Citat:
Ursprungligen postat av
Midsommardagen
2. Nujen Media AB förvärvar den nybildade fastigheten Tingstäde Nystugu 1:142, 2015-09-29. Adress, Hejnumsvägen 1A. En avstyckning sker av 1:125 när kommunen säljer till Nujens av praktiska skäl eftersom det finns en förskola i anslutning. 1:142 är tillika Gazeligården. (En mycket vacker byggnad i fyrvägskorsningen mittemot den ståtliga kyrkan). Det är denna byggnad, om jag förstått Enne rätt, som är tänkt som teater och där renovering pågår enligt vad Özz uppgett till lokal media. Förmodlingen ingen föreställning under 2018. Fastigheten är en Specialenhet, kulturbyggnad (826) varför taxeringsvärdet är noll kronor. Ingen fastighetsskatt utgår alltså till Nujen Media AB.
Om renovering skett och om användning skall ändras skall bygglovsansökan inges till kommun. Oklart om så skett.
Om man ska använda en byggnad till teater antar jag att det ställs speciella krav.
Man måste ha fullt fungerande brandlarm, utrymningsvägar som man måste se till inte blockeras, upplysta skyltar till dessa utrymningsvägar som ska fungera även om den vanliga elen har gått, ingen brandfarlig inredning, brandsäkra textilier, max antal personer som får vistas i lokalen.
Om man inte följer dessa regler kan det gå som på diskoteket i Göteborg. 63 personer döda. Det kan också gå som i moskén i Eskilstuna, där man tydligen hade en heltäckande matta av syntetmaterial, vilket gav ett eldhav men alla lyckligtvis hade hunnit ta sig ut.
Lokalen ska regelbundet granskas av brandmyndigheten.
Med alla dessa regler gissar jag att man måste lämna in väldigt tydlig ritningar för att få bygglov, och att bygget ska inspekteras medan det pågår.
Har Özz Nujen i egenskap av byggherre gjort något av detta? Eller har svågern?