2019-08-31, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guld-Jussi
Jag har känningar på hans arbetsplats. I myndigheter får ofta avlidna medarbetare tilläggstexten ”dödsbo” efter sitt namn i telefonböcker och andra register, detta står nu på TW.

Hur han avled vet jag ingenting om. Eftersom det här på intet sätt berörts av media kan man dra sina egna slutsatser, om man är spekulativt lagd.

Slutligen vill jag bara säga hur besviken jag blir av vissa kommentarer här. I den politiska debatten får man köra hårt och utan handskar, men att tillgripa den här typen av skamgrepp är så simpelt och lågt.

Va???? Du menar alltså att det står "dödsbo" i den interna telefonkatalogen på AF? Men härregud....ska man då ringa till hans "dödsbo"?? Nä, du måste fabulera. En avliden person tas väl helt enkelt bort från telefonregister och andra register.

Saxat från Wikipedia:

Dödsbo eller sterbhus är kvarlåtenskapen efter en avliden person. Dödsboet räknas som en juridisk person. Kvarlåtenskapen ska enligt lag förtecknas i en bouppteckning inom tre månader efter dödsfallet. Fram till arvskiftet förvaltas kvarlåtenskapen av de efterlevande som har arvsrätt till den avlidnes egendom.
Citera
2019-08-31, 10:25
Medlem
Guld-Jussis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
[/spoiler]

Vilket trams! Hur orkar du?
Tips: om du tvivlar och vill skingra dessa tvivel kan du efterfråga mer information eller handfasta bevis på ett respektfullt sätt. Det kan få andra (i detta fall jag) att lägga energi på att få fram detta. Med ditt sätt stänger du bara dörrar.
Citera
2019-08-31, 10:26
Medlem
welcometorealitys avatar
Överst på Aktuella ämnen nu en skvallertråd om en kvinna som är totalt okänd för mig, Flashback i en nötskal haha...
Citera
2019-08-31, 10:31
Medlem
Guld-Jussis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Va???? Du menar alltså att det står "dödsbo" i den interna telefonkatalogen på AF? Men härregud....ska man då ringa till hans "dödsbo"?? Nä, du måste fabulera. En avliden person tas väl helt enkelt bort från telefonregister och andra register.

Saxat från Wikipedia:

Dödsbo eller sterbhus är kvarlåtenskapen efter en avliden person. Dödsboet räknas som en juridisk person. Kvarlåtenskapen ska enligt lag förtecknas i en bouppteckning inom tre månader efter dödsfallet. Fram till arvskiftet förvaltas kvarlåtenskapen av de efterlevande som har arvsrätt till den avlidnes egendom.
Det fungerar så eftersom man i myndigheter har ägandeskap och roller som ger behörighet till olika saker, till exempel pågående ärenden eller system. Det är ju också så att inget försvinner från myndigheter, allt arkiveras och lagras. Därför finns ju också spår av avlidna medarbetare med i rullorna. I den myndighet där jag själv arbetar hittar jag då och då just beslut tagna av Förnamn Efternamn dödsbo. Lite makabert ja, men det är väl i första hand en juridisk benämning och en nödvändighet i administrationen.
Citera
2019-08-31, 10:39
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Det fungerar så eftersom man i myndigheter har ägandeskap och roller som ger behörighet till olika saker, till exempel pågående ärenden eller system. Det är ju också så att inget försvinner från myndigheter, allt arkiveras och lagras. Därför finns ju också spår av avlidna medarbetare med i rullorna. I den myndighet där jag själv arbetar hittar jag då och då just beslut tagna av Förnamn Efternamn dödsbo. Lite makabert ja, men det är väl i första hand en juridisk benämning och en nödvändighet i administrationen.

Tack för att du tar dig tid att ge den här tråden lite vettigt innehåll.
Citera
2019-08-31, 10:43
Medlem
Citat:

OK, du verkar vederhäftig och jag får väl då tro på dig.

Nu har jag själv aldrig jobbat på någon myndighet, har hela mitt arbetsliv hållit mig på den privata sidan. (Tack och lov) Och där plockas man bort vid sin hädangång. Men namnet lever ju kvar på handlingar etc, det är ju ofrånkomligt.

Oj, nu blev det nog lite OT, ursäkta till övriga tråddeltagare. Åter till Strandhällskan.

Schysst villa ute på Ingarö som paret huserar i. Man skulle ha blivit sossepolitiker istället för en, som det nu blev, hårt arbetande person som försöker upprätthålla Sveriges infrastruktur.
Citera
2019-08-31, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Överst på Aktuella ämnen nu en skvallertråd om en kvinna som är totalt okänd för mig, Flashback i en nötskal haha...

Nu råkar människan vara minister i den regering som vansköter vår nation å det grövsta. Kan ha med det att göra.
Citera
2019-08-31, 10:48
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Nu råkar människan vara minister i den regering som vansköter vår nation å det grövsta. Kan ha med det att göra.

Tack för infot, då borde denna tråd dala ner direkt från toppen haha, jag ska försöka ha bättre koll på våra s.k ministrar..
Citera
2019-08-31, 10:49
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Tips: om du tvivlar och vill skingra dessa tvivel kan du efterfråga mer information eller handfasta bevis på ett respektfullt sätt. Det kan få andra (i detta fall jag) att lägga energi på att få fram detta. Med ditt sätt stänger du bara dörrar.

Sluta då att hitta på rena lögner om dödsbo etc.
Citat:
Dödsbo eller sterbhus är kvarlåtenskapen efter en avliden person. Dödsboet räknas som en juridisk person.

Kvarlåtenskapen ska enligt lag förtecknas i en bouppteckning inom tre månader efter dödsfallet. Fram till arvskiftet förvaltas kvarlåtenskapen av de efterlevande som har arvsrätt till den avlidnes egendom. En sådan person kallas antingen dödsbodelägare, eller efterarvinge för den som har rätt att få ut sitt arv först efter att en dödsbodelägare har avlidit. Ett dödsbo kan också förvaltas av en boutredningsman.

Dödsboet upplöses när arvskiftet är avslutat och all kvarlåtenskap fördelats mellan arvingarna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6dsbo
Senast redigerad av Tillsson 2019-08-31 kl. 11:02.
Citera
2019-08-31, 10:50
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
”Skvallret” att sambon skulle hoppat från en färja kommer från ett inlägg där skribenten vad jag kan se drog en mytologisk metafor till ”färjan” som Charon ror över floden Styx i grekisk mytologi. Sen har folk återupprepat det okritiskt. Märklig trådsanning. Svenskar är obildade.

Nej, det baseras på nyheten att en person sågs hoppa/falla från en av Siljas färjor på söndagsmorgonen. Fortfarande bara spekulationer om det verkligen rör sig om Strandhälls ex, Thomas Wolf, men tidslinjen stämmer hyfsat. Kroppen har ej hittats och sökningarna har upphört, vilket kan vara orsaken till att det dröjde fram till tisdagen innan Strandhäll kom med besked om en time out.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...yssningsfartyg
Citera
2019-08-31, 10:51
Medlem
Guld-Jussis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Tack för att du tar dig tid att ge den här tråden lite vettigt innehåll.
Tack för komplimangen. Man får försöka så gott man kan helt enkelt.

For you my friend:
https://imgur.com/79DUOF3

Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Sluta då att hitta på rena lögner om dödsbo etc.
Burn!
Citera
2019-08-31, 10:52
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality

Så med andra ord, vet du inte vem det är så kan personen inte va känd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in