Citat:
Ursprungligen postat av
Pirxz
Det var en bra och pedagogisk genomgång. Men jag tror att granskarna på KIT har begått ett misstag.
SD vill skära ner i det kommunalekonomiska utjämningssystemet, utgiftsområde 25, med 92 miljarder på tre år. KIT hävdar att 30% av dessa pengar normalt går till landstingen, och att 87.5% av landstingets verksamhet är sjukvård. Det skulle alltså innebära 92 miljarder x 0.30 x 0.875 = 24 miljarder mindre till sjukvården under en treårsperiod. Men eftersom SD skjuter till 11 miljarder i riktat stöd till sjukvården, blir utfallet istället 24-11 = 13 miljarder mindre till sjukvården.
Det är så KIT har räknat och det är så man tror att Annika Strandhäll har räknat.
Problemet är KIT's påstående att 30% av det kommunala utjämningssystemet går till landstingen och att man därför kan räkna med att landstingen får 30% mindre pengar. KIT hävdar att det är rimligt att räkna så. Men är det verkligen det? Jag har letat, men såvitt jag kan se är 30% ingen given gräns. Tvärtom, mängden pengar som staten betalar ut till kommuner och landsting verkar variera väldigt mycket efter behov, från år till år. Malmö är den kommun som får överlägset mest pengar utbetalt i bidrag från staten.
Alltså, det finns inget som säger att SD's minskning med 92 miljarder kommer att drabba sjukvården. Det beror helt och hållet på hur SD väljer att fördela utjämningsbidragen. Med tanke på de kraftiga besparingar SD tänker göra på migrationsområdet, och därmed minskade kostnader för kommunerna, skulle jag tro att det är just hos kommunerna vi hittar merparten av de 92 miljarderna.
Annika Strandhäll och sossarna hade alltså fel. Men det visste vi väl redan?