Citat:
Ursprungligen postat av
tryggvardag
Det är mäklarfirman Residence som säljer fastigheten. Den finns under rubriken "underhand" , där finns ett ett hus på Värmdö, Fågelbro.
Alltså en bra bit ut på Värmdö, eller Wärmdö som vissa vill skriva det som. Det går väl att plocka fram ungefär vad den kan ha köpts för och vilket år.
Nåja, spelar roll
Att den läggs ut så snabbt till försäljning tyder väl på att det saknas mycket pengar nu,
gissningsvis. Väldigt mycket. Det tar ju också ett tag att bouppteckningen ska bli klar. Innan den är klar så kan änkan inte sälja. Och hon kan ju heller inte komma åt sambons bankkonton
Mycket märkligt beteende att lägga ut villan till försäljning så snabbt, änkan får inte pengarna fortare för det. Och särkullbarnet måste också godkänna det vad jag förstår det, som.
Det kan i och för sig handla om att de vill ha en slags värdering av bostaden tex därför att särkullsbarnet begärt det ?
Nu vet jag inte om särkullbarnet är myndig eller inte
Snatteriet har kanske avslöjat en synnerligen dåligt skött ekonomi ?
Citat:
Ursprungligen postat av
sonicguide
När ena parten dör och har skulder överförs de i fler fall som jag känner till den andra parten.
Det som de skuldsatt sig gemensamt om lär bli till hennes skulder helt och hållet.
Ja, speciellt om de har köpt villan tillsammans. Änkan måste då ta över lånet/lånen på villan. Eventuellt att omförhandla lånet/lånen, så att det passar hennes egen ekonomi.
I de flesta fall så måste änkan sälja villan om den nu inte var slutbetald. Vilket jag inte tror att den var, de hade väl inte ägt den någon längre tid, gissar jag...
Även om hon får ett välbetalt toppjobb så blir det drygt att amortera på en sådan villa. Dessutom så hinner hon väl knappt bo där heller, om hon ska nu ha ett nytt jobb.
Man kan gissa att det här blir så rörigt att det blir en upprepning av Mona Sahlins piruetter
med sportbilar, lyxvillor, lådvin, kaviarfrukostar, hårgelé och latinos...
Och ett nytt toppjobb för AS: "Där hon kan ta förskott ur kassan"
Citat:
Ursprungligen postat av
CaptainMagenta
Såg henne på H&M i Mölnvik för drygt en vecka sedan.
Hon såg inte direkt lidande ut, gick runt och kollade på kläder samtidigt som hon babblade i telefon "om väder och vind" med någon bekant. Bekymrade sig inte ens om att avsluta samtalet när hon skulle betala i kassan....
Känslan jag fick var knappast "en sörjande änka"!
Spekulationer här:
Det blir nog problematiskt att villan antagligen är mycket högt belånad. Hushållet mister ju en stor del av inkomsten, ja gissningsvis hälften då. Och ev livförsäkring går ju i första hand till barnen.
Tills att bouppteckningen är klar så kommer det inte att hända så mycket ännu...
Skulle det vara så att sambon struntat i en hel massa räkningar under lång tid, och dolt det för AS - Och att det redan finns ett stort svart hål i ekonomin, med inkasso osv...
- Ja då kan KFM (Kronofogden) ta sambons bankkonton och villan i kvarstad. Kvarstad innebär betalningssäkring. Ev att hon och barnen får bo kvar på nåder...
Kvarstad innebär att KFM tar villan i beslag för att säkra täckning för skulderna, och betyder i sin tur att hennes namnteckning på ett kommande säljkontrakt blir ogiltig. Då blir det bara KFM som kan godkänna en försäljning. AS får då inte bestämma själv om försäljning
Det som är dumt med att om KFM går in är att det kan dröja länge innan det lagliga maskineriet jobbat klart. Och det finns nog exempel på änkor som det dröjt ett år eller liknande innan allting är ordnat, med skyhöga ränteutgifter mm
Och säkert finns det gott om exempel på änklingar/änkor som begått självmord i liknande situationer, pga indragen sjukpenning osv...
What comes around goes around, - Karma is a bitch...