https://www.expressen.se/debatt/dan-...ghet-lever-du/
Jag var själv på plats i Vårby och fick se vad en handgranat kan åstadkomma. Jag fick se fantastiska kolleger vårda mannen som drabbats av rena krigsskador. Detta i Sverige år 2018.
Citat:
Tror Morgan Johansson på allvar att gängen ska lämna in sina handgranater?
Vi har en justitie- och inrikesminister i Morgan Johansson vars svar på problemen är att införa en amnesti för bland annat handgranater. Tror Morgan Johansson att en kriminell man i förorten, efter att ha införskaffat en handgranat, ska gå in till närmsta polisstation och lämna in densamma? För att inte tala om det praktiska. Vill Johansson samla in handgranater till receptionerna i landets polisstationer? Efter att ha sett vad en handgranat kan åstadkomma kan jag tycka att det är en ganska dålig idé.
Citat:
Ska situationen ändras inom en relativt snar framtid krävs det två rejäla reformer. Då pratar vi inte arbetsmarknadspolitiska åtgärder, bostadsbyggande eller fler fritidsgårdar.
Citat:
Dan Eliasson förmedlar en falsk bild situationen
Vi har dessutom en rikspolischef i Dan Eliasson som nu försöker förmedla en bild av att utredningsresultaten har vänt uppåt, utan att berätta att detta gäller relativt lättutredda trafikbrott och narkotikabrott och alltså inte våldsbrott.
Vilken verklighet lever du i? Hur kan du som rikspolischef sitta i SVT:s "Agenda" och vara nöjd med att polisen redovisar fler våldtäktsärenden till åklagare, när andelen våldtäktsbrott som man redovisar är lägre än tidigare? Sanningen är alltså att den senaste tidens ökning av antalet våldtäktsärenden har gjort att polisen nu lyckas lösa fler våldtäktsbrott sett till antalet.
Citat:
Än så länge har jag inte sett ett enda förslag från sittande regering som ökar viljan för befintliga poliser att stanna kvar inom yrket, eller för andra att vilja söka sig till polisyrket.
Har polismannen rätt;
Ljuger Eliasson?
Är Morgan Johansson naiv och okunnig?