Citat:
Ursprungligen postat av
GeralBake
Ska försöka göra en lång historia kort,
Polisen kom hem till mig under december och beslagtog min mobil samt dator för att någon har beställt droger i mitt namn. Dom hade hittat ett paket hos posten som tydligen var adresserat till mig.
Jag har ingen som helst koll på vad eller hur det kan förekomma.
En månad senare kommer dom hem till mig igen och gör en husrannsakan med 5 poliser samt narkotikahund. Dom hittar givetvis ingenting eftersom att jag inte håller på med droger.
Men dom beslutar då att beslagta min nya dator som jag fick köpa då dom tog den första samt den lånetelefon jag hade.
Har inte fått ett enda papper eller information om vad som händer nu samt när jag får tillbaka mina prylar.
Hur fungerar det i dessa fall och hur lång tid kan det ta innan jag ser min dator samt mobiltelefon igen?
Har jag rätt att få tillbaka mina saker fortare då dom inte har hittat nåt olagligt?
Ett beslag som en polis gör framställs till en åklagare som avgör om beslaget ska fastställas eller hävas.
Som tur är så har vi lite rättssäkerhet vilket kan görs åklagaren smått sur men du har ALLTID rätt att överklaga ett beslag till tingsrätten. Då måste tingsrätten enligt beslag pröva beslaget inom 4 dagar du, eventuell advokat, åklagare och 1 domare kommer träffas för förhandling.
Du meddelar förundersökningsledaren att du vill överklaga beslaget och han ska hjälpa dig hur du gör.
Även om domaren fastställerbbeslsget så sätter han oftast en tidsgräns för när åklagaren senast måste antingen häva beslaget eller väcka åtal.