janne Josefssons intervju med Özz Nujen i SVT har alltid, och kommer alltid, vara av intresse att diskutera.

SVT och journalisten Janne Josefsson ville alltså ställa adekvata frågor om utbetalningar från Özz Nujen och hans anhöriga och affärskollegor till terroristen Rakhmat Akilov - något Özz Nujen bemötte genom en sorts utstuderad damage control. Nujens anmärkningsvärda skadekontrollsförfarande resulterade i att SVT och Josefsson aldrig fick svar på relevanta frågor.
Citera
2020-01-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oezen

SVT och journalisten Janne Josefsson ville alltså ställa adekvata frågor om utbetalningar från Özz Nujen och hans anhöriga och affärskollegor till terroristen Rakhmat Akilov - något Özz Nujen bemötte genom en sorts utstuderad damage control. Nujens anmärkningsvärda skadekontrollsförfarande resulterade i att SVT och Josefsson aldrig fick svar på relevanta frågor.

Det där att Özz Nujjen inte ville svara på adekvata frågor utan gick till ett obehagligt och insinuerande anfall är ju hur han hanterat detta från början till slut. Det där är ju själva grejen och orsaken till engagemanget från många här i tråden och kanske på en del andra håll med: Han skall ställas till svars.

Det är ju dock inte så särskilt meningsfull att sitta och kritisera Janne Josefsson för att hans redaktion på uppdrag granskning kunde förberett sig bättre och påstå att han själv slutat bry sig eftersom han snart skulle sluta på Uppdrag Granskning. Då blev det till ett rent personangrepp och att ta heder och ära av honom som yrkesman.

Klart Uppdrag Granskning kunde förberett sig bättre men det tror jag mer beror på naivitet och "antirasism" och att de är vana vid enkla "offer" - folk som har samvete och inte ljuger helt fritt till sin egen fördel.
Citera
2020-01-19, 12:03
Medlem
Citat:
Det där att Özz Nujjen inte ville svara på adekvata frågor utan gick till ett obehagligt och insinuerande anfall är ju hur han hanterat detta från början till slut. Det där är ju själva grejen och orsaken till engagemanget från många här i tråden och kanske på en del andra håll med: Han skall ställas till svars.

Det är ju dock inte så särskilt meningsfull att sitta och kritisera Janne Josefsson för att hans redaktion på uppdrag granskning kunde förberett sig bättre och påstå att han själv slutat bry sig eftersom han snart skulle sluta på Uppdrag Granskning. Då blev det till ett rent personangrepp och att ta heder och ära av honom som yrkesman.

Klart Uppdrag Granskning kunde förberett sig bättre men det tror jag mer beror på naivitet och "antirasism" och att de är vana vid enkla "offer" - folk som har samvete och inte ljuger helt fritt till sin egen fördel.

Josefsson hade säkerligen förberett sig väl. Varför skulle han slarva med sin sista föreställning när han aldrig gör det annars. Hans människokännedom gjorde nog att han insåg att ÖN var inställd på att obstruera allt hela tiden så han tog det lugnt.
Citera
2020-01-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ertil
Josefsson hade säkerligen förberett sig väl. Varför skulle han slarva med sin sista föreställning när han aldrig gör det annars. Hans människokännedom gjorde nog att han insåg att ÖN var inställd på att obstruera allt hela tiden så han tog det lugnt.

Förr eller senare kommer han nog själv kommentera den här intervjun. Skall bli intressant att få höra vad han tänker själv.

Jag tror att väldigt många sådana här typ Uppdrag Granskning program går enligt plan men detta tror jag inte gjorde det men som sagt skall bli intressant att få höra vad han säger. Jag tycker han verkar relativt intelligent som grävande journalist och verkar ha funderat en hel del om sin roll. Faktiskt verkar det lett till en hel del personliga kval. Skulle verkligen vara intressant att få höra vad han tänker om sitt möte med Özz Nujjen.
Citera
2020-01-19, 20:48
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Förr eller senare kommer han nog själv kommentera den här intervjun. Skall bli intressant att få höra vad han tänker själv.

Jag tror att väldigt många sådana här typ Uppdrag Granskning program går enligt plan men detta tror jag inte gjorde det men som sagt skall bli intressant att få höra vad han säger. Jag tycker han verkar relativt intelligent som grävande journalist och verkar ha funderat en hel del om sin roll. Faktiskt verkar det lett till en hel del personliga kval. Skulle verkligen vara intressant att få höra vad han tänker om sitt möte med Özz Nujjen.

Nämnde han inte någonstans att det var en av de mest bisarra intervjuer han gjort under hela sin karriär?

Vill minnas att jag läste detta ganska kort efter att intervjun sänts, men jag kan inte minnas var.
Citera
2020-01-20, 08:16
Medlem
Citat:

Förr eller senare kommer det väl något. Han tycker nog det är meningslöst att komma med någon kritik just nu, då alla som ser det ser att ÖN gör bort sig. Ytterligare kommentarer är onödiga. Men förr eller senare så kan han ta upp det, kanske i några memoarer.

JJ hade ingen chans att få svar på några frågor. Han insåg det och lät ÖN själv sköta att göra bort sig.
Citera
2020-01-20, 11:24
Medlem
Same shit, different day. För att sammanfatta hur diskussionen har sett ut sedan
den började. Özz kommer inte att avgå.
Citera
2020-01-20, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Intressant att höra. Man skulle alltså på sätt och vis kunna jämföra dig med mannen som fredligt trotsade stridsvagnarna på Himmelska fridens torg 1989. Även där rådde ju mediacensur, och det var en ren slump att en västerländsk journalist råkade filma sekvensen från sitt hotellrum.

Jag undrar ändå om polisens kraftfulla utryckning berodde på order från högre ort, som till exempel att SÄPO bedömt att hotbilden mot Özz Nujen är stor på grund av hans roll i hela denna härva.

Hehe de va en härlig jämförelse. Vi som aldrig varit på Visby torg fick nu en bild av hur det hela gick till :-)

Tycker Ni alla gör ett fantastiskt jobb. Blir så förbannad när jag ser den där smilkurden dyka upp i en massa TV program !! Det kan ju vara så att hade han inte anlitat Akilov så kanske aldrig terroristbrottet ägt rum.
Citera
2020-01-20, 11:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea
Same shit, different day. För att sammanfatta hur diskussionen har sett ut sedan
den började. Özz kommer inte att avgå.
Avgå från vad?
Citera
2020-01-20, 12:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChelsea
Precis. Han är oåtkomlig även om säkert många skulle kunna tänka sig att
rösta på honom. Så varför inte låta tråden vila tills det dyker upp något annat
än det gamla vanliga ?
Självklart skall tråden fortgå & rapportera om hur de olika anmälningarna framskrider.

Han är anmäld till flera olika instanser så det finns mycket att invänta.

Själv är jag nyfiken på om han vågar resa internationellt. För någon har visst anmält honom till Homeland Security, så det kan sluta med spotthuva & enkel Gitmo-biljett ifall han visar sitt tryne på någon internationell flygplats.

Vilket för övrigt gäller systern & svågern också.

Det här kan bli hur festligt som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in