Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-02-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Har inte sett uppgifter om det i tråden men Bert Karlsson har ju i sin Youtube sändning ända sedan i våras ofta tagit upp Özz och hans aktiviteter och uppmanat myndigheterna att vidta åtgärder.

Bert ber också allmänheten hela tiden att skicka in information till honom. Bert har tiotusentals följare.

Kanske Bert i Skara borde få en kopia av den förnämliga kompletta utredningen?

Jag tror inte Bert Karlsson skulle kunna tillföra så mycket. Jag har bara sett videon som någon länkade till här i tråden där han pratar med polisen på Gotland för att anmäla Özz Nujen fast det efter en stund visar sig vara en telefonsvarare. Problemet med kändisar som Bert K, Janne J och Katerina J, bara för att nämna några exempel, är att de oftast har personliga agendor som inte är förenliga med målet för det här ärendets rättsliga behandling: förundersökning-brottsutredning-åtal-rättegång. Egenintressena hos kändisar av olika slag kan till och med få ett icke önskvärt resultat. Då är det bättre att driva ärendet helt anonymt. Jag tror också, att det är mycket bättre att helt "vanliga" nyhetsrapporterande journalister skriver om saken.
Citera
2019-02-08, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Vad en del börjar länka till olika vänsterkrönikörer här då. Fattar inte vad det här har med ämnet att göra och han har väl inte skrivit om Özz Nujen?

Ärligt talat bryr jag mig inte ett dugg om de personer som skriver krönikor i Expressen är höger- eller vänstervridna. Däremot måste du själv vara vriden åt något alldeles speciellt håll om du inte förstått vad artikeln om Runars ekobrott har med Özz Nujen att göra. De har nämligen begått i stort sett identiska ekonomiska brott. Runar har visserligen varit tvungen att skaffa sig en bulvan då han ju haft näringsförbud. Özz Nujen bryr sig inte om några förbud alls utan har istället anlitat sin svåger att utföra skitjobbet. En stor skillnad mellan ett mörklagt ärende och ett där EBM omedelbart skrider till verket är, att Runar inte hann gömma undan de besvärande bevisen då polisen gjorde husrannsaken utan att meddela sig i förväg medan Özz Nujen med familj haft ekonomiska rådgivare, advokater och ROA som har haft mer än ett helt år på sig att undanröja det mesta. Men byggandet går knappast att göra osynligt, även om du ju själv har försökt att förminska betydelsen av det olovliga byggandet i Tingstäde. Det är alltså genom det olovliga byggandet, den olagliga hotellverksamheten och den mångåriga falskdeklarationen av fastigheterna som vi kan komma åt familjen Nujens ekonomiska brottslighet (sannolikt grovt skatte- och bokföringsbrott).
Senast redigerad av medianox 2019-02-08 kl. 14:53.
Citera
2019-02-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Ärligt talat bryr jag mig inte ett dugg om de personer som skriver krönikor i Expressen är höger- eller vänstervridna. Däremot måste du själv vara vriden åt något alldeles speciellt håll om du inte förstått vad artikeln om Runars ekobrott har med Özz Nujen att göra. De har nämligen begått i stort sett identiska ekonomiska brott. Runar har visserligen varit tvungen att skaffa sig en bulvan då han ju haft näringsförbud. Özz Nujen bryr sig inte om några förbud alls utan har istället anlitat sin svåger att utföra skitjobbet. En stor skillnad mellan ett mörklagt ärende och ett där EBM omedlbart skrider till verket är, att Runar inte hann gömma undan de besvärande bevisen då polisen gjorde husrannsaken utan att meddela sig i förväg medan Özz Nujen med familj haft ekonomiska rådgivare, advokater och ROA som har haft mer än ett helt år på sig att undanröja det mesta. Men byggandet går knappast att göra osynligt, även om du ju själv har försökt att förminska betydelsen av det olovliga byggandet i Tingstäde.

Vilka olovliga byggåtgärder (rent konkreta) har du påvisat i din anmälan. Inga vad jag vet.

Det finns varken en lokaltidnig på Gotland som du först påstod men inte heller tre som du nu påstår utan TVÅ. :-)

De olovliga byggåtgärder som nu omtalas här på Gotland, det är en ganska lång rad varav flera behandlades på senaste bygg & miljönämnden, är högst synliga. Att sätta eventuella skriverier i tidningarna i samband med dina skrivelser är ett drömtänkande från din sida.

Det går faktiskt inte för Özz Nujen att undanröja banktransktioner för han verkar i alla fall i Akilovs fall använt banköverföring som betalningssätt och inte cash. Att svågern gjort allt jobb själv utom dessa 85.000 kommer knappast en domstol godta som förklaring heller. Om skattemyndighetr börjar nysta i detta som kommer Özz Nujjen åka dit.

En hotfull anonym som utger sig för att vara en betydande person och ha media och fastighetsjurister bakom sig tror jag på sin höjd vållar löje eller ger PK-journalister en möjlighet att skriva om trakasserier från rasister.
Citera
2019-02-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Vilka olovliga byggåtgärder (rent konkreta) har du påvisat i din anmälan. Inga vad jag vet.

Det finns varken en lokaltidnig på Gotland som du först påstod men inte heller tre som du nu påstår utan TVÅ. :-)

De olovliga byggåtgärder som nu omtalas här på Gotland, det är en ganska lång rad varav flera behandlades på senaste bygg & miljönämnden, är högst synliga. Att sätta eventuella skriverier i tidningarna i samband med dina skrivelser är ett drömtänkande från din sida.

Det går faktiskt inte för Özz Nujen att undanröja banktransktioner för han verkar i alla fall i Akilovs fall använt banköverföring som betalningssätt och inte cash. Att svågern gjort allt jobb själv utom dessa 85.000 kommer knappast en domstol godta som förklaring heller. Om skattemyndighetr börjar nysta i detta som kommer Özz Nujjen åka dit.

En hotfull anonym som utger sig för att vara en betydande person och ha media och fastighetsjurister bakom sig tror jag på sin höjd vållar löje eller ger PK-journalister en möjlighet att skriva om trakasserier från rasister.

Om du slutade upp med att vara så sjukligt fixerad vid min person kanske till och med du skulle se tecken i skyn litet tydligare än vad som nu är fallet. Jag vet vem du är (och skriver och tilltalar dig därefter) medan ju du inte alls vet vem jag är utan helt i onödan hetsar upp dig på en fullständigt anonym signatur som skriver på FB. Och det kan ju aldrig vara bra för den psykiska hälsan.

Visst får man räkna digitaltidningen helagotland.se som en "tredje" lokaltidning, Hannes. Varför ger du dig alltid på det omöjliga? Att stadsarkitekten i dagens artikel låtit sig intervjuas och förmedlar ett helt motsatt budskap angående kommunens arbete med tillsyn har väl inget med mig att göra. Det visar däremot att du själv haft fel hela hösten, när du uttalat dig om tillsynen, eller hur?

Fast jag själv tycker jag är en utmärkt pedagog verkar det helt omöjligt att få dig att förstå vad en mörkläggning innebär. Du fortsätter att yra om tillräckliga "bevis" för Nujens banktransaktioner. Men fattar du inte att man på Skatteverket och på Ekobrottsmyndigheten fullständigt skiter i det du kallar bevis? Det är ju ett mörklagt ärende, som inte skall utredas! Man skickar till och med ut Lennart Weiss, som får uppgiften att till SvD:s läsare förmedla påståendet att Nujens brott gör sig tusentals svenskar skyldiga till varje dag när de anlitar hantverkare för att renovera sina badrum.

Kan vi däremot bevisa att Nujens brutit mot en mängd bestämmelser och lagar under sex hela år, kommer ärendet till slut i en ny dager. Det tror jag även stadsarkitekten på Gotland nu har förstått och det förmedlar han tydligt i dagens intervju i Gotlands Allehanda, hur gärna du än vill tolka det på något för dig mer fördelaktigt sätt. Nu får du inga fler kommentarer av mig. När du inser att jag använder mig av din dumhet för att förtydliga ärendets karaktär för nytillkomna läsare, så slutar du nog posta helt. Tack för idag.
Senast redigerad av medianox 2019-02-08 kl. 16:02.
Citera
2019-02-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Om du slutade upp med att vara så sjukligt fixerad vid min person kanske till och med du skulle se tecken i skyn litet tydligare än vad som nu är fallet. Jag vet vem du är (och skriver och tilltalar dig därefter) medan ju du inte alls vet vem jag är utan helt i onödan hetsar upp dig på en fullständigt anonym signatur som skriver på FB. Och det kan ju aldrig vara bra för den psykiska hälsan.

Visst får man räkna digitaltidningen helagotland.se som en "tredje" lokaltidning, Hannes. Varför ger du dig alltid på det omöjliga? Att stadsarkitekten i dagens artikel låtit sig intervjuas och förmedlar ett helt motsatt budskap angående kommunens arbete med tillsyn har väl inget med mig att göra. Det visar däremot att du själv haft fel hela hösten, när du uttalat dig om tillsynen, eller hur?

Fast jag själv tycker jag är en utmärkt pedagog verkar det helt omöjligt att få dig att förstå vad en mörkläggning innebär. Du fortsätter att yra om tillräckliga "bevis" för Nujens banktransaktioner. Men fattar du inte att man på Skatteverket och på Ekobrottsmyndigheten fullständigt skiter i det du kallar bevis. Det är ju ett mörklagt ärende, som inte skall utredas! Man skickar till och med ut Lennart Weiss, som får uppgiften att till SvD:s läsare förmedla påståendet att Nujens brott gör sig tusentals svenskar skyldiga till varje dag när de anlitar hantverkare för att renovera sitt badrum. Kan vi däremot bevisa att Nujens brutit mot en mängd bestämmelser och lagar under sex hela år, kommer ärendet till slut i en ny dager. Det tror jag även stadsarkitekten på Gotland nu har förstått och det förmedlar han tydligt i dagens intervju i Gotlands Allehanda, hur gärna du än vill tolka det på något för dig mer fördelaktigt sätt. Nu får du inga fler kommentarer av mig. När du inser att jag använder mig av din dumhet för att förtydliga ärendets karaktär för nytillkomna läsare, så slutar du nog posta helt. Tack för idag.

Dina resomeng är helt absurda. Så du menar på fullt allvar att stadsarkitekten är intervjuad med anledning av dina skrivelser och inte på grund av en ganska lång rad aktuella fall. Snacka om att leva i sin egen lilla bubbla.

Du förhåller dig visst till löften, som det fetade, om att totalt sluta skriva i tråden, enbart skriva när du har något att berätta om "dina ärendens" behandling och ett stort antal andra på likadant sätt som du förhåller dig till sanningen.

Radion har också en nyhetswebsida och då blir det väl fyra tidningar på Gotland? :-)
Citera
2019-02-08, 16:43
Medlem
Det bästa vore nog om Hannes helt slutade posta i den här tråden. Som det nu är blir focus förskjutet från sakfrågan, som åtminstone för mig är hur man skall kunna ställa Nujens till ansvar för de uppenbara brott man begått på Gotland. Att investera i fastigheter är givetvis tillåtet, men att i samband därmed begå ekonomiska brott är något som samhället måste beivra och de rättsvårdande myndigheterna ta itu med på allvar. Det är mycket bra, att kommunen genom sina talespersoner idag förmedlat att den "sedan en tid" ser allvarligt på sitt lagstadgade tillsynsansvar. Det är bara att beklaga att en sådan figur som Hannes Müller nu försöker förringa denna för Nujen-Akilovärendet så välkomna och viktiga "nyhet" - bara för att försöka rättfärdiggöra sitt eget pladder i tråden om att kommunen helt struntar i sina tillsynsärenden och låter dem ligga i åratal utan åtgärd. Jag hoppas nu bara, att Hannes inte känner sig manad att svara på det här inlägget också! Det riktar sig inte till honom utan till alla andra "passiva" läsare. Kanske även signaturen Vresrosen har något att tillföra om kommunens tillsynsansvar?

(Jag har nyligen träffat en överenskommelse med min fru om att få vara aktiv på FB fredagar och lördagar - men inga andra dagar i veckan).
Senast redigerad av medianox 2019-02-08 kl. 16:46.
Citera
2019-02-08, 19:23
Medlem
Det finns en recension av en gäst på boendet Villa Zetterling på HomeAway. Kan ju vara bra för berörd myndighet att känna till att det är en verklig individ som har utnyttjat boendet/hotellet (*=i, ×=e):
Citat:
Recensioner
1 recension
5/5
1 - 1 av 1
Virkelig fin bolig til en stor familie
5/5
Vistelse okt. 2018
Chr*st*na R*ngmann F.
Vi var en familie på 15 personer, som var afsted midt i oktober. Villa Zetterling er helt nyafstandsat og fungerer virkelig godt til en stor familie. Der er plads til fællesaktiviteter, men også til at lave ting hver for sig. Der blev lagt flere puslespil, set film på chromecast, lavet morgengymnastik, hygget på værelser, spillet spil og spist god mad. Og så er der rigtig meget at se på Gotland - vi var der udenfor sæsonen, så det var ikke alt der var åbent. Til gengæld var der ikke kø til færgen til Fårø, og der var så vidunderligt stille når man gik tur i det smukke efterår.

Villa Zetterling kan klart anbefales.

Publicerad 20 okt. 2018

Sökning på namnet på valfri sökmotor ger flera träffar, bl a:
Citat:
Dr. Chr*st*na R*ngmann Fag×rb×rg has completed his PhD and doing as Professor in the University of Southern Denmark in Denmark.
Citat:
Chr*st*na Fag×rb×rg of Odens× University Hospital, Odens× (OUH)
Citera
2019-02-08, 19:44
Medlem
Nu har jag fått mer text från Henrik Radhes artikel i dagens Gotlands Allehanda. Så här lyder ingressen efter rubriken Miljonkrav på svartbyggen:

"Region Gotlands ökade kontroller mot svartbyggen har gett resultat. Fem fastighetsägare krävs nu på tillsammans en halv miljon kronor i sanktioner och viten."

Och så här avslutas artikeln efter en redogörelse för det olovliga byggandet:

"Enligt stadsarkitekt Christian Hegardt kommer Region Gotland att fortsätta kontrollera att bygglagen följs, ett arbete som under det senaste året har intensifierats. - Det här är det kvitto vi har på att vi sedan en tid arbetar aktivt med tillsyn, säger han om de senaste ärendena om viten och sanktionsavgifter."

Jag tror inte familjen Nujen direkt uppskattar att ta del av en sådan officiell kommuniké från ansvarigt håll i kommunen. Nu vill vi snart se ett lika initierat reportage i lokalpressen om svartbygget "Villa Zetterling". Byggsanktionsavgiften för en tillbyggnad helt utan beviljat bygglov av en annan byggnad än de som avses som en- eller tvåbostadshus är 110 000 kr + 1100 kr/kvm sanktionsarea, vilket i detta fall skulle innebära en total avgift om 533 500 kronor. Avdrag från denna maxavgift kan säkert motiveras av att kommunen och kommunens handläggare i just detta fall varit inblandad och därmed på sätt och vis medskyldig till det olovliga byggandet. Hur en byggsanktionsavgift skall beräknas i ett sådant komplicerat fall saknar ännu så länge praxis.
Senast redigerad av medianox 2019-02-08 kl. 19:49.
Citera
2019-02-08, 20:10
Medlem
Här är Region Gotlands egen rapportering på sin hemsida från nämndmötet angåede svartbygget i Visby:
Citat:
VISBY GUSTAVSVIK 1:9, ifrågasatt olovlig åtgärd, uppförande av ateljébyggnad

Ärendet behandlar påföljd för att en byggnad uppförts på klintkanten i nordöstra hörnet på fastigheten utan erforderligt bygglov. Samhällsbyggnadsförvaltningen konstaterar att åtgärden kräver bygglov och att det inte är sannolikt att bygglov kan beviljas i efterhand. Samhällsbyggnadsförvaltningen föreslår miljö- och byggnämnden att besluta om krav på att byggnaden i sin helhet ska avlägsnas från fastigheten och att utdöma vite om så inte sker senast fem månader från det att beslutet vunnit laga kraft.

La*s Engelbr*ktsson (SD) yrkar på att byggnaden ska få stå kvar och att ärendet ska avskrivas.

Beslut: miljö- och byggnämnden beslutar om krav på avlägsnande av byggnaden samt vite om så inte sker enligt ovan.

(SD) reserverar sig mot beslutet

Värt att notera att nuvarande alliansstyre i flera ärenden går emot det beslut som förvaltningen föreslagit. Det verkar kunna bli fler politiskt motiverade beslut framöver, oklart vad det kan komma att innebära i Nujenfallet...
Citera
2019-02-09, 10:03
Medlem
Den senaste uppdateringen av de skrivelser som utgått från mig och min son återfinns i inlägg nr 8974. Därefter har ytterligare två skrivelser utgått:

29/4
Expressens nyhetsredaktion
(nr 8974)

31/1
Helagotland.se
(nr 9016)

Till eventuellt nytillkomna läsare: De som är trötta på Hannes Müllers eviga stalker-inlägg kan förslagsvis ta del av den mängd graverande fakta i Nujen-Akilovärendet, som till stor del samlats in från andras inlägg här i tråden och som har sammanställts av mig. Betecknande är att inte en enda liten användbar uppgift i dessa skrivelser kommer från Hannes.
Senast redigerad av medianox 2019-02-09 kl. 10:08.
Citera
2019-02-09, 10:37
Medlem
En fråga:
Om det blir ett tillsynsärende här, hur mycket kan Nüjen’s städa upp/röja undan bevis för att skademinimera?
Citera
2019-02-09, 10:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VlaadDracuu
En fråga:
Om det blir ett tillsynsärende här, hur mycket kan Nüjen’s städa upp/röja undan bevis för att skademinimera?
Papper, mail, dokument kan ju "försvinna". Men husen & alla badrummen finns ju kvar, svårt att göra detta ogjort. Om man inte ringer in Dr. Brasa förstås-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in