2018-06-05, 20:03
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Dum? Tagga ner lite.

Frågan om ROT är befogad eftersom det kan ju vara renoverat delvis vill med ROT, ordentliga fakturor osv genom registrerat byggföretag och sedan har man lagt allt som inte är el och VVS som svart.
Det som cirkulerat i MSM är ju de 85000 och de är ju garanterat svarta. Frågan är hur mycket av allt annat som är svart. Jag tror ju precis som du att det handlar om motsvarande miljonbelopp i svarta pengar.

Drar man ner de "stora svarta byxorna" på bergsturkklanen Nujen så kommer Özz och debile Debbie skaka galler länge och debile Debbie kan nog glömma att praktisera juridik som advokat i Sverige under överskådlig framtid.

Özz-svinet skulle ju ha tagit med papper till intervjuen med Josefsson om han kunde bevisa att det inte handlade om svarta pengar. Nu gjorde han inte det utan betedde sig som den kaozblatte han är.

Tror också att det handlar om så mycket mera pengar än dom 85000kronorna och hur mycket utnyttjar Debbie sina kontakter med asylsökande när hon jobbar som advokat åt dom.

Bara dom nu börjar rota och utreda och granska allting med familjen Nujens ordentligt och inte låter det vara.

Get-påsättaren och hans familj ska skaka galler.
Citera
2018-06-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Åh, förlåt, men hela meningen med ROT är ju borta om man ändå betalat helsvart, eller hur ?
Man kan ju inte ha ett kvitto på att ha betalat svarta pengar för något byggfusk och vifta med det framför näsan på SKV, det säger ju sig självt.

El och VVS, ja fast det framgår ju tidigare i tråden att det bara varit yalla-yalla tomtar på bygget, det är inte särskilt troligt att det överhuvudtaget har funnits några registrerade firmor på bygget alls.

Och skulle ett registrerat byggbolag varit där hade de nog velat se bygglovet, innan de satt igång och jobbat.

Nej det är ju det som är svart lön, dvs lön har erlagts men inga sociala avgifter eller preliminär skatt har erlagts. Man kan inte hålla på att schabbla så där med vem man betalar till. Det kan bli brottsligt

Ska man göra det riktigt så skaffar man bygglov, anlitar en byggfirma, skriver kontrakt med den, och sköter betalningarna enligt kontraktet. Byggfirman får i sin tur avlöna sina anställda, och betala deras preliminära skatt och avgifter, det är inte fastighetsägarens sak att sköta det.

Ja så sant som det är sagt, i deras värld så är alla pengar svarta och vita, beroende på vem som frågar. Dessa filurer är färgblinda de vet inte skillnaden på svarta och vita pengar. Och kommer nog aldrig att lära sig heller

Och dessutom att köpa ett krutmagasin som antagligen är klätt med asbest invändigt, och plöja in en massa svarta pengar i det, är det så värst klyftigt ?

Vem fan vill köpa något sådant ?
Hur ska det värderas ? Vem garanterar att all asbest är borta då ?
Det finns ju ingen "firma" heller, den "sk hemlige entrepenören" Hur "hemlig" är denne så att en eventuell köpare kan fråga denne ?

Det här är nog så jäkla dumt att klockorna stannar, och bra mycket värre än Mona Sahlins hittepåintyg

Min poäng med eventuella ROTen är att man kan ju dela upp jobbet i en vit del som ROT:as och en svart del som naturligtvis inte kan ROT:as och som av normalintelligenta människor inte betalas över bankkonto.

Enne har bidragit med ytterst värdefull information men vi vet ju inte om han haft full koll på hela renoveringen och vet alla transaktioner. Det KAN ju förhålla sig så att en del är vitt och en del är svart. Återigen, jag tror det mesta eller allt är svart och att det är därför Özz har panik.

Har Nujens betalt en svensk entreprenör svart så gissar jag att denne inte är sugen på att skicka julkort till Özz i år och tacka för senast. Sätta någon i skiten på det viset kan bli jobbigt. Konkursjobbigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Det här allt en rörig tråd. Jag vill att allt fokus ligger på huruvida Özz m.fl. gjort rätt för sig mot samhället efter att ha "råkat" finansiera Akilovs uppehälle.

För att göra så krävs grävarbete. Enne bidrar och jag försöker bidra på mitt sätt.

Efter att idag ha varit i kontakt med Lantmäteriet i Gävle kan följande meddelas.

1. Özz och Debbie, som fysiker, förvärvar 50/50 Tingstäde Furbjärs 1:26, 2012-08-02, av Staten Fortifikationsverket. (Militär utrustning kan ha ha förvarats där förut innan försvaret lades ned helt på Gotland!). Cirka 9 hektar mark. Köpeskilling 1 050 000 kr. Bebyggd enbart med ekonomibyggnad (122) som är taxerad till 99 000 kr. Min anmärkning - typ Garage, Förråd, Djurstall, Maskinhall eller liknande)e

Marken, förmodligen utan reellt användningsområde än avverkningsvärdet på skogen, är taxerad till 212 000 kr.

Enligt uppgift från Enne som själv eller genom ombud besökt 1:26 så är förrådet utblåst och renoverats till bostad med kök, bad, flera rum. Renoveringen, förmodat utan bygglov, lär ha skett av öststatsarbetare från och till sedan 2016.

Om användning skall ändras från ekonomibyggnad till bostad skall bygglovsansökan inges till kommun. Oklart om så skett.

2. Nujen Media AB förvärvar den nybildade fastigheten Tingstäde Nystugu 1:142, 2015-09-29. Adress, Hejnumsvägen 1A. En avstyckning sker av 1:125 när kommunen säljer till Nujens av praktiska skäl eftersom det finns en förskola i anslutning. 1:142 är tillika Gazeligården. (En mycket vacker byggnad i fyrvägskorsningen mittemot den ståtliga kyrkan). Det är denna byggnad, om jag förstått Enne rätt, som är tänkt som teater och där renovering pågår enligt vad Özz uppgett till lokal media. Förmodlingen ingen föreställning under 2018. Fastigheten är en Specialenhet, kulturbyggnad (826) varför taxeringsvärdet är noll kronor. Ingen fastighetsskatt utgår alltså till Nujen Media AB.

Om renovering skett och om användning skall ändras skall bygglovsansökan inges till kommun. Oklart om så skett.

Nujen Media AB förvärvar den nybildade fastigheten, som är utan mark, för 1 535 000kr.

3. Özz och Debbie, som fysiker, förvärvar 50/50 Tingstäde 1:125, 2015-06-22 för 2 235 000 kr. Adress Hejnumsvägen 1B.
Markyta ((gamla skolan) är 3370 kvm. Marken är taxerad till 284 000 kr. Byggnaden, d.v.s. gamla skolan på 440 kvm finns inte tydligt angiven av Lantmäteriet i Gävle. Det kan bero på att även den byggnaden är en specialenhet där taxeringsvärde skall sättas till noll kronor. ( Rimligt att en skola så länge det är en skola inte skall betala fastighetsskatt för att vara just en skola)

Om renovering skett och om användningsområde skall ändras från skola till annat skall bygglovsansökan inges till kommunen. Oklart om så skett.

Sammanfattning:

Av de tre fastigheterna nämnda ovan så äger Özz direkt, eller genom eget ägt bolag, cirka 2/3 medans cirka 1/3 ägs av systern Debbie.

I Expressen, under rubriken "Kultur" ges Özz utrymme att vädja till Janne, likt i filmen Titanic "come back" för att få förklara sig till JJ hur det egentligen ligger till. JJ är ju inte tappad bakom en vagn och avböjer. Oklart om Özz erbjöd att ta med sig svågern som har noll ägaringresse i de tre fastigheterna. Om svågern varit med och dessutom sagt något så skulle inte vad han sagt räknats med mindre än att han kunnat visa upp fullmakt från Özz och Debbie att föra deras talan.

Intressant är dock att notera att Özz skriver att Akilov anlitats av en byggentreprenör, långt före terrordådet, som renoverar ett FRITIDSHUS. Det finns inget FRITIDSHUS ovan. Vidare skriver Özz att han och NÅGRA nära släktingar äger FRITIDSHUSET som troligen inte finns (De kan ha en fjärde fastighet som jag missat)?

Om bara tre fastigheter, som ovan, hur kan då Özz kalla Debbie för NÅGRA NÄRA SLÄKTINGAR?

Någon är en och några är fler än en!

Fritidshuset finns inte och några släktingar är enbart Debbie.

Snyggt grävt och presenterat. Jag håller med dig om att svartjobben är mest intressanta, vilket också är trådens ämne.

Det vore ju dessutom intressant att få veta om det är debile Debbie som i egenskap av asyladvokat kommit i kontakt med dessa svartjobbare. Myndigheterna vill säkert ha in skatten och tycker det är viktigast men långt efter tror jag inte att en advokat som engagerar sina klienter tillika illegala in i svartjobb på egen fastighet kommer. Det skriker ju otillbörligt och utnyttja "svaga" i beroendesituation om det. Nu lär väl Nujens få all hjälp som Ramberg kan uppbåda, men det här förefaller så klantigt och tafatt att jag har svårt att tro att en vettig åklagare inte skulle lyckas mangla Nujens. Frågan är om "Ruben och Hilda" kommer rycka ut och rädda Nujens.
Citera
2018-06-05, 20:17
Medlem
FruStormuftis avatar
Ursäkta att jag stör, men de här investeringarna som gjorts för att bygga om lokaler till bostäder svart, vvs, el osv, verkar sakna fakturor och borde inte gå att försäkra.
Citera
2018-06-05, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Ursäkta att jag stör, men de här investeringarna som gjorts för att bygga om lokaler till bostäder svart, vvs, el osv, verkar sakna fakturor och borde inte gå att försäkra.

Självklart. OBS - du stör inte!
Citera
2018-06-05, 20:22
Medlem
hrwdtjs avatar
Özz har plockat ned intervjun med Janne Josefsson från sin Youtubekanal. Som tur är finns en version sparad.

https://www.youtube.com/watch?v=f9yQV1HTaKs

Kom ihåg att Özz trodde att den det här visade att han var oskyldig. Han lever verkligen i en bubbla. Publiken som ser på UG är nog inte samma typ av människor som kommer och ser hans idiotiska krogshower.
Citera
2018-06-05, 20:22
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Min poäng med eventuella ROTen är att man kan ju dela upp jobbet i en vit del som ROT:as och en svart del som naturligtvis inte kan ROT:as och som av normalintelligenta människor inte betalas över bankkonto.

Enne har bidragit med ytterst värdefull information men vi vet ju inte om han haft full koll på hela renoveringen och vet alla transaktioner. Det KAN ju förhålla sig så att en del är vitt och en del är svart. Återigen, jag tror det mesta eller allt är svart och att det är därför Özz har panik.

Har Nujens betalt en svensk entreprenör svart så gissar jag att denne inte är sugen på att skicka julkort till Özz i år och tacka för senast. Sätta någon i skiten på det viset kan bli jobbigt. Konkursjobbigt.

Snyggt grävt och presenterat. Jag håller med dig om att svartjobben är mest intressanta, vilket också är trådens ämne.

Det vore ju dessutom intressant att få veta om det är debile Debbie som i egenskap av asyladvokat kommit i kontakt med dessa svartjobbare. Myndigheterna vill säkert ha in skatten och tycker det är viktigast men långt efter tror jag inte att en advokat som engagerar sina klienter tillika illegala in i svartjobb på egen fastighet kommer. Det skriker ju otillbörligt och utnyttja "svaga" i beroendesituation om det. Nu lär väl Nujens få all hjälp som Ramberg kan uppbåda, men det här förefaller så klantigt och tafatt att jag har svårt att tro att en vettig åklagare inte skulle lyckas mangla Nujens. Frågan är om "Ruben och Hilda" kommer rycka ut och rädda Nujens.

Om det nu är så att det inte existerar några byggnader som är bostäder eller fritidshus, vilka får nyttja ROT och ombyggnationerna skett under en längre tid kan ju tänkas att Nujens för el och vatten velat anlita företag som kan ge intyg eller på annat sätt garantera säkerheten i el och vatten. Den som granskar bör därför se över både Özzens och Debbie-Damms Sthlms bostäder och vilka ROT avdrag som gjorts under samma period i dessa bostäder. En mindre nogaräknad el eller vvs firma skulle kunna göra jobbet och dra av på en annan bostad som är ROT klassad fastighet ?
Citera
2018-06-05, 20:26
Medlem
Citat:
Trådens ämne är penningtransaktionerna. Veterligen är det endast Akilov som sagt att det handlar om byggjobb, Özz svävar minst sagt på målet.
Pappans betalning på 10.000 kr lär väl knappast handla om byggjobb på Gotland, vem vet vad betalningarna egentligen avser?

Det är utmärkt att renoveringar utreds men man ska nog inte tro att det är allt som måste
komma fram i ljuset.
Citera
2018-06-05, 20:27
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Om det nu är så att det inte existerar några byggnader som är bostäder eller fritidshus, vilka får nyttja ROT och ombyggnationerna skett under en längre tid kan ju tänkas att Nujens för el och vatten velat anlita företag som kan ge intyg eller på annat sätt garantera säkerheten i el och vatten. Den som granskar bör därför se över både Özzens och Debbie-Damms Sthlms bostäder och vilka ROT avdrag som gjorts under samma period i dessa bostäder. En mindre nogaräknad el eller vvs firma skulle kunna göra jobbet och dra av på en annan bostad som är ROT klassad fastighet ?

Rätt välkänt att svartjobben döljs i flera steg.
Citera
2018-06-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99

Bra tanke!

Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Rätt välkänt att svartjobben döljs i flera steg.

Vill du utveckla, för oss som inte är så insatta i branschen?
Citera
2018-06-05, 21:12
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Bra tanke!

Vill du utveckla, för oss som inte är så insatta i branschen?

En fastighetsägare vill ha ett jobb gjort.
Då letar man efter en FIRMA som gör det man vill och till lägsta pris, helt klart under ROT (vilket skämt, bygger på svenskars vilja att betala skatt. Till vad)
FIRMAN i sin tur har en underentreprenör som den anlitar. Den i sin tur har arbetare som gör själva jobben.
De gör allt, det är rivning, dränering, sanering av tex asbest, vvs, el, ytskikt och snickerier.
Fastighetsägaren får ett bra pris, vet vem man avtalar med och tar beslutet.

Klump i magen?
85k till Akilov är en spott i havet.
Citera
2018-06-05, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen

2. Nujen Media AB förvärvar den nybildade fastigheten Tingstäde Nystugu 1:142, 2015-09-29. Adress, Hejnumsvägen 1A. En avstyckning sker av 1:125 när kommunen säljer till Nujens av praktiska skäl eftersom det finns en förskola i anslutning. 1:142 är tillika Gazeligården. (En mycket vacker byggnad i fyrvägskorsningen mittemot den ståtliga kyrkan). Det är denna byggnad, om jag förstått Enne rätt, som är tänkt som teater och där renovering pågår enligt vad Özz uppgett till lokal media. Förmodlingen ingen föreställning under 2018. Fastigheten är en Specialenhet, kulturbyggnad (826) varför taxeringsvärdet är noll kronor. Ingen fastighetsskatt utgår alltså till Nujen Media AB.

Om renovering skett och om användning skall ändras skall bygglovsansökan inges till kommun. Oklart om så skett.

Om man ska använda en byggnad till teater antar jag att det ställs speciella krav.

Man måste ha fullt fungerande brandlarm, utrymningsvägar som man måste se till inte blockeras, upplysta skyltar till dessa utrymningsvägar som ska fungera även om den vanliga elen har gått, ingen brandfarlig inredning, brandsäkra textilier, max antal personer som får vistas i lokalen.

Om man inte följer dessa regler kan det gå som på diskoteket i Göteborg. 63 personer döda. Det kan också gå som i moskén i Eskilstuna, där man tydligen hade en heltäckande matta av syntetmaterial, vilket gav ett eldhav men alla lyckligtvis hade hunnit ta sig ut.

Lokalen ska regelbundet granskas av brandmyndigheten.

Med alla dessa regler gissar jag att man måste lämna in väldigt tydlig ritningar för att få bygglov, och att bygget ska inspekteras medan det pågår.

Har Özz Nujen i egenskap av byggherre gjort något av detta? Eller har svågern?
Citera
2018-06-05, 21:20
Medlem
Scarlettstorms avatar
Ska väl finnas en inspelning där Özz i radion talade om sitt bygge? Där han verkade väldigt insatt i det innan det kom fram att han hade gett terroristen 85000kr.
Hittar inte det när jag googlar nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in