Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-01-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Vad yrar du om "försent att hoppa på"? Jag har inget intresse av att hoppa på någonting. Det viktiga är att Nujens ställs till svars för skattebrott, och ju förr desto bättre. Din son kan likaväl ha skickat kakrecept och säga sig ha sekretessbelagt dem.

Du är inte lite fräck du, Passepartout, när du uttalar dig om min sons skrivelser som "kakrecept".

Vad tror du dig egentligen veta om Nujen-Akilovärendet? Varför anser du att det viktiga är att Nujens ställs till svars för just skattebrott? Det är en i sammanhanget mycket relevant fråga från mig, som jag tycker du för allas vår skull här i tråden bör besvara omgående istället för att tjafsa om oväsentligheter. Visa nu att du kan föra en diskussion om en sakfråga. Skattebrottet är alltså själva sakfrågan här. Varför tycker du det är viktigt i sammanhanget? Nå?
Senast redigerad av medianox 2019-01-12 kl. 16:03.
Citera
2019-01-12, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Du är inte lite fräck du, Passepartout, när du uttalar dig om min sons skrivelser som "kakrecept".

Vad tror du dig egentligen veta om Nujen-Akilovärendet? Varför anser du att det viktiga är att Nujens ställs till svars för just skattebrott? Det är en i sammanhanget mycket relevant fråga från mig, som jag tycker du för allas vår skull här i tråden bör besvara omgående istället för att tjafsa om oväsentligheter. Visa nu att du kan föra en diskussion om en sakfråga. Skattebrottet är alltså själva sakfrågan här. Varför tycker du det är viktigt i sammanhanget? Nå?

OK, det kanske var en svår fråga. Men forumet är ju som vallero mycket riktigt påpekat just ett diskussionsforum och jag själv tycker att man här skall diskutera just sådana sakfrågor som till exempel straffansvar och brottsrubriceringar när det gäller familjen Nujens verksamhet. Det finns ju rätt mycket att välja på. Själv tycker jag inte det viktiga är att Nujens ställs till ansvar för just skattebrott. Men för att vår diskussion inte skall bli helt ensidig väntar jag med att tala om vad jag själv anser det viktiga vara att ställa Nujens till ansvar för. Och om det nu ändå är så att du tycker skattebrottet är viktigast, vore det då inte bättre att du först av allt vände dig till Skatteverket och undrade vad handläggarna av Nujen-Alilovärendet där tycker om saken? Eller till polisen, som ju också kan ha synpunkter på skattebrott? Kommunens tjänstemän har ju inga befogenheter överhuvudtaget att utreda brott.
Senast redigerad av medianox 2019-01-12 kl. 16:30.
Citera
2019-01-12, 17:30
Medlem
Tråden är då sannerligen intressant. Det borde stå klart för alla och envar att Medianox agerande har som syfte att visa att inblandande myndigheter gjort bort sig efter noter. Skrivelserna är hur tydliga och stringenta som helst och målar in myndigheterna i ett hörn.

Det som förvånar mig, efter Medianox och sonens skrivelser, är att ingen i MSM skrivit om detta.

Det förhåller ju naturligtvis som så att alla journalister lurar på varandra och kollar vad andra (inte) skriver om. Samtidigt visar Medianox-skrivelserna på ett brutalt ärligt sätt att media inte gjort sitt jobb utan att de snarare just nu har en tyst överenskommelse om att ducka så långt möjligt.

Den illegala hotellveksamheten i Miltärförrådet som räddningstjänsten på Gotland inte har en aning om är ju närmast grotesk och fortgår genom myndigheternas slappa hantering.

Enligt media i dag dog 6 schweizare i en bilolycka uppe i Kiruna trakt i natt. Tänk om 40 österriikiska fågelskådare hyr in sig i militärförrådet till våren för att studera sånglärkans ankomst.

De har alla med sig Stråh-Rom och det blir en sjuhelvetes fest på kvällen.

Om någon ringer 112 därifrån och larmar på natten att det tokbrinner och att vi är 40 personer som bor här kommer räddningstjänsten kolla i register och titta på varann och konstatera att det är ett gammalt militärförråd.

De kommer bara skicka en bil i stället för att skicka allt dem har samt begära förstärkning från Sthlm.
Citera
2019-01-12, 17:35
Medlem
Jag har dessutom en känsla av att Nujens även anlitat de från Strömsund som nu står åtalade för planerat terrorbrott.

Akilov hade ju kontakt med de från Strömsund och de kan mycket väl jobbat ihop i Tingstäde.

Finns det klarlagt i någon FUP på vilket sätt Akilov hade samröre med landsmännen i Strömsund?
Citera
2019-01-12, 17:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Jag har dessutom en känsla av att Nujens även anlitat de från Strömsund som nu står åtalade för planerat terrorbrott.

Akilov hade ju kontakt med de från Strömsund och de kan mycket väl jobbat ihop i Tingstäde.

Finns det klarlagt i någon FUP på vilket sätt Akilov hade samröre med landsmännen i Strömsund?
Dom hade "jobbat ihop". Oklart var. Kanske på Gotland.
Citera
2019-01-12, 18:10
Medlem
Strömsund-gänget hade ju köpt färg (och fått kemikalier "på köpet"). -> Akilov hjälpte "landsmän" med måleriarbeten. -> Tingstäde fd skola målades om hösten -15, (militärförrådet målades senare, -16/17) ... ?
Citera
2019-01-12, 18:59
Medlem
Citat:

Har själv inte lusläst FUP:en, men ingen som säger sig ha gjort det har sett att någon koppling finns nämnd mellan Akilov och de åtalade. Inte heller framkommit något under rättegången hitintills.

Egentligen kommer uppgiften härifrån:

Citat:
Minst en av de gripna är en person som har haft kontakt med Rakhmat Akilov som är åtalad för terrordådet på Drottninggatan i april i fjol, uppger en källa med kännedom om fallet för TT. Liksom Akilov är denne också från Samarkand i Uzbekistan.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6943530

På vilket sätt kontakten har skett, vet vi inte. Behöver inte vara att de träffats rent fysiskt, utan på sociala medier.

Har kollat åtalade David Idrissons företag, inget verkar matcha det som Damm/Nujen anlitat ( datum för momsreg. etc stämmer inte ). Annars var en av Idrissons specialitéer badrumsrenoveringar.

En gemensam nämnare är annars radikale uzbekiske imamen Nazarov i Strömsund ( som av Uzbekistan anses som en andlig ledare för IS ).
Akilov:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/akilov-utnyttjade-skjutne-imamen-for-att-fa-stanna/
Idrisson:
https://www.ltz.se/logga-in/tord-andersson-terroratalade-46-aringen-larmade-polisen-nar-imamen-i-stromsund-blev-skjuten

Varför Säpo/polis inte ska ha förhört Damm och Nujens med anledning av Akilovs svartanställning, och närmare utrett vilka uzbeker och andra som Nujens anlitade, är ett mysterium.
Senast redigerad av Batuta 2019-01-12 kl. 19:09.
Citera
2019-01-12, 20:20
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Det skulle ju vara helt fantastiskt att få tillgång till hela klanen Nujens kontoutdrag för de senaste åren.

Skulle Akilov vara den ende de betalat svarta pengar?

Ha ha, knappast...
Citera
2019-01-13, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Det skulle ju vara helt fantastiskt att få tillgång till hela klanen Nujens kontoutdrag för de senaste åren.

Skulle Akilov vara den ende de betalat svarta pengar?

Ha ha, knappast...

För att komma dit måste man gå mycket grundligt och juridiskt noggrant tillväga. Det finns nästan ingenting annat än en väl grundad misstanke om grov ekonomisk brottslighet (i detta fall skatte- och/eller bokföringsbrott) som skulle kunna leda till att familjemedlemmarnas banktransaktioner blev kartlagda i en finansiell utredning. Men det är just mot det målet som jag och min son har skjutit in oss. Upprullningen av familjens affärsverksamhet måste dock starta från botten med det olovliga byggandet och den olagliga hotellrörelsen, sedan hoppas jag att det skall snurra på av sig självt med hjälp av vad som där hittas.
Senast redigerad av medianox 2019-01-13 kl. 03:50.
Citera
2019-01-13, 05:20
Medlem
Jag vill börja min summering av Nujen-Akilovärendet med att ge signaturen Passepartout en eloge för den fina sammanställningen av mina och min sons skrivelser och anmälningar i detta ärende. Du får gärna lägga till skrivelsen till Veidekkes styrelse till samlingen så att den blir komplett. Jag hade gjort sammanställningen själv, om jag bara hade vetat hur man gör rent tekniskt. Nu är det ju bara för alla som vill få en en sammanfattning av Nujen-Akilovärendet eller läsa på om särskilda detaljer att hänvisa till inlägg nr 8776. Lägg alltså denna siffra på minnet, alla flashbackare i tråden.

När väl detta är sagt, är jag inte så säker på att Passepartout gjort sammanställningen enbart för att hjälpa andra läsare tillrätta, han kan ju ha en alldeles egen agenda. Av den anledningen uppdrog jag igår kväll åt min son att i morgon bitti kontakta Region Gotland och informera kommunen om, att de personer som eventuellt hör av sig till kommunen inte har något alls att göra med den formella anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet som min son ingivit till kommunen. Då anmälan gjorts anonymt kan ju kommunens tjänstemän annars få för sig att den som hör av sig har en koppling till min sons advokatkontor.

Några har undrat vad jag och min son gör på Flashback. Ja, det borde väl vara uppenbart för alla och envar. FB är absolut det enda ställe där mina och min sons skrivelser kan publiceras - och får stå kvar till allmänt beskådande. Det är en tillräckligt ömmande spik i foten inte minst för våra rättsvårdande myndigheter. Att Advokatsamfundets generalsekreterarare för att hålla sig ā jour med ärendets utveckling för hennes högst personliga del, då och då måste titta in på Flashback för att kolla läget, ger mig som gammal jurist tillräcklig tillfredsställelse för att stå ut med alla tvivlare och ordbajsare som ju också har rätt att husera här. Jag uppmanar därför alla med en egen agenda i det här ärendet att sköta sig själva och inte använda just mitt och min sons bidrag till tråden på ett sätt som bara leder till ett kontraproduktivt resultat. Som exempel på detta kan jag ta just den misslyckade kampanjen mot Veidekke i somras, som Lennart Weiss beskrev i sitt Facebook-inlägg den 2 december förra året. Att ringa upp företag och myndigheter, och därmed tro att man sätter press på dem, är ganska naivt. Det ger bara PK-samhällets stöttepelare mer vatten på sin kvarn.
Citera
2019-01-13, 07:00
Medlem
Min inställning är att Özz Nujen och hans familj, så fort det genom den finansiella utredningen blev känt att de stött Rakhmat Akilov ekonomiskt halvtannat år före terrorbrottet, borde ha utretts av Finanspolisen och Säpo för misstänkt penningtvätt och finansiering av terrorism. Att så inte har gjorts (om det nu verkligen inte har gjorts) måste bero på att familjen av någon anledning har skyddats av (s)etablissemanget. Det kan finnas flera olika orsaker till detta, som jag här lämnar därhän. Jag har samma inställning i denna fråga som i somras, men det är givetvis utsiktslöst att komma någon vart med att få till stånd utredningar på denna nivå - och det är lika utsiktslöst att ett ärende rörande ekonomisk brottslighet efter mer än ett och ett halvt år nu utan vidare skall tas upp av till exempel Ekobrottsmyndigheten.

Det som återstår att göra rent juridiskt vid en politiskt sanktionerad mörkläggning är då att angripa den svagaste länken i myndighetskedjan från nationell till lokal nivå - som just i detta fall är de myndigheter som har haft ansvar för familjens svartbyggen i Tingstäde. Genom att få till stånd utredningar på denna nivå kan sedan resultatet av dessa eventuellt användas för att lyfta ärendet från ett misstänkt svartbygge i Tingstäde till ett misstänkt grovt ekonomiskt brott, t ex uppsåtligt undanhållande av intäkter till staten genom olagligt avlönad arbetskraft och otillåtna ekonomiska transaktioner mellan involverade personer och företag i samband med fem års omfattande byggnadsverksamhet. Det är på den vägen vi nu är, och alla som är intresserade av att rättvisa skipas bör i inledningsfasen (åtminstone de närmaste tre-fyra månaderna) lämna alla myndigheter som har att utreda ingivna anmälningar helt och hållet i fred.
Senast redigerad av medianox 2019-01-13 kl. 07:02.
Citera
2019-01-13, 07:42
Medlem
Tvivlaren vallero tycker att mina och min sons skriverier och anmälningar är både meningslösa och verkningslösa. Han tror att det enda som kan sätta stopp för rättsrötan är när myndighetscheferna får en kamera i ansiktet och utfrågas av Janne Josefsson. Ja, det kan väl i bästa fall bli bra TV under en rolig halvtimma, som i våras när han lät "intervjua" Özz Nujen. Hade bara Janne Josefsson före intervjun gjort ett ordentligt researcharbete hade nog utfallet blivit annorlunda. Han och teamet på Uppdrag granskning med sina utredningsresurser hade ju på mycket kort tid (enbart genom anlitandet av s k öppna källor) kunnat få fram samma underlag som nu finns sammanställt här i tråden i inlägg nr 8776. Att han nu snart ett år senare skulle vilja använda sig av ett av mig och min son färdigställt material tror jag är uteslutet, då det nog strider mot hans journalistiska grundsyn att ta upp ett en gång tappat ämne. Däremot hoppas jag att den nuvarande redaktionen vill ta upp saken för granskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in