2018-01-30, 10:30
Medlem
Pope666s avatar
Sökt några jobb, har fått positiv respons men istället för att arbetsgivaren ringer o vill bestämma tid för intervju så har flera mailat o skrivit att jag ska ringa dem för att boka tid osv. Visst inget problem, men tycker det känns lite slött när en arbetsgivare mailar. Förut så ringde alltid den intresserade arbetsgivaren upp o var mer på.

Har arbetsgivarna blivit latare eller vad handlar det om?

Har redan fått ett jobb så tänker inte höra av mig till de lata arbetsgivarna som inte ens orkade ringa mig.
Citera
2018-01-30, 10:36
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Sökt några jobb, har fått positiv respons men istället för att arbetsgivaren ringer o vill bestämma tid för intervju så har flera mailat o skrivit att jag ska ringa dem för att boka tid osv. Visst inget problem, men tycker det känns lite slött när en arbetsgivare mailar. Förut så ringde alltid den intresserade arbetsgivaren upp o var mer på.

Har redan fått ett jobb så tänker inte höra av mig till de lata arbetsgivarna som inte ens orkade ringa mig.

Det beror väl lite på vad det är för tjänst, men ska de kalla många på intervju (säg att man ska tillsätta 3-4 tjänster samtidigt, och därmed kalla kanske 30 personer på intervju) är det segt att ringa - folk svarar ju så förbannat dåligt i telefonen, speciellt under arbetstid.

Det är ju dessutom inte alltid så populärt att ringa under arbetstid - då kanske den nuvarande arbetsgivare får reda på att personen letar nytt jobb.
Citera
2018-01-30, 10:52
Medlem
FelixSotizs avatar
Det är bättre att svara något i stil med "Hej, tack för visat intresse. Jag känner mig smickrad som arbetssökande men har tagit anställning hos en annan arbetsgivare. Jag önskar er fortsatt lycka till i rekryteringsprocessen".

Då har du varit respektfull mot arbetsgivare/rekryterare och skiljs åt med flaggan i topp ifall du mot all förmodan hamnar i en situation där du söker anställning hos dom igen.

Mvh
Citera
2018-01-30, 11:29
Medlem
Kaustis avatar
Vem vill att potentiella arbetsgivare ringer idag? Jag har ett jobb, och om jag sökt ett nytt sådant vill jag inte behöva bemöta rekryteraren när jag sitter på mitt nuvarande kontor. Maila mig så styr vi upp ett möte. Precis som dom gjort här. Föredömligt agerat av rekryteraren om du frågar mig.
Citera
2018-01-30, 12:18
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag tycker om när de mailar eftersom jag verkligen avskyr plötsliga telefonsamtal från okända. Får man ett mail hinner man förbereda sig och reflektera över om man verkligen är intresserad eller inte på ett helt annat sätt än när man får ett plötsligt samtal uppkört i nyllet.
Citera
2018-01-30, 12:21
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Varför inte? Du ska ju börja lägga grunden för nästa jobb nu.
Citera
2018-01-30, 12:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag tycker om när de mailar eftersom jag verkligen avskyr plötsliga telefonsamtal från okända. Får man ett mail hinner man förbereda sig och reflektera över om man verkligen är intresserad eller inte på ett helt annat sätt än när man får ett plötsligt samtal uppkört i nyllet.
Håller med. Det skulle man kunna göra vdg referenser också. Jag har alltid ställt upp som referens om/när jag fått frågan, men der är hemskt störande när de ringer närsomhelst och man känner att man inte kan avstyra. Maila hellre!
Citera
2018-01-30, 19:35
Medlem
LeifD2s avatar
Mycket bättre med mail, av minst 2 skäl:
- Det är dokumenterat, både vad man skickat och vad man fått för eventuellt svar.
- Telefoner ringer utan undantag vid olämpliga tillfällen.
Citera
2018-01-30, 22:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Det är bättre att svara något i stil med "Hej, tack för visat intresse. Jag känner mig smickrad som arbetssökande men har tagit anställning hos en annan arbetsgivare. Jag önskar er fortsatt lycka till i rekryteringsprocessen".

Då har du varit respektfull mot arbetsgivare/rekryterare och skiljs åt med flaggan i topp ifall du mot all förmodan hamnar i en situation där du söker anställning hos dom igen.

Mvh
Så skulle jag också gjort. Då lämnar man en dörr öppen för framtiden. Då kanske de minns att det där var ju den där som svarade så trevligt.
Citera
2018-01-30, 22:18
Medlem
hugo-lunds avatar
Citat:

Tråkigt att du tolkat det så. Som flera redan påpekat är det knappast för att AG är latare utan en naturlig utveckling och nyttjande av befintlig teknik.
Citera
2018-01-31, 00:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Precis som många andra som svarat i tråden, föredrar även jag mailkontakt. Utöver det, så borde du vända på ditt resonemang och fundera över det när du frågar dig varför dom mailar istället för att ringa - kan det vara ett sätt att sålla ut vilka sökande som är intresserade? Dom som sökt för att dom eventuellt är intresserade, kommer inte höra av sig för att boka intervju i lika stor utsträckning som dom verkligt intresserade. Då slipper man som rekryterare spendera lika mycket tid på intervjuer som inte leder någon vart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in