Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-18, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Mycket intressant. Då finns det två stora svartbyggen på Gotland varav en förövare har torskat.

Fantastiskt vilka helt verklighetsfrånvända påståenden folk kommer här i tråden när ni sitter och grupprunkar fram trådens betydelse.

Det finns sannolikt tusentals, om man säger hundratals så överdriver man absolut inte, hus som utan bygglov är ombyggda till bostadshus utan bygglov på Gotland. Myndigheter ingriper vid anmälningar när dessa innehåller tydliga bevis, tex foton, för att sådana skett som kräver bygglov.

Byggnadsnämnden sitter inte och suktar efter långa skrivelser att läsa som innehåller en massa i deras ögon svammel.

Länkningen ifråga om svartbyggen gällde ett hippt och trendigt bageri som sökte tillstånd 2013 för en rivning, uppförande av en ny byggnad och fem uthyrningsstugor. Efter två år, 2015 byggde de dessa stugor och nu 2018 fick de bygglov för åtgärderna men samtidigt en sanktionsavgift för att de utfört byggandet utan tillstånd.

Jag tror mest SVD-artikeln för några veckor sedan var ett tecken på "faran över". Tyvärr verkar varken Janne Josefsson eller Katerina Janouch replikerat eller fått det.

Om det är så och allt tyder på det att skatte och ekobrottsmyndigheter inte undersöker Nujjens förehavanden är det det som upprör mig mest i detta. Att inte byggnämnden undersöker alla olovliga ombyggen på ön upprör mig mindre. Argumentationen från den jag för ett bra tag sedan pratade med i byggnadsnämnden (när jag gjort min anmälan) var bra.

Att advokatsamfundet inte utesluter en advokat som anklagats för brott men inte dömts för det är något som jag har förståelse för.
Citera
2018-12-19, 15:37
Medlem
För att göra kommunen rättvisa måste jag tyvärr även rätta Hannes falska uppgifter om att det finns hundratals, ja, tusentals svartbyggen på Gotland där hus byggts om till bostadshus utan bygglov. Det är ett helt vansinnigt påstående. Själv skulle jag uppskatta dem till högst ett tiotal, varav ett par just nu under utredning. När jag tidigare själv påstått, att det fanns många svartbyggen på Gotland, avsåg jag alla ändringar som görs utan tillstånd på redan befintliga bostads- och fritidshus. En ombyggnad av t ex en gammal lada till bostad upptäcks och anmäls omgående av grannar. Och så många skolor och magasinsbyggnader finns för övrigt inte att bygga om utan bygglov på ön. Rätt skall vara rätt, även om Hannes kanske mår sämre av det.
Senast redigerad av medianox 2018-12-19 kl. 15:56.
Citera
2018-12-19, 19:03
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
Meddelar härmed att jag avslutar deltagande i denna tråd. Fortsätter i ämnet på annat sätt.
Lycka till!
Men varför då? Vi vill ju veta allt om Özzen och VVS-leverantören nu!
Citera
2018-12-19, 21:27
Moderator
easy_dans avatar
OT raderat, synpunkter på moderering tas i första hand med delforumets moderatorer och i andra hand i delforumet Flashback, inte i tråden. Läs gärna regel 0.06

/Mod
Citera
2018-12-19, 22:51
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Fantastiskt vilka helt verklighetsfrånvända påståenden folk kommer här i tråden när ni sitter och grupprunkar fram trådens betydelse.

Jag vet inte riktigt hur jag ska framhålla detta för dig, men jag blir rejält förbannad när du framhåller att jag och andra "grupprunkar", enligt din terminologi. Kanske en vanlig företeelse för dig, och kanske nån slags vanlig förströelse på Gotland. Men relativt okänt på fastlandet.

För det första: hur många eller få svartbyggen det finns på Gotland är vi i tråden inte intresserade av. Att någon för egen hand bygger en Friggebod eller ett uthus eller förlänger altanen nån meter eller två, utan att begära byggnadslov, javisst det förekommer lite här och där. Men nu handlar det om byggnationer av en helt annan karaktär av svartbyggen. Extremt välbärgade människor som satt i system att med utländsk arbetskraft och svarta pengar och för mångmiljonbelopp renovera fastigheter de inte själva kommer att bo i, med något undantag. Detta verkar du ha missförstått.

Dessa välbärgade och av samhället hyllade personer ljuger när de blir konfronterade. De är hycklare av en sällan skådad klass. Och detta sker rakt framför oss. Och detta har du heller inte fattat.

Du tycker att skatteflykten och undanhållet av exempelvis arbetsgivaravgifter är det väsentliga. Och det det är det enda jag kan ge dig lite cred för. Men varför då förstöra tråden med dina infama inlägg?

Har du svårt att greppa mera komplexa frågeställningar? Svårt att tänka i flera led?

Har du inte annat du kan pyssla med som pensionär än att häcka här? Om jag förstår det rätt ska du återinträda i fullmäktige som vilde. Du måste ha massor att läsa in, eller hur, inför din återkomst?

I den här tråden har vi behandlat människor som inte alls bor på Gotland. Men har ofta hamnat i några slags låga jävla bypolitiska resonemang. Och mycket av det kommer från dina mun, Hannes.

Det fastlandsperspektiv jag och merparten av debattörerna har är något helt annat på denna stinkande affär.

Vad är din agenda med det du framför här? Jag läser om dina resor i Vitryssland, Litauen, Polen osv. Är ditt mål att förstöra tråden?
Citera
2018-12-20, 06:36
Medlem
Hade detta utspelat sig för typ 10 år sedan så skulle förmodligen ifrågasättandet av hanteringen stannat vid några upprörda tidningsinsändare men tack vare forum som Flashback är belysningen av ärendet på en helt annan nivå. Inför öppen ridå har vi kunnat följa hur åsiktsstyrningen fungerar och fungerat i konungariket.

Trots ovedersägliga bevis för olagligheter och misstänkta brottsliga handlingar så har massmedia, polis, åklagare, försvarsmakten med ÖB i spetsen, politiker m.fl. kämpat tappert för att lägga locket på vid varje försök att bringa offentlighet åt vad som förevarit, huruvida detta är ett resultat av direkt ordergivning eller en effekt av psykologiska faktorer blir upp till eftervärlden att analysera. I samlad trupp och med taktfasta steg har man marscherat och står nu positionerade vid randen av sin egen ättestupa.
Citera
2018-12-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Jag vet inte riktigt hur jag ska framhålla detta för dig, men jag blir rejält förbannad när du framhåller att jag och andra "grupprunkar", enligt din terminologi. Kanske en vanlig företeelse för dig, och kanske nån slags vanlig förströelse på Gotland. Men relativt okänt på fastlandet.

För det första: hur många eller få svartbyggen det finns på Gotland är vi i tråden inte intresserade av. Att någon för egen hand bygger en Friggebod eller ett uthus eller förlänger altanen nån meter eller två, utan att begära byggnadslov, javisst det förekommer lite här och där. Men nu handlar det om byggnationer av en helt annan karaktär av svartbyggen. Extremt välbärgade människor som satt i system att med utländsk arbetskraft och svarta pengar och för mångmiljonbelopp renovera fastigheter de inte själva kommer att bo i, med något undantag. Detta verkar du ha missförstått.

Dessa välbärgade och av samhället hyllade personer ljuger när de blir konfronterade. De är hycklare av en sällan skådad klass. Och detta sker rakt framför oss. Och detta har du heller inte fattat.

Du tycker att skatteflykten och undanhållet av exempelvis arbetsgivaravgifter är det väsentliga. Och det det är det enda jag kan ge dig lite cred för. Men varför då förstöra tråden med dina infama inlägg?

Har du svårt att greppa mera komplexa frågeställningar? Svårt att tänka i flera led?

Har du inte annat du kan pyssla med som pensionär än att häcka här? Om jag förstår det rätt ska du återinträda i fullmäktige som vilde. Du måste ha massor att läsa in, eller hur, inför din återkomst?

I den här tråden har vi behandlat människor som inte alls bor på Gotland. Men har ofta hamnat i några slags låga jävla bypolitiska resonemang. Och mycket av det kommer från dina mun, Hannes.

Det fastlandsperspektiv jag och merparten av debattörerna har är något helt annat på denna stinkande affär.

Vad är din agenda med det du framför här? Jag läser om dina resor i Vitryssland, Litauen, Polen osv. Är ditt mål att förstöra tråden?

Du har lyft på stenen igen ser jag och försöker få en inbiten voyeur att förstå att han inte är önskvärd här - men det går nog inte. Hannes pockar bara på uppmärksamhet och har i sin självupptagenhet fått för sig att jag har haft en debatt med honom - men det har jag verkligen inte. Jag bara rättar de falska nyheter han försöker sprida i tråden. Nyligen påstod han, bara för att ge ett exempel, att han har talat med en av nämndledamöterna som står upptagen på sändlistan och att denne skulle ha sagt att han inte kände till någon anmälan. Det är givetvis en ren lögn och ingen av nämndledamöterna i kommunen skulle för övrigt tala med honom - hans bakgrund som vilde i regionfullmäktige har gjort honom till paria i kommunen och efter valet har han inte längre någon plats i fullmäktige.

Hannes vet inte på vilket sätt adressaterna på sändlistan fått min sons anmälan med mina bilagor - som brev på posten, som mail, eller på något annat sätt. Det är därför han för säkerhets skull svamlar om både brev och mail, som han påstår inte har tagits upp och registrerats. Jag kan lugna alla i tråden med att min son via en medarbetare på sitt advokatkontor nyligen har varit i kontakt med kommunkontoret i Visby och därvid har fått bekräftat, att samtliga nio adressater på sändlistan har hämtat sitt respektive ex av anmälan med bilagor.

För övrigt har jag aldrig under mina 20 år på Gotland hört talas om att Hannes skulle ha lämnat ön. Var har du fått det ifrån?
Senast redigerad av medianox 2018-12-20 kl. 10:15.
Citera
2018-12-20, 10:33
Medlem
SvartaBjorns avatar
Påminner om trådens topic.
Inlägg som enbart fokuserar på andra användare kommer att raderas samt eventuellt även varnas.

/Moderator
Citera
2018-12-20, 11:48
Medlem
Ja det här berömda brevet från Medianox och dess resultat som tråden cirkulerat kring i en månad kanske man skall vänta till i vår för att utvärdera resultat av. :-) Ett för mig och gissningsvis ännu fler andra ännu så länge ointressant ämne.

Det finns en helt annan aspekt på detta som inte diskuterats kring Brevet som ju även är avsänt och registrerat i arkivet.

Jag kan i alla fall tala för mig själv och jag tror faktiskt säkerhet och hot mot tjänstemän och politiker är ett växande problem. Skulle jag få en anonym skrivelse som innehåller direkta eller indirekta hot skulle jag tveklöst sända över den till säkerhetsansvarig i en kommun. Skrivelsen innehåller direkta och indirekta hot och individer som inleder sin kontakt med en myndighet på det viset och uppträder anonymt skall man med rätta se upp lite med - det kan bli grövre om hoten inte får avsedd verkan och är bra att ha arkiverat om något allvarligt inträffar i ärendet.
Citera
2018-12-20, 11:56
Medlem
Anmälan med bilagor om sammanlagt ca 15 sidor har hittills av min son sänts till följande adressater:

Sveriges Advokatsamfund
Justitiekanslern
Ekobrottsmyndigheten
Polismyndigheten
Skatteverket
Regionstyrelsens ordförande Gotland
Fem nämndordföranden Gotland
Samhällsbyggnadsförvaltningens chef Gotland
Tillynsgruppen Gotland
Företagsgruppen ("Team företag") Gotland
Veidekke Svenska AB
Svenska Dagbladets chefredaktör
Expressens chefredaktör
Aftonbladets chefredaktör
Dagens Nyheters chefredaktör
Gotlands Allehanda
Gotlands Tidningar

Anmälan har därutöver tillsammans med en kortare sammanfatting av ärendet skickats till ytterligare ett tiotal strategiskt valda adressater. Det skall bli spännande att se vilken av dem som går i täten och bryter isen. Region Gotland har alltså många ögon på sig när nu beslut i ärendet skall fattas.
Citera
2018-12-20, 12:18
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Anmälan med bilagor om sammanlagt ca 15 sidor har hittills av min son sänts till följande adressater:

Sveriges Advokatsamfund
Justitiekanslern
Ekobrottsmyndigheten
Polismyndigheten
Skatteverket
Regionstyrelsens ordförande Gotland
Fem nämndordföranden Gotland
Samhällsbyggnadsförvaltningens chef Gotland
Tillynsgruppen Gotland
Företagsgruppen ("Team företag") Gotland
Veidekke Svenska AB
Svenska Dagbladets chefredaktör
Expressens chefredaktör
Aftonbladets chefredaktör
Dagens Nyheters chefredaktör
Gotlands Allehanda
Gotlands Tidningar

Anmälan har därutöver tillsammans med en kortare sammanfatting av ärendet skickats till ytterligare ett tiotal strategiskt valda adressater. Det skall bli spännande att se vilken av dem som går i täten och bryter isen. Region Gotland har alltså många ögon på sig när nu beslut i ärendet skall fattas.

Bra Medianox. Vi kan även lägga till ett antal åklagare vid Stockholms åklagarmyndighet till listan.
"We the people" skall inte ge oss på denna. God jul.
Citera
2018-12-20, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Sändlista Region Gotland:
Regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius
Byggnadsnämndens ordförande Karl-Allan Nordlund
Tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell
Miljö- och hälsovårdsnämndens ordförande Isabel Enström
Samhällsbyggnadsförvaltningens chef Johan Åberg
Tillsynsgruppen
Företagsgruppen
Kopia för kännedom till:
Länsstyrelsen Gotlands län
Polismyndigheten Gotlands län

Anmälan om olovligt byggande och olovlig verksamhet vid fastigheterna Furbjärs 1:26, Nystugu 1:125 och Nystugu 1:142

Jag har av min gamle far (84), som efter pensionen har bott på Gotland men från och med i år är bosatt i Frankrike, fått i uppdrag att informera ansvariga förtroende- och tjänstemän i kommunen om rubricerade missförhållanden. Som stöd för anmälan bifogas hans två skrivelser till Advokatsamfundet och Justitiekanslern. Anmälan görs på hans begäran anonymt. En medarbetare på mitt advokatkontor i Stockholm har emellertid nyligen varit i kontakt med bygglovshandläggare på samhällsbyggnadsförvaltningen och kommer om några veckor att höra av sig igen. Då denna anmälan sannolikt kommer att tilldra sig ett visst medialt intresse, är det av största vikt att kommunens förtroende- och tjänstemän hanterar ärendet mönstergillt i överensstämmelse med plan- och bygglagens respektive förvaltningslagens bestämmelser. Ingen förtroende- eller tjänsteman i kommunen som berörs av ärendet kan i efterhand påstå sig ha varit oinformerad om de anmälda missförhållandena.

Furbjärs 1:25

Bygglov har sökts och beviljats för ombyggnad av en större magasinsbyggnad till bostadshus. En första ansökan ingavs 2013-01-23, slutbesked lämnades 2018-04-27 (BN 2013/227, del.ärende).

Idag bedrivs olovlig kommersiell verksamhet på fastigheten i form av turistnäring. Byggnaden har 8 sovrum, 8 badrum och sammanlagt 16 sängplatser och är fullt möblerad för uthyrning veckovis året runt. Bygglov skulle därför ha sökts för en verksamhet med hotell eller pensionat och inte för en ombyggnad till en- eller tvåbostadshus. Verksamheten på fastigheten bedrivs utan nödvändiga tillstånd från berörda myndigheter.

En rörelse som är avsedd att samtidigt ta emot minst nio gäster eller som omfattar minst fem gästrum får enligt lagen om hotell- och pensionatsrörelse (1966:74) bedrivas endast av den som har tillstånd av Polismyndigheten. Något sådant tillstånd har inte meddelats fastighetsägarna eller rörelseidkarna. De formella bestämmelserna för bygglov är därmed inte uppfyllda. Inte heller de materiella bestämmelserna för en verksamhet med hotell eller pensionat är uppfyllda vad gäller speciella säkerhetsanordningar, anslag om utrymningsvägar med mera.

Nystugu 1:125

Bygglov har ej sökts för förändrad användning av fastigheten och ombyggnad av de två befintliga byggnaderna på tomten, en nedlagd skola och ett gammalt sockenmagasin, till bostadshus.

Skolan har genomgått en omfattande renovering och ombyggnad utan nödvändiga tillstånd under perioden 2015-2018. Det är okänt om byggnadsverksamheten fortfarande pågår och vad byggnaden idag används till.

Sockenmagasinet har genomgått en radikal ombyggnad till bostadshus utan nödvändiga tillstånd under åren 2015-2016. Byggnaden ingår i den av ägaren bedrivna turistnäringen och är fullt möblerad för uthyrning veckovis året runt.

Ett tillsynsärende startades i maj 2018 efter att fastighetsägaren inkommit till byggnadsnämnden med en anmälan om att uppföra ett växthus på tomten. Det är okänt om detta ännu har lett till några konkreta åtgärder.

Nystugu 1:142

Bygglov har ej sökts för förändrad användning av fastigheten. Ombyggnad av en del av Gazeliigården har skett utan nödvändiga tillstånd under åren 2015-2017. Det är okänt om byggnadsverksamheten fortfarande pågår och vad byggnaden i övrigt används till.

Den till bostad ombyggda delen av Gazeliigården ingår i den av ägaren bedriva turistnäringen och är fullt möblerad för uthyrning veckovis året runt.

Stockholm den 30 november 2018

--------------------------------------
Advokat

Bilagor:

1. Öppet brev till Advokatsamfundet och Justitiekanslern 2018-10-15
2. Skrivelse till styrelsen för Sveriges advokatsamfund 2018-11-14

Här är min sons anmälan som med några smärre rättelser och ändringar gått till nio adressater i Region Gotland. Kan någon här i tråden uppfatta den som hotfull? Nu vill jag faktiskt se ett nytt inlägg av Hannes där han redogör för de hot han påstår anmälan ger uttryck för!

Tillägg: Jag lyckades inte lägga ut anmälan i sin helhet - någon annan kanske kan hjälpa till. Hannes får helt enkelt inte fortsätta att ostraffad lägga ut rena lögner i tråden. Inlägget med anmälan har nr 8154.
Senast redigerad av medianox 2018-12-20 kl. 13:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in