Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-31, 13:11
Medlem
Utdrag ur Region Gotlands diarium

Ärendenummer: BN 2018/2949
Ärendemening: Ifrågasatt olovlig åtgärd

Ink/Utg.datum

Sorry! Något blev fel här. Jag fick ett mejl fån min son idag som bekräftar vad jag tidigare påstått: tre tillsynsärenden har startats (eller återupptagits) ett för varje fastighet. Ovanstående ärende registrerades den 3 december efter att min sons anmälan inkommit den 30 november. Två meddelanden utgick till fastighetsägarna den 6 december. Min sons komplettering registrerades den 7 januari (inklusive polisanmälan och anmälan till skatteverket). I januari har handlingarna i ärendet begärts utlämnade vid två tillfällen (den 15/1 och den 23/1). Det är synnerligen dumt att ljuga om fakta, som lätt kan kontrolleras. Jag kommer att informera om kommunens handläggning av de tre ärendena när något av vikt har hänt. Jag utgår ifrån att Özz och Debbie Nujen nu även har fått ta del av anmälningarna till Polismyndigheten och Skatteverket.
Senast redigerad av medianox 2019-01-31 kl. 13:48.
Citera
2019-01-31, 15:10
Medlem
Se Byggnadsnämndens protokoll Region Gotland

BN § 192: TINGSTÄDE NYSTUGU 1:125 - Anmälan attefallsåtgärd - nybyggnad av växthus.

Byggnadsnämnden har med stöd av plan- och bygglagen avslagit Debbie Nuyens anmälan från april förra året om att få uppföra ett växthus på tomten utan bygglov och nekat startbesked för åtgärden ifråga. Det räcker inte med att Debbie Nujen till Skatteverket (flera år för sent) lämnar in korrekta uppgifter för just fastighetstaxeringen - det krävs också bygglov för förändrad användning av skolbyggnaden till en- eller tvåbostadshus.
Senast redigerad av medianox 2019-01-31 kl. 15:46.
Citera
2019-01-31, 20:44
Medlem
Följande brev har idag mejlats till min son i Stockholm för vidare befordran till adressaten med bilagda anmälningar:

helagotland.se
Box 1498
621 23 Visby

På dagen för ett år sedan rapporterade helagotland.se om familjen Nujens överföring av drygt 85 000 kronor till terroristen Rakhmat Akilov, som misstänktes vara svar betalning för utfört renoveringsarbete på syskonen Özz och Debbie Nujens så kallade "sommarhus" i Tingstäde. Artikeln citerades av flera större dagstidningar i landet men sedan har det varit märkvärdigt tyst i massmedia om syskonens byggnadsverksamhet på ön. En misslyckad intervju med Özz Nujen i SVT:s program Uppdrag granskning i april förra året satte av någon anledning punkt för vidare journalistiskt grävande i ämnet. När sedan Advokatsamfundet i juni lämnade disciplinärendet mot Debbie Nujen utan åtgärd verkade det som om massmedia helt tappade intresset för saken. Det enda som skett därefter är väl, att byggnadsnämnden avslagit Debbie Nujens begäran att utan bygglov få uppföra ett växthus på tomten med hänvisning till att erforderligt bygglov inte sökts eller beviljats för förändring av skolfastighetens användning till en- eller tvåbostadshus.

En nyhet av stor dignitet är emellertid, att Özz och Debbie Nujens omtalade så kallade "sommarhus" i Tingstäde i själva verket är en hotellanläggning med en bostadsyta på hela 1 325 kvadratmeter. Med anledning därav har nyligen en anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet ingivits till Region Gotland, en anmälan om brott mot bestämmelserna i lagen om hotell- och pensionatsrörelse till Polismyndigheten i Visby och en anmälan om skattebrott och oriktigt inlämnade uppgifter till Skattemyndigheten i Stockholm.

Nice den 31 januari 2019

medianox
Citera
2019-02-01, 12:55
Medlem
Vill inte på något vis misstänkliggöra terroråklagaren Hans Ihrman som lyckades få Rakhmat Akilov in på livstids fängelse, men idag i en DN-artikel (låst) uttrycker han sig bl a så här (fetningen är min):

"Det här målet kommer jag aldrig kunna kapa. Dels på grund av att det var så stort och omfattande, dels på grund av de banden jag har till personer som varit inblandade på olika sätt. En sida av mig vill kunna kapa för att lägga det bakom mig och kunna blicka framåt på nya uppdrag. Samtidigt är det en sida inom mig som vill behålla det här bandet, för jag tror det är bra för mig som människa att inte glömma.

Den som är konspiratoriskt lagd (den läggningen har inte jag), skulle kunna läsa in The Nujens i den delen av citatet.
Nog borde man väl kunna be åkl Ihrman om ett förtydligande? Särskilt nu när vi här i tråden fångat upp en märklig "förbindelse" mellan ÖB och ÖN..

Dags kanske att fråga åkl Ihrman om även han bevistat föreställningen Världens Historia..?

Källa: https://www.dn.se/sthlm/jag-ar-en-annan-manniska-och-aklagare-efter-drottninggatan/
Senast redigerad av Carinah78 2019-02-01 kl. 13:17.
Citera
2019-02-01, 18:08
Medlem
Advokatfirman Klint har under "Meny" - "Finansiering" - "Asylrätt eller Tvångsvård" (precis som man kunde välja asylrätt före tvångsvård eller tvärtom) en information som är smart.

Det står.

"Behöver du eller en anhörig hjälp i en asylprocess, eller i ett fall som rör tvångsvård? I så fall betalar staten för ett ombud.

Skriv till oss om du behöver juridisk hjälp i fråga om asylrätt eller tvångsvård"

De raggar alltså folk som blivit utvisade eller tvångsvårdade för att få intäkter ifall de överklagar sådana beslut.

Oavsett hur utsiktslöst en överklagan är får de i vart fall betalt från staten. Advokatsamfundet tiger still.

Är detta en en sådan form av marknadsföring som advokatsamfundet på etiska grunder kan ställa sig bakom?

Statlig garanti på arvode i utsiktslösa fall är ju en smart affärsidé!
Citera
2019-02-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Advokatfirman Klint har under "Meny" - "Finansiering" - "Asylrätt eller Tvångsvård" (precis som man kunde välja asylrätt före tvångsvård eller tvärtom) en information som är smart.

Det står.

"Behöver du eller en anhörig hjälp i en asylprocess, eller i ett fall som rör tvångsvård? I så fall betalar staten för ett ombud.

Skriv till oss om du behöver juridisk hjälp i fråga om asylrätt eller tvångsvård"

De raggar alltså folk som blivit utvisade eller tvångsvårdade för att få intäkter ifall de överklagar sådana beslut.

Oavsett hur utsiktslöst en överklagan är får de i vart fall betalt från staten. Advokatsamfundet tiger still.

Är detta en en sådan form av marknadsföring som advokatsamfundet på etiska grunder kan ställa sig bakom?

Statlig garanti på arvode i utsiktslösa fall är ju en smart affärsidé!
Kan för nytillkomna läsare nämna att på advokatbyrån Klint arbetar bl a advokat Debbie Nujen, storasyster till "rikskomikern" Özz Nujen.
Syskonparet är av majoriteten av deltagarna i denna tråd misstänkta för skattebrott. Vi inväntar rättslig prövning. Det gäller f ö för stora delar av familjen Nujen.
Citera
2019-02-02, 10:05
Medlem
Min senaste uppdatering av mina och min sons skrivelser i Nujen-Akilovärendet återfinns i inlägg nr 8854. Under veckan som gått har ytterligare två skrivelser skickats ut, dels en till Expressens nyhetsredaktion, inlägg nr 8994 och dels en till helagotland.se, inlägg nr 9016.

Mitt bidrag till tråden idag handlar om åtalsunderlåtelse och förundersökningsbegränsning och riktar sig kanske främst till åklagarna på Ekobrottsmyndigheten. Redan den 22 februari förra året beslutade EBM att inte inleda någon förundersökning och brottsutredning efter de anmälningar som ett par veckor tidigare hade ingivits till polisen. Det var vid tidpunkten för beslutet allmänt känt att flera medlemmar av familjen Nujen som privatpersoner hade betalat Rakhmat Akilov för utfört arbete på Özz och Debbie Nujens sommarhus på Gotland utan att ha betalat in preliminär skatt och sociala avgifter till Skatteverket. Bortsett från att de anmälningar om brott som hade lämnats in till EBM hade formella brister, så visar ändå motiveringen till beslutet att den ansvariga åklagaren ansett att ett brott som hör under allmänt åtal hade begåtts av Özz och Debbie Nujen.

Bestämmelserna för när åklagare får besluta att underlåta att åtala för ett begånget brott och underlåta att inleda en förundersökning återfinns i rättegångsbalken 20 kap. 7 § och i 23 kap. 4 a §. En förutsättning för åtalsunderlåtelse, som presumtivt påverkar beslutet att inte inleda en förundersökning i ärendet förutsätter emellertid att inte "något väsentligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätts". Den 22 februari förra året kanske en åklagare kunde anse detta. Men idag, snart ett år senare, är förhållandet ett helt annat. Så länge man kunde anta att brottet bestod i att ersätta några uzbeker svart för några veckors målningsarbete på familjens sommarhus i Tingstäde, kan säkert en åklagare ha rätt i att något allmänt eller enskilt intresse inte åsidosätts genom att låta ärendet passera utan åtgärd. Men nu då familjens så kallade sommarhus visat sig vara en hotellanläggning med en bostadsyta av 1325 kvadratmeter som ingår i en av fastighetsägarna bedriven näringsverksamhet kommer uppenbart såväl allmänna som enskilda intressen att åsidosättas vid en utebliven brottsutredning. Misstanken finns ju nu att den av en ren slump upptäckta svartbetalningen hösten 2015 ingalunda har varit en engångsföreteelse, utan kanske i själva verket har varit vanligt förekommande under de sex år som byggnadsverksamheten pågått på hotellanläggningen. Och även enskilda intressen åsidosätts vid en åtalsunderlåtelse, eftersom det i Tingstäde redan finns två hotell- och pensionatsrörelser som bedrivs på ett legitimt sätt och genom Özz och Debbie Nujens olovliga byggande och svartbetalda arbetskraft har utsatts för en både moralisk otillbörlig och juridiskt olaglig konkurrens. Vi får därför hoppas att EBM:s åklagare snart får ärendet tillbaka för ett nytt beslut.
Senast redigerad av medianox 2019-02-02 kl. 10:19.
Citera
2019-02-02, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Min senaste uppdatering av mina och min sons skrivelser i Nujen-Akilovärendet återfinns i inlägg nr 8854. Under veckan som gått har ytterligare två skrivelser skickats ut, dels en till Expressens nyhetsredaktion, inlägg nr 8994 och dels en till helagotland.se, inlägg nr 9016.

Mitt biidrag till tråden idag handlar om åtalsunderlåtelse och förundersökningsbegränsning och riktar sig kanske främst till åklagarna på Ekobrottsmyndigheten. Redan den 22 februari förra året beslutade EBM att inte inleda någon förundersökning och brottsutredning efter de anmälningar som ett par veckor tidigare hade ingivits till polisen. Det var vid tidpunkten för beslutet allmänt känt att flera medlemmar av familjen Nujen som privatpersoner hade betalat Rakhmat Akilov för utfört arbete på Özz och Debbie Nujezsns sommarhus på Gotland utan att ha betalat in preliminär skatt och sociala avgifter till Skatteverket. Bortsett från att de anmälningar om brott som hade lämnats in till EBM hade formella brister, så visar ändå motiveringen till beslutet att den ansvariga åklagaren ansett att ett brott som hör under allmänt åtal hade begåtts av Özz och Debbie Nujen.

Bestämmelserna för när åklagare får besluta att underlåta att åtala för ett begånget brott och underlåta att inleda en förundersökning återfinns i rättegångsbalken 20 kap. 7 § och i 23 kap. 4 a §. En förutsättning för åtalsunderlåtelse, som presumtivt påverkar beslutet att inte inleda en förundersökning i ärendet förutsätter emellertid att inte "något väsentligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätts". Den 22 februari förra året kanske en åklagare kunde anse detta. Men idag, snart ett år senare, är förhållandet ett helt annat. Så länge man kunde anta att brottet bestod i att ersätta några uzbeker svart för några veckors målningsarbete på familjens sommarhus i Tingstäde, kan säkert en åklagare ha rätt i att något allmänt eller enskilt intresse inte åsidosätts genom att låta ärendet passera utan åtgärd. Men i detta fall då familjens så kallade sommarhus visat sig vara en hotellanläggning med en bostadsyta av 1325 kvadratmeter som ingår i en av fastighetsägarna bedriven näringsverksamhet kommer uppenbart såväl allmänna som enskilda intressen att åsidosättas vid en utebliven brottsutredning. Misstanken finns ju nu att den av en ren slump upptäckta svartbetalningen hösten 2015 ingalunda har varit en engångsföreteelse, utan kanske i själva verket har varit vanligt förekommande under de sex år som byggnadsverksamheten pågått på hotellanläggningen. Och även enskilda intressen åsidosätts vid en åtalsunderlåtelse, eftersom det i Tingstäde redan finns två hotell- och pensionatsrörelser som bedrivs på ett legitimt sätt och genom Özz och Debbie Nujens olovliga byggande och svartbetalda arbetskraft har utsatts för en både moralisk otillbörlig och juridiskt olaglig konkurrens. Vi får därför hoppas att EBM:s åklagare snart får ärendet tillbaka för ett nytt beslut.

Det är väl inte helt otänkbart att Konkurrensverket skulle intressera sig för de faktiska förhållandena. Om det förhåller sig som så att det finns ett fåtal hotellrörelser i Tingstädetrakten varav en har tillkommit genom att vissa kostnader ( skatt, arbetgivaravgifter m.m) inte erlagts så har det hotellet en otillbörlig konkurrensfördel jämfört med de andra hotellrörelserna.

Om alla andra myndigheter lämnar Walkover så kanske Konkurrensverket skall ta sig en titt på hotellet.😀
Citera
2019-02-02, 11:21
Medlem
Rimligen borde den dag snabbt närma sig då Akilov/Nujen-ärendet ges den rättsliga uppmärksamhet som saken förtjänar. Dock skulle det inte förvåna om nya försök att obstruera dyker upp, t.ex. kanske vi får se riksåklagaren posera med Özz och göra tummen upp (på känt ÖB-manér) samtidigt som SVT sänder Özz & Måns senaste spektakel som lördagsunderhållning på bästa sändningstid.
Citera
2019-02-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Rimligen borde den dag snabbt närma sig då Akilov/Nujen-ärendet ges den rättsliga uppmärksamhet som saken förtjänar. Dock skulle det inte förvåna om nya försök att obstruera dyker upp, t.ex. kanske vi får se riksåklagaren posera med Özz och göra tummen upp (på känt ÖB-manér) samtidigt som SVT sänder Özz & Måns senaste spektakel som lördagsunderhållning på bästa sändningstid.

I Sverige vet varenda jurist som har haft med rättsröta att göra att Media är den motor som driver ett felaktigt beslut till rättelse i ett ärende, gärna efter lite påbackning av Leif GW. I övrigt så är domar och beslut orubbliga, hur vansinnigt det än är när det blivit fel i processen. Min slutsats av alla felaktiga domar och beslut som rättats till i Sverige, är att en skandal är det enda effektiva resningsinstrumentet.

Vi måste skilja mellan ärenden som prövats och inte prövats, och ärenden som kan prövas igen när nya omständigheter uppdagas.

Öppningen beträffande klanens olika aktiviteter finns i byggärendena. Samt att framgång leder till framgång, eftersom trovärdigheten sjunker som en sten, när tillsyn visat alla överträdelser av bygglovet som måste rättas till. Kommunen har en skyldighet att utöva tillsyn. Länsstyrelsen har anmärkt pä kommuner som inte utövar tillsyn, eller lägger dessa ärenden åt sidan.

I dagens Aftonblad läser jag till min förvåning om elaka grannar som anmäler varandra. Intressant vinkling, men ändock en artikel om bygglov och tillsyn.

Min erfarenhet är att det är ytterst ovanligt att folk söker bygglov för en liten sak som renovering av en skola, och sedan gör något helt annat i den omfattningen som klanen Nujen gjort. Det är inget litet projekt, att göra hotel av en skola, och i min kommun hade det krävts planändring om man vill bedriva näringsverksamhet av den storleken.

Enligt boverkets regler, som inleds med : "Ändring av en byggnad är en eller flera åtgärder som ändrar en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde. Utgångspunkten är att samma kravnivå gäller vid ändring av byggnad som vid uppförande av nya byggnader."

Ett yttrande från grannar, och alla berörda, typ Miljö och Hälsan om vatten och avlopp, är en lagstadgad procedur. Som inte kommit till för att grannar skulle vara elaka och missunnsamma så som Aftonbladet tolkar saken. Därför skulle ingen person ens komma på tanken att avvika till den grad från bygglov och bestämmelser som Nujens gjort i sina byggen.

Aftonbladet tar upp struntärenden som exempel, men bortser från att de flesta av oss inte vill ha ändringar i sin närmiljö, försämringar med ökad aktivitet och bilism. Ändrad användning av byggnader som ökar nedskräpning i områden där det är en lantlig idyll, redan ont om vatten, och problem med tidigare avloppslösningar etc. är saker vi har lagstadgad rätt att yttra oss över. Yttranden från grannar är dessutom ett villkor för hela bygglovsprocessen.

Att söka bygglov för att bidra till kulturlivet, och sedan fixa 8 badrum med svartjobbare, i ett boutique liknade hotel, var en snygg rövarhistoria, som visar vad en del folk är vana med att komma undan med.
Citera
2019-02-02, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I Sverige vet varenda jurist som har haft med rättsröta att göra att Media är den motor som driver ett felaktigt beslut till rättelse i ett ärende, gärna efter lite påbackning av Leif GW. I övrigt så är domar och beslut orubbliga, hur vansinnigt det än är när det blivit fel i processen. Min slutsats av alla felaktiga domar och beslut som rättats till i Sverige, är att en skandal är det enda effektiva resningsinstrumentet.

Vi måste skilja mellan ärenden som prövats och inte prövats, och ärenden som kan prövas igen när nya omständigheter uppdagas.

Öppningen beträffande klanens olika aktiviteter finns i byggärendena. Samt att framgång leder till framgång, eftersom trovärdigheten sjunker som en sten, när tillsyn visat alla överträdelser av bygglovet som måste rättas till. Kommunen har en skyldighet att utöva tillsyn. Länsstyrelsen har anmärkt pä kommuner som inte utövar tillsyn, eller lägger dessa ärenden åt sidan.

I dagens Aftonblad läser jag till min förvåning om elaka grannar som anmäler varandra. Intressant vinkling, men ändock en artikel om bygglov och tillsyn.

Min erfarenhet är att det är ytterst ovanligt att folk söker bygglov för en liten sak som renovering av en skola, och sedan gör något helt annat i den omfattningen som klanen Nujen gjort. Det är inget litet projekt, att göra hotel av en skola, och i min kommun hade det krävts planändring om man vill bedriva näringsverksamhet av den storleken.

Enligt boverkets regler, som inleds med : "Ändring av en byggnad är en eller flera åtgärder som ändrar en byggnads konstruktion, funktion, användningssätt, utseende eller kulturhistoriska värde. Utgångspunkten är att samma kravnivå gäller vid ändring av byggnad som vid uppförande av nya byggnader."

Ett yttrande från grannar, och alla berörda, typ Miljö och Hälsan om vatten och avlopp, är en lagstadgad procedur. Som inte kommit till för att grannar skulle vara elaka och missunnsamma så som Aftonbladet tolkar saken. Därför skulle ingen person ens komma på tanken att avvika till den grad från bygglov och bestämmelser som Nujens gjort i sina byggen.

Aftonbladet tar upp struntärenden som exempel, men bortser från att de flesta av oss inte vill ha ändringar i sin närmiljö, försämringar med ökad aktivitet och bilism. Ändrad användning av byggnader som ökar nedskräpning i områden där det är en lantlig idyll, redan ont om vatten, och problem med tidigare avloppslösningar etc. är saker vi har lagstadgad rätt att yttra oss över. Yttranden från grannar är dessutom ett villkor för hela bygglovsprocessen.

Att söka bygglov för att bidra till kulturlivet, och sedan fixa 8 badrum med svartjobbare, i ett boutique liknade hotel, var en snygg rövarhistoria, som visar vad en del folk är vana med att komma undan med.
(min fetning, om vattnet)
Som det så riktigt har påpekats här i tråden, så är det ju en fullskalig, men olovlig! -hotellverksamhet som Nujen-familjen ägnar sig åt i Tingstäde. Åtta badrum kräver mycket vatten och i Sverige är det ju dricksvatten vi använder till dusch och bad.

Av nyfikenhet ville jag se hur Region Gotland skrivit om sommaren som gick. Då fann jag bl a detta stycke:
"Från och med lördag den 29 september hävs bevattningsförbudet över hela ön. Dricksvattensituationen på ön är fortsatt allvarlig, varför bevattningsförbud troligen kommer att behöva återinföras igen under kommande vår, 2019."
Källa: https://www.gotland.se/sparavatten

Familjen Nujen agerar alltså synnerligen osolidariskt när man olovligen bedriver hotellverksamhet som i sin tur leder till ytterligare sänkta vattennivåer.
Så när Özz Nujen från scen talar sig varm för "solidaritet", så rent ut sagt pissar han på sin omgivning! Han stjäl vatten (åtminstone moraliskt sett) och han vägrar betala skatt och avgifter! Samtidigt står Özz Nujen det socialdemokratiska partiet nära. Det indikerar ruttenhet -in the state of Sweden, för att låna lite från Shakespeare.
Citera
2019-02-02, 15:32
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Det finns två legala hotellrörelser i närheten av Nujens semesterby på gutarnas urgamla plats för rättskipning. Vet någon med lokal (eller annan form av relevant) insyn, om dessas innehavare är medvetna om att de fått konkurrens av orena spelare?

Brev har skickats till åtskilliga mottagare och den här tråden har säkert en hel del läsare. Ändå finns risken att de fortfarande är helt ovetande, vilket i så fall ytterligare skulle försämra deras läge i konkurrensen. Det vore ju tråkigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in