Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-30, 21:38
  #1
Medlem
Hej

Är intresserad av stirlingmotorer och lite hur och var man kan använda dessa för att få ut så mycket energi som möjligt i t.ex en bil. Men jag undrar, om man driver en stirlingmotor på varmtvatten, kommer vattnet bli kallt efter stirlingmotorn eller kommer det fortsätta vara varmt, troligen inte men jag frågar ändå. Funderar på att sätta en stirlingmotor med en generator precis innan kylarvattnet kommer tillbaka till kylaren. Tänkte mest bara för det är skoj och att energin i varmvattnet ändå skulle gå till spillo, men tror ni det skulle funka.
Citera
2018-01-30, 21:45
  #2
Medlem
jipeesss avatar
med knappt 100gradigt vatten kommer inget orka snurra,
Citera
2018-01-30, 21:47
  #3
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
med knappt 100gradigt vatten kommer inget orka snurra,
Synd. Skulle ju annars vara intressant som elkälla i hyreslägenheter där varmvatten ingår i hyran.
Citera
2018-01-30, 21:49
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
med knappt 100gradigt vatten kommer inget orka snurra,

Stirling fungerar pga av skillnaden i "värme"... så har du -200 grader och 100 grader så blir skillnaden ganska stor och kommer att fungera ypperligt...

Stirling motors effektivitet bygger på skillnader i temperatur... that is pretty much it...
Citera
2018-01-30, 21:56
  #5
Medlem
jipeesss avatar
med 100 gradigt vatten som ska värma upp 20gradig (?) luft blir energiutbytet blygsamt,

skulle vilja se arrangemanget
Citera
2018-01-30, 21:59
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatTrollKatt007
Hej

Är intresserad av stirlingmotorer och lite hur och var man kan använda dessa för att få ut så mycket energi som möjligt i t.ex en bil. Men jag undrar, om man driver en stirlingmotor på varmtvatten, kommer vattnet bli kallt efter stirlingmotorn eller kommer det fortsätta vara varmt, troligen inte men jag frågar ändå. Funderar på att sätta en stirlingmotor med en generator precis innan kylarvattnet kommer tillbaka till kylaren. Tänkte mest bara för det är skoj och att energin i varmvattnet ändå skulle gå till spillo, men tror ni det skulle funka.

Stirling motorn kommer kyla vattnet (inte lika effektivt som andra metoder möjligen) men den kommer absolut att kyla vattnet i normala fall... Annars hade vanlig fysik satts ur spel... dvs att få något "gratis", eller ta något utan att påverka typ...

Det kommer fungera helt klart och låter som en bra idé! Och möjligen kan du utvinna lite mer effekt totalt än vad en bensinmotor har idag, men det är nog inte många procent. Du kommer addera vikt (om du inte lyckas bygga allt i samma vikt som din generator tar idag).
Man får också tänka på att värmen här i Sverige som motorn avger värmer din kupé och skapar behagligt klimat i kylan...

Har själv varit inne på liknande idéer för att få lite mer effektivitet ur en ottomotor (som förlorar så mycket i värme egentligen som man behöver kyla osv osv)...

Att byta ut kylaren fullständigt emot en stirlingmotor+generator (samt möjligen lite peltier element) med lite datorstyrning tror jag hade varit en riktigt bra grej.
Citera
2018-01-30, 22:02
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
med 100 gradigt vatten som ska värma upp 20gradig (?) luft blir energiutbytet blygsamt,

skulle vilja se arrangemanget

I det fallet har du två möjligheter... Go big or go light... Men att det fungerar, utan tvekan... något man skulle sätta upp lägenheten... tveksamt... själv får jag max 40 gradig värme... och som mest kan jag kyla det med utetemp... men hade en stirling fungerat... absolut...
Citera
2018-01-30, 22:15
  #8
Medlem
jipeesss avatar
ok
fattade det som att kylvatten från en annan, ottomotor, ska driva stirlingmotorn,
och då låter det klent med det 100gradiga vattnet

de hotwater stirlingmotorarrangemang jag läst om förutsätter runt 300 grader på het-änden för att ge rimlig användbar effekt,
men det finns kanske de som fått det att funka med betydligt lägre tempskillnader
Citera
2018-01-30, 22:28
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Den lilla stirlingmotor i modellskala som jag började bygga för många år sedan tänkte jag skulle sitta i ett grytlock och värmas av ångan när man kokar något och kylas av rumsluften. Via rejäl nerväxling skulle den sedan driva en omrörare så man kan koka sås utan att vispa själv. Delarna ligger fortfarande i en låda i källaren, aldrig färdigställd. Jag köpte istället en färdig liten stirlingmotor som värms av en spritbrännare.

A och O för att få hög verkningsgrad är hög temperaturskillnad mellan varma och kalla sidan och den skillnaden är liten i ditt fall (och i mitt fall med grytan). Jag skulle tro den hamnar på några få procent. Bättre blir det om du använder energin i avgaserna, där finns ungefär lika mycket energi som i kylvattnet men vid mycket högre temperatur som ger högre verkningsgrad för stirlingprocessen.

Här finns en kalkylator https://www.mide.com/pages/ideal-sti...cle-calculator men jag vet inte vilka värden man ska stoppa in förutom temperaturerna. När jag provade med de andra förinställda värdena så blev resultatet precis detsamma som carnotverkningsgraden vid samma temperaturer och så bra ska det väl inte kunna bli egentligen.
Citera
2018-01-30, 22:35
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
ok
fattade det som att kylvatten från en annan, ottomotor, ska driva stirlingmotorn,
och då låter det klent med det 100gradiga vattnet

de hotwater stirlingmotorarrangemang jag läst om förutsätter runt 300 grader på het-änden för att ge rimlig användbar effekt,
men det finns kanske de som fått det att funka med betydligt lägre tempskillnader
Jo men så var väl meningen, att använda kylvattnet från en annan motor. Som sagt, verkningsgraden blir mycket låg men någon effekt blir det ju i alla fall. Här är en som drivs av tempdiffen mellan en kaffekopp och rumsluften: https://www.youtube.com/watch?v=xQi6Gh5DOC8 Det kan t o m räcka med värmen från att man håller handen på undersidan. De här modellmotorerna orkar nog inte mycket mer än att snurra runt sig själva, knappast driva något.
Citera
2018-01-30, 22:38
  #11
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
A och O för att få hög verkningsgrad är hög temperaturskillnad mellan varma och kalla sidan och den skillnaden är liten i ditt fall (och i mitt fall med grytan).

Fast, just termen verkningsgrad har väl ändå inte riktigt med detta att göra?
För mig är verkningsgrad hur utnyttjande av energin du tillför och du lyckas omvandla.
Citera
2018-01-31, 07:21
  #12
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Fast, just termen verkningsgrad har väl ändå inte riktigt med detta att göra?
För mig är verkningsgrad hur utnyttjande av energin du tillför och du lyckas omvandla.

jo,
fast ts funderar ju på att driva en generator..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback