Citat:
Ursprungligen postat av
medianox
Jag vet inte riktigt vad du vill säga (med det fetade) men jag anar en viss kritisk uppgivenhet. Om politiska makthavare tillsammans med statliga myndighetspersoner inom rättsväsendet bestämt sig för att försöka mörklägga de lagöverträdelser som den till synes i det svenska samhället väl integrerade familjen Nujen med sina kurdiska rötter har gjort sig skyldig till, är det inte så lätt för vanliga rättskaffens medborgare att få till stånd en rättslig prövning av saken - allraminst om etablerade medier samtidigt sätter sig till motvärn och vägrar att uppfylla sin viktiga roll som den tredje statsmakten. Polisen och Skatteverket har känt till Nujens svarta löneutbetalningar till Rakhmat Akilov ända sedan september 2017 utan att vidta några åtgärder alls, trots att ett stort antal anmälningar från privatpersoner lämnats in till de två myndigheterna. Säpo, Finanspolisen och Ekobrottsmyndigheten har alla visat ett mycket ljumt intresse för att utreda saken. En chefsåklagare på EKB har visserligen känt sig nödgad att fatta ett formellt beslut i ärendet, vilket skedde redan den 22 februari 2018, men har lutat sig mot rättegångsbalkens presumtionsregler för att slippa inleda en förundersökning och därmed vidta en regelrätt brottsutredning. När förhållandena är sådana har jag själv ansett, att den enda framkomliga vägen för att till slut få till stånd en rättslig prövning av saken är att angripa den svagaste länken i mörkläggningskedjan, som ju är Region Gotlands handläggning på lokal nivå av familjen Nujens fastighetsförvärv och byggnadsverksamhet i Tingstäde. Det är ju de lokala politikernas och tjänstemännens agerande och/eller icke-agerande, som har gett familjen Nujen tillfälle och möjlighet att under fem år bedriva sina svartkonster på orten. Jag förstår bara inte varför du personligen är och har varit "skeptisk" till en sådan upprullning av Nujen-Akilovärendet. Är det av rent personliga skäl?
Jag
har varit skeptisk, men eftersom tiden gått och jag funderat på saken så förstår jag mycket väl att ditt sätt att angripa Nujen har sitt berättigande.
Några särskilda personliga skäl har jag inte. Har ingen anknytning till Gotland på något sätt, sätter jag min fot på öjn så är det som vilken 08-turist som helst.
Däremot är jag väldigt oroad över tillståndet i Sverige. På många sätt. Och det är jag ju knappast ensam om. Och en viss uppgivenhet finns det nog där nånstans.
Om jag nu ska outa mig själv lite så kan jag berätta att jag är egen företagare sedan många år. Kör enligt regelboken och betalar givetvis då en hiskelig mängd skatter. En sak som berör mig väldigt djupt är när jag ser människor med höga inkomster som på alla sätt försöker fuska. Och tydligen lyckas med det. Och ovanpå det hyckleriet, som får mig att må riktigt illa.
Nu har ju tråden i mångt och mycket fått en regional prägel på just Gotland. Visst, det är ju egentligen inte konstigt, men jag är säker på att liknande, och kanske värre saker, kan grävas fram i Stockholms län och framförallt då i Nacka kommun. Jag menar förstås Nujen-klanens handel och vandel.
Från min horisont, och nog även andras, så blir det här pratet om vem som pratat med vem på olika kommunala instanser på Gotland ren bygdekomik.