Citat:
Ursprungligen postat av
Externalist
Rimligen borde den dag snabbt närma sig då Akilov/Nujen-ärendet ges den rättsliga uppmärksamhet som saken förtjänar. Dock skulle det inte förvåna om nya försök att obstruera dyker upp, t.ex. kanske vi får se riksåklagaren posera med Özz och göra tummen upp (på känt ÖB-manér) samtidigt som SVT sänder Özz & Måns senaste spektakel som lördagsunderhållning på bästa sändningstid.
I Sverige vet varenda jurist som har haft med rättsröta att göra att Media är den motor som driver ett felaktigt beslut till rättelse i ett ärende, gärna efter lite påbackning av Leif GW. I övrigt så är domar och beslut orubbliga, hur vansinnigt det än är när det blivit fel i processen. Min slutsats av alla felaktiga domar och beslut som rättats till i Sverige, är att en skandal är det enda effektiva resningsinstrumentet.
Vi måste skilja mellan ärenden som prövats och inte prövats, och ärenden som kan prövas igen när nya omständigheter uppdagas.
Öppningen beträffande klanens olika aktiviteter finns i byggärendena. Samt att framgång leder till framgång, eftersom trovärdigheten sjunker som en sten, när tillsyn visat alla överträdelser av bygglovet som måste rättas till. Kommunen har en skyldighet att utöva tillsyn. Länsstyrelsen har anmärkt pä kommuner som inte utövar tillsyn, eller lägger dessa ärenden åt sidan.
I dagens Aftonblad läser jag till min förvåning om elaka grannar som anmäler varandra. Intressant vinkling, men ändock en artikel om bygglov och tillsyn.
Min erfarenhet är att det är ytterst ovanligt att folk söker bygglov för en liten sak som renovering av en skola, och sedan gör något helt annat i den omfattningen som klanen Nujen gjort. Det är inget litet projekt, att göra hotel av en skola, och i min kommun hade det krävts planändring om man vill bedriva näringsverksamhet av den storleken.
Enligt boverkets regler, som inleds med : "Ändring av en byggnad är en eller flera åtgärder som ändrar en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde. Utgångspunkten är att samma kravnivå gäller vid ändring av byggnad som vid uppförande av nya byggnader."
Ett yttrande från grannar, och alla berörda, typ Miljö och Hälsan om vatten och avlopp, är en lagstadgad procedur. Som inte kommit till för att grannar skulle vara elaka och missunnsamma så som Aftonbladet tolkar saken. Därför skulle ingen person ens komma på tanken att avvika till den grad från bygglov och bestämmelser som Nujens gjort i sina byggen.
Aftonbladet tar upp struntärenden som exempel, men bortser från att de flesta av oss inte vill ha ändringar i sin närmiljö, försämringar med ökad aktivitet och bilism. Ändrad användning av byggnader som ökar nedskräpning i områden där det är en lantlig idyll, redan ont om vatten, och problem med tidigare avloppslösningar etc. är saker vi har lagstadgad rätt att yttra oss över. Yttranden från grannar är dessutom ett villkor för hela bygglovsprocessen.
Att söka bygglov för att bidra till kulturlivet, och sedan fixa 8 badrum med svartjobbare, i ett boutique liknade hotel, var en snygg rövarhistoria, som visar vad en del folk är vana med att komma undan med.