Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-13, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Jag skall göra ett avsteg från lördag-söndag-principen och för en gångs skull ställa några frågor till trådens ständigt faktaförnekande motvallskärring Hannes Müller:

1. Var det inte du som inte för så länge sedan påstod att kommunen inte gjorde något alls åt svartbyggen utan lät dem ligga i åratal?

2. Varför är det så "långsökt" att påstå att artikeln (på sätt och vis) handlar om Nujens? Artikelförfattaren har ju fått samtliga skrivelser i Nujen-Akilovärendet på sitt bord. Han har gjort en ordentlig research och för tidningen Gotlands Allehanda gjort en intervju med tillsynsteamets jurist på plats. Tror du inte att han frågat henne vad hon tänker göra med Nujens svartbyggen?

3. De straffavgifter som pålagts ägarna till de 17 svartbyggen som finns återgivna på tidningens svartbyggekarta uppgår sammanlagt till 449 588 kronor. Byggsanktionsavgiften enbart för Nujens byggnader i Tingstäde uppgår till runt 600 000 kronor. Har du någon bra förklaring till varför kommunen skulle avstå från att på samma sätt som i de 17 redovisade fallen avkräva ägarna dessa?

4. Inbillar du dig verkligen att det spelar någon roll vilken partitillhörighet nämndens ordförande har? Har inte alla partigängare att följa landets lagar?

5. Börjar du bli nervös för att anmälningarna och tillsynsärendena mot Nujens snart skall bära frukt?

Efter att det första tillsynsärendet började utredas av samhällsbyggnadsförvaltningens tillsynsteam fick du ovanstående frågor. Nu efter att det andra också har börjat utredas kanske du skall skynda dig att bevara frågorna. För vad skall du säga när väl det tredje och sista har börjat utredas? Är det mental harakiri som väntar?
Senast redigerad av medianox 2019-04-13 kl. 08:46.
Citera
2019-04-13, 08:24
Medlem
Citat:
Hannes Müller vill tydligen inte svara på mina fem tidigare ställda frågor och inte heller på dagens fråga om vad han tror det berodde på att hans anmälan den 3 augusti inte ledde till ett registrerat tillsynsärende. Då får jag väl besvara åtminstone den sistnämnda frågan själv.

Hannes Müllers anmälan av Nujens för olovligt byggande, anlitande av svart arbetskraft och svarta löneutbetalningar togs inte på allvar av samhällsbyggnadsförvaltningens handläggande tjänstemän. Dels är Hannes en känd person i kommunen (avhoppad/utsparkad SD-politiker) och dels uppfyllde inte anmälan minimikraven för att starta ett tillsynsärendet. Ett tillsynsärende registrerades på den av Özz Nuens bolag ägda fastigheten Nystugu 1:142 (Gazeliigården) först den 6 november 2018, efter att tillsynsgruppen informerats om min skrivelse till Advokatsamfundets styrelse av den 15 oktober 2018. Detta kan det mycket väl vara värt att informera trådens läsare om, då Hannes Müller ju har gjort allt han kunnat för att försöka missleda alla vad gäller handläggningen av de tre tillsynsärendena. Genom min sons senare formella anmälan den 30 november 2018 och den till Polisen, Skatteverket och Miljö- och byggnämnden samtidigt ingivna kompletteringen den 4 januari 2019 måste dessa tre myndigheter handlägga ärendet gemensamt, det vill säga den ena myndighetens handläggning har gjorts beroende av den andras. Det kommer säkert att ta sin tid men: "The best thing about justice delayed is justice anticipated".

Nu sitter du i inlägg och förnekar detta påstående (fetat) och far ut i otidigheter mot mig.

Att tro attr advokatssamfundet kontaktat byggnadsnämnden på Gotland så de öppnat tillsynsärende Gazeligården är en skrattretande och helt orimlig förklaring. Vad byggde du den på?

Du verkar inte en enda gång haft peronlig kontakt med varken bygghandläggare eller politiker på Gotland. (Inte heller "din son"). Gör det och skyll inte på att du vill vara anonym för de pratar givetvis även med anonyma.
Citera
2019-04-13, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Nu sitter du i inlägg och förnekar detta påstående (fetat) och far ut i otidigheter mot mig.

Att tro attr advokatssamfundet kontaktat byggnadsnämnden på Gotland så de öppnat tillsynsärende Gazeligården är en skrattretande och helt orimlig förklaring. Vad byggde du den på?

Du verkar inte en enda gång haft peronlig kontakt med varken bygghandläggare eller politiker på Gotland. (Inte heller "din son"). Gör det och skyll inte på att du vill vara anonym för de pratar givetvis även med anonyma.

Men snälla Hannes, inte visste jag att du har stora läs- och skrivsvårigheter! För inte betyder väl att "tillsynsgruppen informerats om min skrivelse" att just mottagaren av skrivelsen i fråga (det vill säga Advokatsamfundet) också har varit den som informerat handläggarna? Har du så svårt att förstå en enkel text? Och du skall ha varit ordförande för en lokal partiavdelning på Gotland! Eller är du bara i ljugartagen igen?
Citera
2019-04-13, 08:37
Medlem
Citat:
Men snälla Hannes, inte visste jag att du har stora läs- och skrivsvårigheter! För inte betyder väl att "tillsynsgruppen informerats om min skrivelse" att just mottagaren av skrivelsen i fråga (det vill säga Advokatsamfundet) också har varit den som informerat handläggarna? Har du så svårt att förstå en enkel text? Och du skall ha varit ordförande för en lokal partiavdelning på Gotland! Eller är du bara i ljugartagen igen?

Tillägg: Och varför i hela fridens dar skall jag ta personlig kontakt med några politiker eller tjänstemän på Gotland? Har du hört talas om någon åklagare som pjoskar ihop med de åtalade före en rättegång? Hur tänker egentligen herr f d förtroendeman Müller? Med bakändan fram?
Citera
2019-04-13, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fardtjansten
Jag hoppas verkligen att operationen går bra för medianox, för han behövs i tråden.
Han gör att det juridiska blir begripligt för mig i detta ärende.
Så jag hoppas han får uppleva crescendot i Nujens fall/et.
medianox ta åt dig hannes tips och ge någon lösenordet till ditt konto här så vi får veta hur operationen gick.

Upptäckte inte ditt inlägg förrän nu. Hannes tips skall man nog vara minst sagt skeptisk mot och jag undrar vad han och trådens deltagare har för nytta av att veta hur operationen gått. I Hannes fall är det extra svårt att förstå, då han ju själv inte tror på att jag skall opereras. Och trådens övriga deltagare märker nog om operationen misslyckas - då hör jag ju inte av mig med några fler inlägg här i tråden.
Citera
2019-04-13, 10:48
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt vad du vill säga (med det fetade) men jag anar en viss kritisk uppgivenhet. Om politiska makthavare tillsammans med statliga myndighetspersoner inom rättsväsendet bestämt sig för att försöka mörklägga de lagöverträdelser som den till synes i det svenska samhället väl integrerade familjen Nujen med sina kurdiska rötter har gjort sig skyldig till, är det inte så lätt för vanliga rättskaffens medborgare att få till stånd en rättslig prövning av saken - allraminst om etablerade medier samtidigt sätter sig till motvärn och vägrar att uppfylla sin viktiga roll som den tredje statsmakten. Polisen och Skatteverket har känt till Nujens svarta löneutbetalningar till Rakhmat Akilov ända sedan september 2017 utan att vidta några åtgärder alls, trots att ett stort antal anmälningar från privatpersoner lämnats in till de två myndigheterna. Säpo, Finanspolisen och Ekobrottsmyndigheten har alla visat ett mycket ljumt intresse för att utreda saken. En chefsåklagare på EKB har visserligen känt sig nödgad att fatta ett formellt beslut i ärendet, vilket skedde redan den 22 februari 2018, men har lutat sig mot rättegångsbalkens presumtionsregler för att slippa inleda en förundersökning och därmed vidta en regelrätt brottsutredning. När förhållandena är sådana har jag själv ansett, att den enda framkomliga vägen för att till slut få till stånd en rättslig prövning av saken är att angripa den svagaste länken i mörkläggningskedjan, som ju är Region Gotlands handläggning på lokal nivå av familjen Nujens fastighetsförvärv och byggnadsverksamhet i Tingstäde. Det är ju de lokala politikernas och tjänstemännens agerande och/eller icke-agerande, som har gett familjen Nujen tillfälle och möjlighet att under fem år bedriva sina svartkonster på orten. Jag förstår bara inte varför du personligen är och har varit "skeptisk" till en sådan upprullning av Nujen-Akilovärendet. Är det av rent personliga skäl?

Jag har varit skeptisk, men eftersom tiden gått och jag funderat på saken så förstår jag mycket väl att ditt sätt att angripa Nujen har sitt berättigande.

Några särskilda personliga skäl har jag inte. Har ingen anknytning till Gotland på något sätt, sätter jag min fot på öjn så är det som vilken 08-turist som helst.

Däremot är jag väldigt oroad över tillståndet i Sverige. På många sätt. Och det är jag ju knappast ensam om. Och en viss uppgivenhet finns det nog där nånstans.

Om jag nu ska outa mig själv lite så kan jag berätta att jag är egen företagare sedan många år. Kör enligt regelboken och betalar givetvis då en hiskelig mängd skatter. En sak som berör mig väldigt djupt är när jag ser människor med höga inkomster som på alla sätt försöker fuska. Och tydligen lyckas med det. Och ovanpå det hyckleriet, som får mig att må riktigt illa.

Nu har ju tråden i mångt och mycket fått en regional prägel på just Gotland. Visst, det är ju egentligen inte konstigt, men jag är säker på att liknande, och kanske värre saker, kan grävas fram i Stockholms län och framförallt då i Nacka kommun. Jag menar förstås Nujen-klanens handel och vandel.

Från min horisont, och nog även andras, så blir det här pratet om vem som pratat med vem på olika kommunala instanser på Gotland ren bygdekomik.
Citera
2019-04-13, 11:43
Medlem
monsterbrains avatar
Vad säger ansvariga hos andra närliggande "etablerade" vandrarhem o dyl. om "nya" olagliga byggnationen. Tänker främst på Krutbrännaren som tidigare kort nämnts i tråden. Finns väl minst någon ytterligare. Det måste ju vädrats missnöje i socknen ändå, hur lagar o regler tillsynes bara gäller för vissa. Kanske lokalboende rentav sitter på detaljer av stor vikt som hittills förbisetts?

Eller resonerar man som så att "kändishotellet" blir ett uppsving för hela byn i förlängningen? Spekulerar.
Citera
2019-04-13, 11:46
Medlem
Citat:
Tillägg: Och varför i hela fridens dar skall jag ta personlig kontakt med några politiker eller tjänstemän på Gotland? Har du hört talas om någon åklagare som pjoskar ihop med de åtalade före en rättegång? Hur tänker egentligen herr f d förtroendeman Müller? Med bakändan fram?

Inte minst du själv har ju skrivit om att "din son" skulle kontakta tillsynsgruppen och bygghandläggare när de haft tid att reagera på den. Det där blev som så mycket annat kring din signatur inte av.

Det är som du egentligen inte är intresserad av ditt stora antal skrivelser och anmälningar som du sänt ut åt alla håll och kanter tas emot utan ENBART vill prata om dem här. Här ligger ditt enda fokus.

Det fetade. Sedan är det komiskt hur du ser på tjänstemän som handlägger anmälningar och politiker som skall fatta slutgiltiga beslut om dem. Du betraktar dig alltså som åklagare och tjänstemän och politiker som anklagade.

Som sagt: Förr eller senare kommer jag prata med någon av de berörda om hur dina skrivelser och anmälningar tagits emot eftersom du tycks komplett ointresserad av detta.
Citera
2019-04-13, 12:14
Medlem
Citat:
Det är väl just det som du och vi andra som som skrivit här i tråden inte riktigt vet och ingen vet heller hur dessa anmälningar i så fall behandlas. Ett journalistjobb.

Att de lokala medierna här på Gotland skulle göra detta jobb är fullständigt uteslutet.

Så här skrev du förut, anser du nu att medianox ska sätta igång och ringa runt till tillskrivna myndigheter och fråga hur dom planerar att behandla anmälningarna?
Citera
2019-04-13, 12:29
Medlem
Citat:
Inte minst du själv har ju skrivit om att "din son" skulle kontakta tillsynsgruppen och bygghandläggare när de haft tid att reagera på den. Det där blev som så mycket annat kring din signatur inte av.

Det är som du egentligen inte är intresserad av ditt stora antal skrivelser och anmälningar som du sänt ut åt alla håll och kanter tas emot utan ENBART vill prata om dem här. Här ligger ditt enda fokus.

Det fetade. Sedan är det komiskt hur du ser på tjänstemän som handlägger anmälningar och politiker som skall fatta slutgiltiga beslut om dem. Du betraktar dig alltså som åklagare och tjänstemän och politiker som anklagade.

Som sagt: Förr eller senare kommer jag prata med någon av de berörda om hur dina skrivelser och anmälningar tagits emot eftersom du tycks komplett ointresserad av detta.

Nej. min käre bygdekomiker, jag har aldrig skrivit att min son skulle kontakta tillsynsteamet på samhällsbyggnadsförvaltningen, än mindre någon speciall bygglovshandläggare. Jag har däremot informerat trådens läsare om att en representant från hans advokatbyrå "när tiden är mogen" skall kontakta tillsynsteamets jurist - detta för att undanröja eventuella oklarheter och svara på eventuella frågor om de ingivna anmälningarna. En sådan kontakt med juristen har också tagits av min sons medarbetare. Varför måste du ljuga om allt du skriver?

Hur kan du veta vilka intressen jag har och med vilka jag pratar från min balkong i Nice - via min dator och via min mobil? Är du synsk - eller vad?

Det är inte det minsta komiskt att jag betraktar mig som en slags åklagare vad gäller det här ärendet. Dels har jag själv varit åklagare tidigt i min yrkeskarriär och dels har ju de "riktiga" åklagarna i det här fallet inte gjort sitt jobb - eller hur? Och det är väl självklart att både politiker och handläggande tjänstemän i kommunen blir åtminstone misstänkta i ett ärende som detta. Har du förresten själv på något sätt varit inblandad i ärendet eftersom du verkar så nervös så fort det blir tal om att någon eller några i kommunen har gjort något fel?

Slutligen - prata du med dina pappenheimare i kommunen - om nu någon vill stanna och lyssna på vad du har att säga.
Senast redigerad av medianox 2019-04-13 kl. 12:32.
Citera
2019-04-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Jag har varit skeptisk, men eftersom tiden gått och jag funderat på saken så förstår jag mycket väl att ditt sätt att angripa Nujen har sitt berättigande.

Några särskilda personliga skäl har jag inte. Har ingen anknytning till Gotland på något sätt, sätter jag min fot på öjn så är det som vilken 08-turist som helst.

Däremot är jag väldigt oroad över tillståndet i Sverige. På många sätt. Och det är jag ju knappast ensam om. Och en viss uppgivenhet finns det nog där nånstans.

Om jag nu ska outa mig själv lite så kan jag berätta att jag är egen företagare sedan många år. Kör enligt regelboken och betalar givetvis då en hiskelig mängd skatter. En sak som berör mig väldigt djupt är när jag ser människor med höga inkomster som på alla sätt försöker fuska. Och tydligen lyckas med det. Och ovanpå det hyckleriet, som får mig att må riktigt illa.

Nu har ju tråden i mångt och mycket fått en regional prägel på just Gotland. Visst, det är ju egentligen inte konstigt, men jag är säker på att liknande, och kanske värre saker, kan grävas fram i Stockholms län och framförallt då i Nacka kommun. Jag menar förstås Nujen-klanens handel och vandel.

Från min horisont, och nog även andras, så blir det här pratet om vem som pratat med vem på olika kommunala instanser på Gotland ren bygdekomik.

Jag har sedan i höstas försökt svara på alla inlägg som har innehållit direkta frågor till mig, liksom jag har rättat direkt felaktiga påståenden om min och min sons hantering av det här ärendet. Påstår till exempel Hannes Müller (som i många tidigare inlägg och för övrigt även i ett inlägg idag) att jag och/eller min son har skickat skrivelser till Region Gotland i form av mejl rättar jag honom (som nu) och säger, att vi aldrig har skickat några mejl rörande det här ärendet vare sig till kommunen eller till någon annan mottagare - för så korkade är inte vi jurister. Om du upplever mina rättelser av Hannes Müllers osanna utsagor som "bygdekomik" är det ju bara att hoppa över de inläggen. Jag har t.ex. lagt ner stor pedagogisk möda på att få även en sådan person som Hannes Müller att förstå lagens snåriga bestämmelser - till exempel innebörden av den konkreta och bygglovpliktiga åtgärden "förändrad användning" av en byggnad. Tydligen har något positivt resultat av den mödan inte infunnit sig hos min adept, vilket dagens inlägg av honom visar. Men tar du del av de 20-30 skrivelser i ärendet som publicerats här i tråden, så tror jag inte du hittar ett enda litet inslag av "bygdekomik".
Senast redigerad av medianox 2019-04-13 kl. 12:33.
Citera
2019-04-13, 14:03
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Jag har sedan i höstas försökt svara på alla inlägg som har innehållit direkta frågor till mig, liksom jag har rättat direkt felaktiga påståenden om min och min sons hantering av det här ärendet. Påstår till exempel Hannes Müller (som i många tidigare inlägg och för övrigt även i ett inlägg idag) att jag och/eller min son har skickat skrivelser till Region Gotland i form av mejl rättar jag honom (som nu) och säger, att vi aldrig har skickat några mejl rörande det här ärendet vare sig till kommunen eller till någon annan mottagare - för så korkade är inte vi jurister. Om du upplever mina rättelser av Hannes Müllers osanna utsagor som "bygdekomik" är det ju bara att hoppa över de inläggen. Jag har t.ex. lagt ner stor pedagogisk möda på att få även en sådan person som Hannes Müller att förstå lagens snåriga bestämmelser - till exempel innebörden av den konkreta och bygglovpliktiga åtgärden "förändrad användning" av en byggnad. Tydligen har något positivt resultat av den mödan inte infunnit sig hos min adept, vilket dagens inlägg av honom visar. Men tar du del av de 20-30 skrivelser i ärendet som publicerats här i tråden, så tror jag inte du hittar ett enda litet inslag av "bygdekomik".

Nu missförstod du mig. "Bygdekomiken" tillskriver jag en helt annan person, du vet vem jag menar.......

Jag, och jag tror jag talar för flera härinne, uppskattar verkligen dina pedagogiska redogörelser för oss som är mindre bevandrade i juridiken.

När så Gotlandshistorien går mot sitt slut och Nujens påförts sanktionsavgifterna, vilket jag hoppas sker snart, så hoppas jag att SKV sedan genomför revision på företagen i konglomeratet. De kan ta ROA på samma gång. Min magkänsla säger mig att där finns det mycket att hämta hem. Ingen rök utan eld, heter det väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in