2021-05-13, 22:02
Medlem
Microserfs avatar
Nu har Tether redovisat hur mycket USD cash som ligger till grund för deras stablecoin och det är inte mycket. För varje USDT så hade de 2,9 cent i kontanter den 31/3.
https://tether.to/tether-releases-br...-its-reserves/
https://tether.to/wp-content/uploads...-breakdown.pdf
https://www.forbes.com/sites/nichola...-its-reserves/

Och Elon Musk meddelade precis att Tesla inte längre tar emot BTC som betalning för fordon. Vilken timing!

För den som inte har koll på vad som pågår med Tether och framförallt NYAG så kan man läsa lite här:
https://ag.ny.gov/press-release/2021...finexs-illegal

För den som verkligen inte förstår något så är datumet för när Tether måste redovisa sina förehavanden senast den 19:e Maj.
https://ag.ny.gov/sites/default/file...oag_signed.pdf

Citat:
Within ninety (90) days of the effective date of this Settlement Agreement,
and on a quarterly basis thereafter for two (2) years following the effective
date of this Settlement Agreement, Bitfinex and Tether will provide
i. documents substantiating Tether’s reserve account(s), in a form
substantially similar to what Tether has provided during OAG’s
investigation;
ii. verification that Bitfinex and Tether have appropriately segregated
client, reserve, and operational accounts, including but not necessarily
limited to verification that (a) Tether reserves are segregated from
operational accounts; (b) Bitfinex and Tether maintain separate
accounts; (c) virtual assets for customers and the companies are held at
Page 12 of 17
separate, segregated deposit addresses (if stored in an omnibus wallet);
and (d) accounts holding fiat deposits from Bitfinex clients are
segregated from company operational accounts, including but not
limited to accounts used to pay or distribute to executives or for other
company obligations; and
iii. documents and information reflecting transfers of funds between and
among Bitfinex and Tether.

Citat:
The effective date of this Settlement Agreement shall be February 18, 2021.

90 dagar efter Feb 18 är Maj 19 och jag är visserligen inte någon advokat eller ens speciellt kunnig inom juridik men en gissning är att en paj-graf från 31/3 inte riktigt duger åt NYAG. Spännande!
Citera
2021-05-13, 22:03
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det som har diskuterats är tetherkonspirationens påverkan på Bitcoin priset.
Du och många med dig har pratat i stil om att skratta gott när priset rasar i ansiktet på oss övriga.

Motargument om att stora företag analyserat läget kring Bitcoin, inklusive tetherkonspirationen, och valt att gå in med miljardbelopp, har liksom flugit över huvudet på er. Ni har fortsatt att mässa på om det hela som om att ni vet något som ingen annan vet. Det är så konspirationsteoretiker fungerar, dom vägrar se den objektiva helheten.

Hur gick det med det motargumentet? spänd inför auditen nästa v?
Citera
2021-05-13, 22:05
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Microserf
Nu har Tether redovisat hur mycket USD cash som ligger till grund för deras stablecoin och det är inte mycket. För varje USDT så hade de 2,9 cent i kontanter den 31/3.
https://tether.to/tether-releases-br...-its-reserves/
https://tether.to/wp-content/uploads...-breakdown.pdf
https://www.forbes.com/sites/nichola...-its-reserves/

Och Elon Musk meddelade precis att Tesla inte längre tar emot BTC som betalning för fordon. Vilken timing!

För den som inte har koll på vad som pågår med Tether och framförallt NYAG så kan man läsa lite här:
https://ag.ny.gov/press-release/2021...finexs-illegal

För den som verkligen inte förstår något så är datumet för när Tether måste redovisa sina förehavanden senast den 19:e Maj.
https://ag.ny.gov/sites/default/file...oag_signed.pdf

90 dagar efter Feb 18 är Maj 19 och jag är visserligen inte någon advokat eller ens speciellt kunnig inom juridik men en gissning är att en paj-graf från 31/3 inte riktigt duger åt NYAG. Spännande!

Vi skrev EXAKT samtidigt ett tecken från Tethergudarna! Spännande läsning, jag misstänker att de kommer förhala processen till max. Skicka fel papper på posten, ljuga och bedra tills till och med de värsta hodlarna inser att det är kört.

EDIT: släpptes de där siffrorna idag?
Senast redigerad av kaerakel 2021-05-13 kl. 22:09.
Citera
2021-05-13, 22:17
Medlem
Microserfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Vi skrev EXAKT samtidigt ett tecken från Tethergudarna! Spännande läsning, jag misstänker att de kommer förhala processen till max. Skicka fel papper på posten, ljuga och bedra tills till och med de värsta hodlarna inser att det är kört.

Jag har ingen aning om vad som kommer hända. Det är så mycket som är mysko. Varför är det bara NYAG som utreder Tether? De har ju bara New York som ansvarsområde. (Det finns väl en Attorney General per delstat i USA?)

Sen har jag också funderat på hur mekanismen ser ut när Tether blåser upp BTC-priset för jag undrar vilka det egentligen är som använder USDT. Antagligen är det traders på börser som inte har KYC/AML där USD inte kan användas. Då är USDT extremt praktiskt speciellt då USDT finns på alla möjliga block-kedjor. Om jag förstått rätt så har Tether lyckats blåsa upp ett luftslott av episka proportioner! Eller så har jag fel. Vad fan vet en generisk idiot som jag på Flashback?
Citera
2021-05-13, 22:18
Medlem
Microserfs avatar
Citat:

EDIT: släpptes de där siffrorna idag?

Jag tror det. Artikeln i Forbes är från idag.
Citera
2021-05-13, 22:31
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Jag har ingen aning om vad som kommer hända. Det är så mycket som är mysko. Varför är det bara NYAG som utreder Tether? De har ju bara New York som ansvarsområde. (Det finns väl en Attorney General per delstat i USA?)

Sen har jag också funderat på hur mekanismen ser ut när Tether blåser upp BTC-priset för jag undrar vilka det egentligen är som använder USDT. Antagligen är det traders på börser som inte har KYC/AML där USD inte kan användas. Då är USDT extremt praktiskt speciellt då USDT finns på alla möjliga block-kedjor. Om jag förstått rätt så har Tether lyckats blåsa upp ett luftslott av episka proportioner! Eller så har jag fel. Vad fan vet en generisk idiot som jag på Flashback?

Ja vi är ju FUD:are bara?

Tether har en 24h volym som är större än alla andra kryptos tillsammans. Det är riktigt sjukt. Marknaden drivs av den! Och det har ökat $50b på ett år.

Nä, det ser riktigt illa ut. Som du säger, detta är Tethers egna siffror. Vänta tills det kommer ”officiella” siffror. Vad är det för värdepapper? Varför fluktuerar inte deras marketcap överhuvudtaget?

Bisarrt.
Citera
2021-05-13, 23:41
Medlem
Microserfs avatar
Citat:
Ja vi är ju FUD:are bara?

Tether har en 24h volym som är större än alla andra kryptos tillsammans. Det är riktigt sjukt. Marknaden drivs av den! Och det har ökat $50b på ett år.

Nä, det ser riktigt illa ut. Som du säger, detta är Tethers egna siffror. Vänta tills det kommer ”officiella” siffror. Vad är det för värdepapper? Varför fluktuerar inte deras marketcap överhuvudtaget?

Bisarrt.

Tja, nu har vi ju officiella siffror från Tether själva angående hur mycket kontanter de har och USDT är uppbackade av 3,87% av 75,85% i rena kontanter. Det är 2,9 cent per USDT i rena kontanter enligt Tether själva. Sen hur man ska tolka det är ju en annan fråga och det är där FUD kommer in.

Min personliga tolkning är att detta gjort att Tesla inte längre tar BTC som betalning för sina fordon och att Tesla kommer ha sålt varenda BTC de haft innan 19:e Maj. Tether trycker upp 2 miljarder USDT i stöten och med tanke på att de hade 1.2 miljarder USD i kontanter 31/3 då det fanns 40 miljarder USDT så är det uppenbart att USDT inte är uppbackade alls och att de trycker upp USDT helt privat utan kunder med USD. Sen kan man undra om det egentligen är olagligt. Vilken lag bryter de mot och vilken domstol är det som borde hantera dem?
Det säger sig också självt att om tillräckligt många vill omsätta sina USDT till rena USD så kollapsar Tether på en gång. De har inte 60 miljarder USD. Inte ens i närheten. De har antagligen inte ens 2 miljarder USD. De har visserligen andra instrument som de hävdar är värda massor men jag tycker det ser ut som ett enda stort korthus skapat av clowner som Paolo Ardoino, Stuart Hoegner och JL van der Velde.

Det är min tolkning men vad fan vet jag? Kanske kollapsar det totalt eller kanske fortsätter allt som vanligt efter 19:e Maj. Vad kan egentligen NYAG göra? Kan SEC dyka upp och skicka Navy Seals som släpar in Paolo, Stuart och JL till Guantanamo eller kommer de sluta som Alexander Vik och slappa som miljardärer i ett privat slott någonstans?
Citera
2021-05-14, 07:35
Tur att Tether till mesta delen är backad av andra tillgångar än den värdelösa fiat valutan USD...
Citera
2021-05-14, 10:39
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Tur att Tether till mesta delen är backad av andra tillgångar än den värdelösa fiat valutan USD...

Du har haft fel om det mesta vad gäller Tether. Någon ny clairvoyant analys vi FUD:are kan ta del av?

Dessa ”andra tillgångar” kan vara precis vad som helst. Att kalla USD värdelös gör dig inte direkt tuffare än de andra kidsen på kryptoskolgården...
Citera
2021-05-14, 10:40
Citat:

Dessa ”andra tillgångar” kan vara precis vad som helst.

Ja, det kan vara snäckskal, men troligtvis inte.
Citera
2021-05-14, 11:11
Medlem
Microserfs avatar
Citat:

Nja, nu är ju själva idén bakom Tether att de ska motsvara USD oavsett hur usel USD är. Just för att vara precis som USD men med kryptovalutans fördelar som att man kan skicka den kors och tvärs på olika block chains.

Om USDT inte är uppbackad av USD 1:1 så har ju USDT inte värdet 1 USD och då faller ju hela idén med USDT. Om den är uppbackad av kryptovaluta så har man skapat ett luftslott helt utan substans och det är ju onekligen en bedrift då luftslottet nu är uppe i 60 miljarder USD.

Så vi har onekligen några spännande veckor framför oss då det blir intressant att se exakt vad det är som Tether redovisar för NYAG och hur NYAG reagerar på om det nu är några fåniga paj-grafer eller 100 miljoner ovidkommande dokument som Tether skickar till dem. Sen att nu IRS och DoJ gett sig på Binance gör ju att man tar fram den stora popcornskålen och spänt följer utvecklingen!
Citera
2021-05-14, 11:48
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Nja, nu är ju själva idén bakom Tether att de ska motsvara USD oavsett hur usel USD är. Just för att vara precis som USD men med kryptovalutans fördelar som att man kan skicka den kors och tvärs på olika block chains.

Om USDT inte är uppbackad av USD 1:1 så har ju USDT inte värdet 1 USD och då faller ju hela idén med USDT. Om den är uppbackad av kryptovaluta så har man skapat ett luftslott helt utan substans och det är ju onekligen en bedrift då luftslottet nu är uppe i 60 miljarder USD.

Så vi har onekligen några spännande veckor framför oss då det blir intressant att se exakt vad det är som Tether redovisar för NYAG och hur NYAG reagerar på om det nu är några fåniga paj-grafer eller 100 miljoner ovidkommande dokument som Tether skickar till dem. Sen att nu IRS och DoJ gett sig på Binance gör ju att man tar fram den stora popcornskålen och spänt följer utvecklingen!

Kul att hitta en jämlike att vittna detta spektakel med!

Popcornskålen har varit framme sen januari, och att döma av trafiken i tråden så börjar kryptons kultanhängare svettas en del

Det var väldigt höga tongångar innan februaridomen, men nu verkar det närma sig ett klimax. Som du påpekar, dessa grafer lär inte tillfredställa NYAG. Dessutom är dem två månader gamla, vilket inte låter mycket, men med tanke på att tether ökat med 50% sen dess är det väldigt relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in