2018-01-30, 18:28
Jobbar med många mycket unga människor. Snittåldern på jobbet är löjligt låg faktiskt. Jag är inte gammal på något sätt, men i relation till dem - visst, då är jag gammal.

De gillar att hetsa mig ibland och tjata på mig att skaffa fru. Jag säger att det är ingen stress, och jag har ingen lust att binda mig.

Känner en man som är lite över 50. Han har en kvinna, inga barn. Han jobbar inte varje dag i veckan, och hans jobb är vad som kan kallas för ett "okvalificerat" jobb. Hans intressen är film och att spela datorspel. Han är som sagt 50, så han är inte direkt ute och krökar med polarna längre. Tror de mer träffas ibland, när det är någon rockkonsert i stan exv. Annars sms:ar de väl en del och pratar om kultur och teknik. Denne man är en riktigt skön man: levnadsglad och omtyckt. Men jag har märkt på vissa i omgivningen att de tycker han är lite av en loser. Detta förstår jag inte. Han har ju mat för dagen och tak över huvudet och verkar glad.

Vad tusan är det folk förväntar sig egentligen?

Jag är inte direkt 21 längre, och det känns som att ju mer månader jag lägger bakom mig, desto mer ska jag göra vuxensaker: som att starta familj. Jag känner ingen press, men jag blir mer och mer varse att det börjar bli sprickor i fasaden och att det så smått förväntas att jag ska förvalta mitt familjenamn.

Men jag har inte så stora pretentioner. Jag är rätt slö helt ärligt. Efter att jag jobbat, gymmat, lagat mat och kollat film så är jag halvt döende. Detta är i princip hela vardagen. Så då har jag inte tid och främst ork att göra något "kreativt".

Mitt jobb är inte så krävande, rätt monotont faktiskt. Men jag trivs banne mig! Jag är en vanemänniska, har alltid varit. Säger ingen till mig vad jag skall göra blir jag villrådig. Jag vill inget speciellt, bara existera duger gott och väl.

Givetvis vet jag att det finns saker där ute som kan tända min passion. Men jag är inte säker på vad de är och om jag har ork att göra en ansats efter dem. Jag har insett att om man inte kör all-in på högskolan direkt, så kan det vara svårt att komma ur hamsterhjulet som man hamnar i.
Jag ångrar inget, eftersom allt händer av en anledning.

Jag är nöjd med att jobba, gymma, umgås med folk, spara pengar. Förstår inte vad mer det är jag ska göra, faktiskt.

Varför kan man inte bara vara?
Vad är det som förväntas av en?
Citera
2018-01-30, 18:44
Medlem
Jo det är det som är trixet.
Men nått måste man göra . Men är man vän
Med sig själv har man nått det ultimata ,.
Citera
2018-01-30, 18:51
Medlem
Svenskar skulle inte finnas om alla tänkte som du. Så mitt svar på din fråga är; Nej.
Citera
2018-01-30, 18:55
Medlem
Det innebär en utmaning mot konsumtionssamhällets heliga dogm: att människan ständigt skall vilja ha mer av allt. "Du predikar kanske inte högförräderi, men du lever det." (Steinbeck, En underbar torsdag)
Citera
2018-01-30, 18:57
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Svenskar skulle inte finnas om alla tänkte som du. Så mitt svar på din fråga är; Nej.

Det är väl en proportionsfråga: en på hundra är väl inget problem? Det är när det blir farligt många, av något dåligt, som det blir vanskligt. Och vad exakt är det vi pratar om, skaffa barn? Jag har inte skaffat barn, men det betyder ju inte heller att jag aldrig kommer till att göra barn.

F.ö. skyller jag på samhället. Ett sammansvetsat samhälle sätter goda tvång på att man ska passa in - att man vill göra rätt och berika sin grupp. Dagens samhälle är inte lika intressant att vara delaktig i, känner jag. För det är ingen prestige och sammanhållning på stor skala längre. Ingen att se upp till, inga ideal att se upp till.
Citera
2018-01-30, 19:09
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Det är väl en proportionsfråga: en på hundra är väl inget problem? Det är när det blir farligt många, av något dåligt, som det blir vanskligt. Och vad exakt är det vi pratar om, skaffa barn? Jag har inte skaffat barn, men det betyder ju inte heller att jag aldrig kommer till att göra barn.

F.ö. skyller jag på samhället. Ett sammansvetsat samhälle sätter goda tvång på att man ska passa in - att man vill göra rätt och berika sin grupp. Dagens samhälle är inte lika intressant att vara delaktig i, känner jag. För det är ingen prestige och sammanhållning på stor skala längre. Ingen att se upp till, inga ideal att se upp till.

Du har helt rätt, anser jag. Vi är rätt lika, även om jag förvisso är gift. Har inga barn dock och inget intresse av att skaffa några heller - definitivt inte i det här samhället.

Nä, bättre att glida fram här i livet och skita i vad andra anser. Vi har ju det alldeles förträffligt!
Citera
2018-01-30, 19:59
Medlem
Vilken skön insikt för dig. Det graciösa och glamorösa livet rent materialistiskt återspeglar sällan folks själsliga mående har jag fått erfara. Stressen och pressen dessa människor känner samtidigt som de lägger ner större delen av sitt liv på arbete som inte ger dem någon vidare glädje är de stora förlorarna i längden. För oavsett vad kommer vi alla en dag att vara till stoff och aska, och innan den dagen är kommen för min del förespråkar jag att ha levt ett liv där jag förverkligat mina drömmar och kan gå till evig vila utan någon ånger för att inte ha levt livet fullt ut.

Så om du känner dig belåten med det liv du lever nu – lev det då och strunta blankt i vad andra människor säger. Deras åsikter är bara projiceringar från deras egen värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in