2018-01-30, 15:23
Medlem
Ska försöka göra en lång historia kort,

Polisen kom hem till mig under december och beslagtog min mobil samt dator för att någon har beställt droger i mitt namn. Dom hade hittat ett paket hos posten som tydligen var adresserat till mig.

Jag har ingen som helst koll på vad eller hur det kan förekomma.

En månad senare kommer dom hem till mig igen och gör en husrannsakan med 5 poliser samt narkotikahund. Dom hittar givetvis ingenting eftersom att jag inte håller på med droger.

Men dom beslutar då att beslagta min nya dator som jag fick köpa då dom tog den första samt den lånetelefon jag hade.

Har inte fått ett enda papper eller information om vad som händer nu samt när jag får tillbaka mina prylar.

Hur fungerar det i dessa fall och hur lång tid kan det ta innan jag ser min dator samt mobiltelefon igen?

Har jag rätt att få tillbaka mina saker fortare då dom inte har hittat nåt olagligt?
Citera
2018-01-30, 17:23
Medlem
Du har rätt att få tillbaka grejerna efter att fallet är avgjort eller nedlagt, eller när de häver beslaget.

Du borde kunna överklaga beslaget av de nya datorerna om du kan visa att du köpte dem efter att brottet begicks.
Citera
2018-01-30, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeralBake

Polisen kom hem till mig under december och beslagtog min mobil samt dator för att någon har beställt droger i mitt namn. Dom hade hittat ett paket hos posten som tydligen var adresserat till mig.

En månad senare kommer dom hem till mig igen och gör en husrannsakan med 5 poliser samt narkotikahund. Dom hittar givetvis ingenting eftersom att jag inte håller på med droger.

Men dom beslutar då att beslagta min nya dator som jag fick köpa då dom tog den första samt den lånetelefon jag hade.

Har inte fått ett enda papper eller information om vad som händer nu samt när jag får tillbaka mina prylar.

Hur fungerar det i dessa fall och hur lång tid kan det ta innan jag ser min dator samt mobiltelefon igen?

Har jag rätt att få tillbaka mina saker fortare då dom inte har hittat nåt olagligt?

Är du dömd för narkotikabrott av något slag tidigare?

Kan dom visa att datorn används till att genomföra brottet så kommer den troligen att förverkas. (Med andra ord så säljer dom den och köper tårta) eller förstöras som den ska.

Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Du har rätt att få tillbaka grejerna efter att fallet är avgjort eller nedlagt, eller när de häver beslaget.

Du borde kunna överklaga beslaget av de nya datorerna om du kan visa att du köpte dem efter att brottet begicks.

Har datorn varit ett verktyg i brottslig verksamhet. Så blir den förverkad.

Jag har själv blivit av med en dator för 20 lax, genom ett liknande fall. Men det gällde inte droger.
Citera
2018-01-30, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777
Har datorn varit ett verktyg i brottslig verksamhet. Så blir den förverkad.

Jag har själv blivit av med en dator för 20 lax, genom ett liknande fall. Men det gällde inte droger.
För ringa narkotikabrott så lär den inte bli förverkad.
Citera
2018-01-30, 18:10
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeralBake

Ett beslag som en polis gör framställs till en åklagare som avgör om beslaget ska fastställas eller hävas.

Som tur är så har vi lite rättssäkerhet vilket kan görs åklagaren smått sur men du har ALLTID rätt att överklaga ett beslag till tingsrätten. Då måste tingsrätten enligt beslag pröva beslaget inom 4 dagar du, eventuell advokat, åklagare och 1 domare kommer träffas för förhandling.

Du meddelar förundersökningsledaren att du vill överklaga beslaget och han ska hjälpa dig hur du gör.

Även om domaren fastställerbbeslsget så sätter han oftast en tidsgräns för när åklagaren senast måste antingen häva beslaget eller väcka åtal.
Citera
2018-01-30, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
För ringa narkotikabrott så lär den inte bli förverkad.

Mycket möjligt. Men det vet vi inget om i den här historien.

I mitt fall va det ett större brott.

Och vet även om narkotikabrott där personer fått tillbaka mobiler/dator.
Citera
2018-01-31, 07:42
Medlem
Ska tilläggas att jag aldrig tidigare är dömd för något narkotikabrott.

Det du säger om att kunna överklaga beslaget, hur kan jag göra det då jag inte fått nån som helst info om misstanken? Förklarade för ena polisen att datorn var köpt efter att "brottet" hade inträffat, jag visade han kvitto samt orderbekräftelse. Han skulle kolla med förundersökningsledaren sedan återkomma till mig dagen efter, det har nu gått 1 vecka....

Har mailat och ringt men får inte ens ett svar tillbaka på varken mail eller telefon.

Något måste man ju kunna göra för att skynda på processen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in