Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-06, 16:17
Medlem
Vobblers avatar
Fan, vad tragiskt. Hur lång tid tar det att falla 16 meter? Man hinner nog att tänka ganska mycket. Men jag kan tänka mig att paniken blir så stark att man bara skriker rätt ut.
Citera
2018-02-06, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Fan, vad tragiskt. Hur lång tid tar det att falla 16 meter? Man hinner nog att tänka ganska mycket. Men jag kan tänka mig att paniken blir så stark att man bara skriker rätt ut.

Falltiden lär vara runt 1,7 till 1,8 sekunder. En del hinner man tänka, men paniken gör nog att det mesta stänger av och fokuset ligger på vad man kan göra (men det är ju ingenting).

Har själv fått en knuff och fallit över räcket två våningar upp i en marmortrappa, det enda jag hann göra var att snabbt reagera, ta tag i räcket med händerna så att inte huvudet åkte före och styra upp så att jag landade med fötterna först. Tankarna kom efter att jag landat...
Citera
2018-02-06, 16:52
Medlem
Sedan är det inte säkert att man dör på fläcken av ett fall på 12 meter heller. Det finns ju dom som överlevt.
Citera
2018-02-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Sedan är det inte säkert att man dör på fläcken av ett fall på 12 meter heller. Det finns ju dom som överlevt.
Det högsta fall som någon överlevt är ju 10000m (en flygvärdinna, 1972). Men hon hade ju extrem tur...
Citera
2018-02-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det högsta fall som någon överlevt är ju 10000m (en flygvärdinna, 1972). Men hon hade ju extrem tur...
Ja, jag menade mer att mannen kanske hade tid att tänka en stund trots allt.
Citera
2018-02-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det framgår ju inte vilken infästningsmetod man använt men med ankarplugg så klarar tydligen håltegel en max draglast på ca 100 kilo. (det är inte pluggen utan materialet som ger vika). Använder man kemisk ankare där hålrummen i teglet helt enkelt fylls igen runt skruven så kan man få högre styrka.

100 kilo med hävstångseffekt är ju inte mer än kanske 15-20 kilos tryck högst upp på stolpen. Finns inte en chans att håltegel håller där om man inte använt kemiska ankare och de är applicerade på rätt sätt.
Var hittade du den uppgiften? Inte för att jag alls tvivlar på det utan att det är en "bra att ha" uppgift.
100 kg är inte ens 1 kN, dvs långt mindre än de 6,6 kN som är kravet för fästet, och då i 2 infästningar. På bilderna ser det ut som att man bara använt en bult per konsol. (Skrivet med reservation för att vi/jag inte vet exakt vilka konsoler man använt.)
Citera
2018-02-06, 22:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underbarabarbara
Var hittade du den uppgiften? Inte för att jag alls tvivlar på det utan att det är en "bra att ha" uppgift.
100 kg är inte ens 1 kN, dvs långt mindre än de 6,6 kN som är kravet för fästet, och då i 2 infästningar. På bilderna ser det ut som att man bara använt en bult per konsol. (Skrivet med reservation för att vi/jag inte vet exakt vilka konsoler man använt.)
Zoomar man in ordentligt så ser det ändå ut som att det är ett lite mindre hål efter en urdragen skruv strax ovanför det lite större hålet så antalet fästpunkter per konsol var nog korrekt, bara det att det var som att fästa något i smör.
Citera
2018-02-06, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Zoomar man in ordentligt så ser det ändå ut som att det är ett lite mindre hål efter en urdragen skruv strax ovanför det lite större hålet så antalet fästpunkter per konsol var nog korrekt, bara det att det var som att fästa något i smör.
Det har du rätt i, det var jag som misstog det för en snöflinga och lite skugga.

Då kan vi nog ganska säkert utgå från att det var fästet TI 1727 som användes. Den aktuella montagemetoden kräver 2 st 6,6 kN infästningar.

I AFS 2013:3 föreskrivs att förankringspunkter ska testas om man är osäker på deras förmåga att uppta last (26 samt 51 §§, det ska också finnas dimensioneringsberäkningar enligt 40 §). Inget av detta verkar ha utförts.
Citera
2018-02-07, 12:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underbarabarbara

I anvisningarna hos en tillverkare av ankarplugg. Det verkar inte finnas några ankarplugg av något slag för håltegel som klarar mer än 100 kilo utan man måste använda kemiska ankare eller någon form av platta på andra sidan teglet (vilket kanske inte är så lätt att åstadkomma). Den starkaste typen av ankarplugg som jag sett har en smal platta som trycks in i hålet och som fälls ned, men den kräver ett hålrum bakom som är något större än halva plattans längd. Används t.ex. för gipsskivor.

Ett problem annars när man borrar i tegel att det lossnar flisor av hålteglet vilket gör att en expanderplug oavsett typ får väldigt lite material att fästa mot. Sen är det ganska vanligt med sprickor i tegel, särskilt inuti i håltegel.
Senast redigerad av Megaforce 2018-02-07 kl. 12:27.
Citera
2018-02-07, 17:02
Medlem
Plus att teglet i sandspåret är väldigt utsatt för väder och vind. Kanske spelar in lite med.
Men huset i fråga är i alla fall inte speciellt drabbat av sättningar.
Citera
2018-02-07, 17:54
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Nästan lite tragiskt komiskt när man tänker på hur dessa högerkrafter motarbetar allt fackligt arbete och är emot det mesta vad gäller arbetsmiljö och allt annat arbete som ska främja arbetarnas säkerhet

Du måste vara ett betalt sossetroll.
LO välkomnar massinvandring av utländska svartarbetare på byggena.
LO motarbetar aktivt svenska byggarbetares sympatier för SD.
LO tar ut skyhöga avgifter från sina svenska medlemmar för att därefter hugga dem i ryggen.
LO är kort sagt arbetarförrädare av sovjetisk modell.
Citera
2018-02-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Plus att teglet i sandspåret är väldigt utsatt för väder och vind. Kanske spelar in lite med.
Men huset i fråga är i alla fall inte speciellt drabbat av sättningar.
Nej inte för själva teglet men däremot för fogarna. Det kanske är därför man slammat ytterväggarna. Men nu var det inte fogen utan just infästningen i teglet som inte höll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in