Citat:
Ursprungligen postat av
bjornhagberg
Visst är det en möjlighet också. Men man får inte vara naiv. Att putta ned någon från en färja är ju ett extremt lätt sätt att mörda någon.
Citat:
Ursprungligen postat av
RobRoys
Nej, inte är man garanterat medvetslös på 30m. Som jag har fattat det så lägger stuntmännen gränsen vid 60m för fall i vatten, nu fattar jag att det inte är frågan om någon stuntman men med tanke på att det är dubbelt så högt upp till stuntmännens gräns så tvivlar jag på att man garanterat, som du säger, blir medvetslös.
Ett par gånger alltså? Känner du folk som blivit träffad av blixten också? Sannolikheten måste vara minimal även för en sjövan person, och hur kan man med säkerhet veta att det var självmord och inte olyckor? Många frågor.
Jag säger inte att det aldrig händer, att folk frivilligt hoppar från färjor, men är det verkligen det rimligaste utgångsläget så länge man inte har funnit kroppen? Det är det jag ställer mig frågandes till.
Ofta finns det vittnesmål och/eller kamera. Men klart kan man ju aldrig någonsin utesluta att personen blivit slängd över bord om det saknas bevis. Finns en historia om en asiatisk Chief som bara "försvann" på en resa mellan Kina och Australien. Där kom man fram till att besättningen garanterat slängt honom över bord (fanns tydligen blodspår på något räcke), men det var omöjligt att bevisa vem eller vilka, så dem kom undan. Går ju liksom aldrig att utesluta att någon som dött inte blivit mördad. Man kan endast utesluta att bevis för det inte finns. Blir lite för mycket av en metadiskussion om man bara pratar i termer som "tänk om".
I grunden så spärras båten av när någon blir anmäld som försvunnen ombord och besättningen inte lyckas hitta dem inom en "rimlig" tid, har personen ej hittats vid ankomst, så går polisen ombord och gemomsöker alla bilar etc.
I 99% av fallen är det en kvinna eller man som tappat bort sin partner. Som sedan hittas i någon annans hytt....