Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-12-20, 18:34
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Familjen Nujen hyr nu också utan nödvändiga tillstånd från berörda myndigheter ut hela Gazeliigården till större sällskap. Jo, jag tackar jag.

Inte utan att man blir lite illa berörd när man läser gamla artiklar om vad sockenborna hoppades skulle hända med byggnaden när skolan lades ner.

Hembygdsföreningen har redan startat diskussionen om vad som ska hända med Gazeliigården som från början var den gamla skolan i Tingstäde.
Skolan byggdes på 1800-talet av en man vid namn Christopher Gazelius som också byggde en skola på Fårö.
- Det är en kulturhistorisk byggnad som en gång skänktes till socknen, säger Barbro Andersson, ordförande i hembygdsföreningen. Och det finns ett stort behov av en samlingslokal i socknen.

Berit Pettersson är kassör i hembygdsföreningen och hon tycker att Gazeliigården alltid har känts som en bygdegård för sockenborna. Det finns ingen annan lämplig samlingslokal i Tingstäde.

- Unga Örnar har verksamhet i rummet på övervåningen, PRO har alltid sina möten här och TTK, Tingstäde tyngdlyftningsklubb har stor verksamhet här, säger Berit.
- Alla de andra föreningarna i socknen har alltid sina möten här också. Jag hoppas att det kan få fortsätta så.

Undrar vad de hade sagt om de visste att det skulle bli ett tillhåll för sluga skattefuskare som först ville göra flyktingboende och nu detta. Allt utan tillstånd.
Citera
2018-12-20, 19:11
Medlem
Frammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Inte utan att man blir lite illa berörd när man läser gamla artiklar om vad sockenborna hoppades skulle hända med byggnaden när skolan lades ner.

Hembygdsföreningen har redan startat diskussionen om vad som ska hända med Gazeliigården som från början var den gamla skolan i Tingstäde.
Skolan byggdes på 1800-talet av en man vid namn Christopher Gazelius som också byggde en skola på Fårö.
- Det är en kulturhistorisk byggnad som en gång skänktes till socknen, säger Barbro Andersson, ordförande i hembygdsföreningen. Och det finns ett stort behov av en samlingslokal i socknen.

Berit Pettersson är kassör i hembygdsföreningen och hon tycker att Gazeliigården alltid har känts som en bygdegård för sockenborna. Det finns ingen annan lämplig samlingslokal i Tingstäde.

- Unga Örnar har verksamhet i rummet på övervåningen, PRO har alltid sina möten här och TTK, Tingstäde tyngdlyftningsklubb har stor verksamhet här, säger Berit.
- Alla de andra föreningarna i socknen har alltid sina möten här också. Jag hoppas att det kan få fortsätta så.

Undrar vad de hade sagt om de visste att det skulle bli ett tillhåll för sluga skattefuskare som först ville göra flyktingboende och nu detta. Allt utan tillstånd.
Det visste ju dom inte. Men nu med facit i hand, så hoppas jag att dom är lyckliga. Juridiskt, så är nog inte dessa speciellt utrustade.
Citera
2018-12-20, 22:56
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster

Väldigt bra grävt !

Och vad tragiskt för de som ideellt värnar om sin hembygd.
Citera
2018-12-20, 23:18
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Jag för min del avslutar nu min medverkan i tråden - åtminstone för en tid. God Jul och Gott Nytt År säger därför jag till alla uthålliga skribenter och läsare i tråden!

Jag skall väl meddela läsarna att den ombyggda magasinsvillan med de 8 badrummen. 8 sovrummen, 16 sängplatserna och 28 matplatserna nu åter har lagts ut av ägaren "Rickard" på Airbnb:s hemsida med ny uppdaterad information under "Annat att notera":

"Fastigheten är perfekt för konferenser, bröllop och evenemang. Det finns också möjlighet att hyra ett större evenemang/hall (för 70-100 personer beroende på board-layout) med scen, belysning, ljudsystem och kök. Det ligger nära i en vacker byggnad (tidigt 18th Century)."

Familjen Nujen hyr nu också utan nödvändiga tillstånd från berörda myndigheter ut hela Gazeliigården till större sällskap. Jo, jag tackar jag.

Oerhört provocerande och extremt skrämmande att ingen myndighet vågar stoppa kurdmaffian.
Citera
2018-12-21, 00:18
Medlem
Svar till Motorprinsen:
Kanske skulle kunna vara ett jobb för Statens haverikommission att sätta tänderna i? (Försåvida inte även dom är indragna i korruptionen).
Senast redigerad av Externalist 2018-12-21 kl. 00:25.
Citera
2018-12-21, 11:26
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motorprinsen
Oerhört provocerande och extremt skrämmande att ingen myndighet vågar stoppa kurdmaffian.

Att hela uthyrning enligt Nujens drivs av en VD från Telia torde göra det hela än mer provocerande. Mer än märkligt att Telia som troligen i vartfall läst denna tråd vid tillfällen tillåter sina medarbetare att hyra ut fastigheter för verksamheter de ej är godkända för. Någon som har deras "code of conduct" som man kan läsa på ?
Citera
2018-12-21, 11:57
Medlem
Motorprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Att hela uthyrning enligt Nujens drivs av en VD från Telia torde göra det hela än mer provocerande. Mer än märkligt att Telia som troligen i vartfall läst denna tråd vid tillfällen tillåter sina medarbetare att hyra ut fastigheter för verksamheter de ej är godkända för. Någon som har deras "code of conduct" som man kan läsa på ?

Bra synpunkt.

En hög chef inom Telia bedriver öppet en olaglig uthyrningsverksamhet i ett svartbygge finansierat av svarta pengar som delvis, medvetet eller omedvetet, sponsrat ett av landets värsta terrorbrott i historien.

- Nä, det här är ingenting att bry sig om, resonerar myndigheterna.
Citera
2018-12-21, 12:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Även om inte Telia som företag är direkt inblandat här, så tycker man att Telia i ljuset av mutaffärerna borde vara extremt försiktiga med att associeras med den här typen av ljusskygga affärer.

Hur mycket mer skumraskaffärer tål Telia egentligen?
Citera
2018-12-21, 12:56
Medlem
zurfarns avatar
Citat:

Den finns här:

https://www.teliacompany.com/globalassets/telia-company/documents/about-telia-company/code-of-conduct/new-code-2016/swedish.pdf
Citera
2018-12-21, 16:22
Medlem
Citat:
Jag väntar fortfarande på svar från Hannes på de två frågor jag har ställt. Här skall han få ytterligare en fråga att besvara, som dock kräver litet extra tankearbete om svaret skall bli rätt:

Min sons anmälan är daterad den 30 november 2018. Den ankom till Visby i form av nio stycken separat adresserade brevförsändelser först den 3 december, alltså dagen efter att beställningsartikeln om Özz Nujens oskuld publicerades i Svenska Dagbladet. Varför skulle nio separata brevförsändelser arkivföras i samlingspärmen för inkommande e-post till förtroendevalda som nr 22 med inkommandedatum 30/11?

Tilläggas bör, att min son aldrig har skickat någon e-post till Region Gotland. Jag ställer den här frågan till Hannes eftersom han alltsedan den 30 november i ett flertal inlägg har insinuerat att någon anmälan aldrig har inlämnats till Region Gotland.

Alla läsare i tråden tolkar givetvis uteblivna svar på de tre frågorna som ett medgivande från Hannes, att han faktiskt har försökt (men misslyckats) att föra läsarna och skribenterna i tråden bakom ljuset.

1. Det här är ett ypperligt tillfälle för den som så önskar få se vem av oss två som ljuger.

Två sätt finns att välja på:

Sänd ett mail till adressen: regiongotland@gotland.se

Förslagsvis ämne eller rubrik: Önskan om handlingar

Text: Jag skulle vara mycket tacksam om ni sände kopior på dessa nedanstående handling på fil till denna mailadress.

MHN 2018/7:22

Vänliga hälsningar

2. Sänd ett meddelande till mig här på flashback med en mailadress jag kan vidarebefodra mailet med filen till. Jag gör detta utan frågor eller förklaringar.

Det finns faktiskt en sak som jag begriper och det är att många signaturer här önskar att Medianox talar sanning och jag ljuger. Så är det tyvärr inte.
Citera
2018-12-21, 16:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
1. Det här är ett ypperligt tillfälle för den som så önskar få se vem av oss två som ljuger.

Två sätt finns att välja på:

Sänd ett mail till adressen: regiongotland@gotland.se

Förslagsvis ämne eller rubrik: Önskan om handlingar

Text: Jag skulle vara mycket tacksam om ni sände kopior på dessa nedanstående handling på fil till denna mailadress.

MHN 2018/7:22

Vänliga hälsningar

2. Sänd ett meddelande till mig här på flashback med en mailadress jag kan vidarebefodra mailet med filen till. Jag gör detta utan frågor eller förklaringar.

Det finns faktiskt en sak som jag begriper och det är att många signaturer här önskar att Medianox talar sanning och jag ljuger. Så är det tyvärr inte.
Lovar du att försvinna ut tråden om du blir motbevisad?
Citera
2018-12-21, 18:24
Medlem
carambolls avatar
Hannes,

Personligen har jag aldrig uppfattat det som att du ljuger. Jag uppfattar din och medianox konflikt här som oenighet om process, hantering och liknande av ärenden hos myndighet. Jag uppfattar det dessutom som att konflikten bygger på en rad missförstånd, där t ex du har skrivit något som kanske inte är 100 procent riktigt rent formellt men som med god vilja går att reda ut, medan medianox sannolikt är lite av en paragrafryttare (det hör ju till yrkesvalet och jag lägger ingen värdering i det) som direkt reagerar starkt på inkongruenser och formella felaktigheter som för honom därmed diskvalificerar vad du egentligen ville säga. Du har å din sida på alla sätt försökt att sticka hål på medianox utsagor och har därför läst hans inlägg som Fan läser Bibeln.

Jag uppfattar ditt beteende här som tidvis obalanserat och omdömeslöst (i synnerhet din uttalande om att du har stor förståelse för Akilov), men jag har också sett viktiga nyanseringar i några av dina inlägg samt hur du uttrycker oro över att diskussionen (inte begränsat till FB) glider in i fördomar istället för fakta - vilket ju förstör för vårt gemensamma mål - alltså att rättvisa skipas.

Jag uppfattar vidare din och medianox konflikt lite som en prestigekamp där du använder dig av uttalanden baserade på klass, yrkes- och utbildningsbakgrund på ett sätt som inte är modest utan snarare avsett som vapen och med en grundsyn som verkar vara att "arbetare" är bättre och ärligare folk som inte ser ner på folk utom på folk som ser ner på folk vilka är folk som inte är arbetare (min fria tolkning). medianox å andra sidan har bland annat använt flera referenser till inavel på Gotland, syftande på din intelligens och till att platta till dig. Det är naturligtvis olämpligt på flera sätt och sannolikt ett av skälen till raderade inlägg med följdinlägg. För övrigt undrar jag om du ens är från ön ursprungligen. (Jag lägger naturligtvis ingen värdering i det heller).

medianox har gjort ett stort arbete med sin skrivelse och jag förstår att han inte vill att något ska förstöra för det nu. Därav de många uppmaningarna att sitta still i båten vilket jag har förståelse för.

Jag tycker för min del att det är synd att så mycket av tråden går åt till internt "käbbel" för att tala med vår store ledare, då vi ju alla har samma mål!

Slutligen har du redan gjort klart att du inte vill ha den här sortens "recensioner", men jag skriver den i alla fall för min egen skull och för eventuella andra intresserade. Säkerligen har jag varit orättvis mot både dig och medianox och dessutom missat en rad poänger, men ta det för vad det är - fria tankar skriva i hast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in