2018-01-30, 18:33
Bannlyst
Går detta? Jag är snart 30 år gammal och har jobbat större delen av mitt liv sedan jag var 15 med en del studier inblandat, dock inom omsorg/vård och så vidare. Med andra ord inte någon större framtidstro på det utan jag vill göra något som jag känner är mitt och något som jag kan föra vidare och göra till en framtid.

Jag bara antar att det är en omöjlighet utan kapital och kunskap inom tex franchise (vi säger subway som ett exempel) att det finns ingen möjlighet att gå till banken och säga kan jag få ett lån för jag vill starta eget och jag kommer att arbeta stenhårt för att få det att gå runt och göra allt för mitt egna företag.

Jag som är HELT och hållet okunnig inom området (efter att ha tittat runt lite på google och diverse hemsidor, artiklar och dylikt) är det något som är en möjlighet? Jag vill bara göra något värt mödan än att stå och stampa på olika jobb år in och år ut.

Någon som är kunnig inom området (och kanske tom har en franchise) som kan sätta fingret på allt detta och förklara exakt vad som skulle krävas för att kunna öppna något eget?
Citera
2018-01-30, 18:39
Medlem
sulan9910s avatar
Riktigt rika föräldrar brukar vara en bra början. Tex ärva IKEA grundaren ..
Citera
2018-01-30, 18:40
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Jag tror att som franchise så betalar du en summa till bolaget och sen sätter de upp en butik. Sen är det upp till dig att få skiten att gå runt, du som anställer, du som jobbar och sköter inköp och liknande. Allt måste givetvis ske på deras sätt och genom deras leverantörer.

Vet att det ibland kommer ut på företagets hemsida att de söker efter franscise i en speciell stad, om inte så får du kontakta dem och berätta att du finns och tror att deras ide funkar i din stad.
Citera
2018-01-30, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sulan9910
Riktigt rika föräldrar brukar vara en bra början. Tex ärva IKEA grundaren ..

Som sagt, kommer man från noll, det är min fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tror att som franchise så betalar du en summa till bolaget och sen sätter de upp en butik. Sen är det upp till dig att få skiten att gå runt, du som anställer, du som jobbar och sköter inköp och liknande. Allt måste givetvis ske på deras sätt och genom deras leverantörer.

Vet att det ibland kommer ut på företagets hemsida att de söker efter franscise i en speciell stad, om inte så får du kontakta dem och berätta att du finns och tror att deras ide funkar i din stad.

Jo, så pass mycket vet jag. Hur allt det där fungerar efter att ha jobbat på en franchise under en kortare stund och snackat med "ägarna" där. Så vet ungefär vad som krävs men tänkte aldrig på att jag ville starta eget då så gick aldrig djupare in på det.

Jag har redan tagit kontakt men det verkar som att man måste veta något haha. Inte att man kan komma in utan erfarenhet och bara ta över något.
Citera
2018-01-30, 20:38
Medlem
Mr.Swedens avatar
Finns ca 700 olika franchise koncept att välja på i Sverige. Från Interflora och Pressbyrån till Pensionärspoolen.

Vad menar du att du inte vet. Ekonomi, bokföring?

Gör så här. Skaffa en förteckning över tillgängliga koncept. Välj ut ett område som intresserar dig eller du har lite kunskap om. Sök jobb (enkelt i högkonjunkturen) och skaffa något års erfarenhet. Sedan startar du egen låda.

Lycka till.
Citera
2018-01-30, 21:19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prixm
Går detta? Jag är snart 30 år gammal och har jobbat större delen av mitt liv sedan jag var 15 med en del studier inblandat, dock inom omsorg/vård och så vidare. Med andra ord inte någon större framtidstro på det utan jag vill göra något som jag känner är mitt och något som jag kan föra vidare och göra till en framtid.

Jag bara antar att det är en omöjlighet utan kapital och kunskap inom tex franchise (vi säger subway som ett exempel) att det finns ingen möjlighet att gå till banken och säga kan jag få ett lån för jag vill starta eget och jag kommer att arbeta stenhårt för att få det att gå runt och göra allt för mitt egna företag.

Jag som är HELT och hållet okunnig inom området (efter att ha tittat runt lite på google och diverse hemsidor, artiklar och dylikt) är det något som är en möjlighet? Jag vill bara göra något värt mödan än att stå och stampa på olika jobb år in och år ut.

Någon som är kunnig inom området (och kanske tom har en franchise) som kan sätta fingret på allt detta och förklara exakt vad som skulle krävas för att kunna öppna något eget?
Enklast är väl att starta ett företag inom en bransch som inte fordrar så stora initiala investeringar, om du inte har startkapital. Om du startar ett företag inom en bransch där du främst säljer en eller flera tjänster, är kapitalbehoven oftast mycket mindre. Exempel på det är RUT-tjänster och IT-tjänster, men givetvis kan det även vara en massa annat. Till exempel kan ju frisörer hyra stol på en salong och köra eget.

Om du kart lägger vad du kan och vad du vill och försöker identifiera tjänster som du kan och vill sälja, så kanske du kan börja där. När du fått igång ett kassaflöde och lärt dig driva verksamheten kan du addera fler tjänster och fasa ut en del andra, och så småningom komma in på de områden du helst vill verka inom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in