2018-01-29, 12:06
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaften
Jo, så kan det vara. Jimmie är väldigt skicklig vanligtvis, men jag är sugen på att få reda på siffrorna svart på vit. Har Strandhäll fel innebär det att hon ljuger för att vinna poäng i debatten. Jag har svårt att tro att hon hittar på också, eftersom hon har mer att förlora genom att göra det.

Jag har svårt att hitta några siffror alls men jag har inte grottat ner mig mer än googlat och hoppats att nån tidning skrivit något om det men hittade inget vettigt tyvärr. Orkar liksom inte läsa en hel budget
Citera
2018-01-29, 12:08
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Intellektet är inte lågt men språkkunskaper som är så miserabelt dåliga så de inte förstår enkla instruktioner eller vad en patient säger.

Töm katetern. (ser frågande ut)
Töm kisspåsen. (aha kisspåse)
Sitter på smalbenet. (smalben?)
Benet under knäet, känn på byxorna under knäet. (knä?)
Olle vill ha sin fruktsoppa värmd, lite ljummen. (ljummen?)
Varm, inte kall och inte het. (?)
OK, jag gör det själv, titta på och lär.
Ge medicin ur dosetten, signera medicinlistan. (signera?)
Kan jag prata annat språk med dig? Engelska eller spanska eller tyska eller franska. (bara XXX språk talat i sitt hemland)

Hur blir det när jag blir gammal? Kommer mit språk vara utdött och ingen förstår när jag säger var det gör ont?

(anställs med anställningsbidrag, har samma lön eller tom mera)
Jojo. Jag har varit i kontakt med persiska läkare o dessa får mer än gärna fortsätta behandla mig.
Det du nu tar upp är blattar, lägre ner i rangordningen. Har anhöriga som jobbar inom långvården o där finns de blattarna du pratar om.
Förutom att de gamla är rasister så är de även livrädda för dessa personer. Det ska de vara då de är lika värdelösa som du beskriver. Min tant jobbar där o hon hatar att arbeta med dem då det är enklare om hon gör två personers arbete än att göra två personers arbete efter att hon har tjatat på dem.
Citera
2018-01-29, 12:10
Medlem
Strandhäll verkade för mig bara rabbla innantill det som hon innan programmet gått igenom med sin talskrivare. "Utmaningar" i stället för att erkänna att vården i Sverige är i kris. Helt svarslös när talskrivarens siffror inte stämde med verkligheten.
Ylva Johansson hade klarat den här debatten bättre.
Citera
2018-01-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jojo. Jag har varit i kontakt med persiska läkare o dessa får mer än gärna fortsätta behandla mig.
Det du nu tar upp är blattar, lägre ner i rangordningen. Har anhöriga som jobbar inom långvården o där finns de blattarna du pratar om.
Förutom att de gamla är rasister så är de även livrädda för dessa personer. Det ska de vara då de är lika värdelösa som du beskriver. Min tant jobbar där o hon hatar att arbeta med dem då det är enklare om hon gör två personers arbete än att göra två personers arbete efter att hon har tjatat på dem.

De gamla är inte rasister. Du pratar om de gamla pateinterna eller de gamla anställda?
De gamla patienterna, de äldre, de blir inte glada när det kommer en färgad man eller kvinna som inte kan prata deras språk.
Om de varit färgade och pratat svenska så hade det varit en helt annan femma:
Vi tillskriver detta som rasism men det är språkförståelsen, språket som bygger broar och språket som skiter högaktningsfullt i om personen har bruna eller blå ögon.

De äldre jag möter är mera frustrerade av att möta en blond icke svensk som pratar så illa så man fattar inte ett skit än en mörk person som pratar svenska.
Citera
2018-01-29, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Politik är att ställa grupper mot varandra, genom att fördela skattepengarna till välfärden, sjukvården, polisen, pensionärer etc. Om Invandringen kostar 100 miljarder om året så kommer det att leda till nedskärningar inom alla andra områden. Då är det alltså invandringspolitikens fel. Man kan också säga att det är funktionsnedsattas fel då dom också kostar mycket pengar.
Men eftersom invandrare fejkar funktionsnedsättning för att få assistansersättning och anställa sina familjemedlemmar, den enorma kostnadsökningen inom området beror på invandringen.

Invandrare behöver mer sjukvård.
Invandrare behöver mer kriminalvård och ingripande från polis.
Allt är invandrarnas fel.

Snarare massinvandringens fel. Enskilda eller grupper av invandrare bör inte anklagas eller angripas av slentrian. De är som de är typ... Många tar chansen att helt skrupelfritt göra anspråk på landets välfärd och ingnorerar lagar, både skrivna och oskrivna.

Dessa ska naturligtvis inte tillåtas att få fortsatt uppehälle i landet eller helst inte släppas in alls.
Så, allt är politikernas fel. Just därför som jag ALDRIG kan rösta på ett sjuklöversparti eftersom de har samma volymiösa och kravlösa invandringspolitik som grund. Vissa naynser kan skönjas men de är betydelselösa.
Citera
2018-01-29, 12:18
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det normala vore att programledaren tog på sig att medla om deltagarna är oense om rena fakta uppgifter. I ett normalt debattprogram skulle de ha någon som sitter och kan kolla sådant lite snabbt och sedan får programledaren säga att Åkesson har rätt eller Strandhäll har rätt och nu gäller det att hålla sig till ämnet.

Nu görs inte det utan tittarna får bedöma själva vem som har rätt/fel om rena fakta uppgifter. Eftersom TV själva inte bryr sig om att hyfsa nivån på sina debatter så vet Annika Strandhäll att hon kommer att klara sig undan konsekvenser även om hon uppenbart ljuger. Hade vi haft seriösa och objektiva journalister så hade tittarna fått mycket bättre information men...

Sen borde inte politiker få slänga ut siffror utan att hänvisa till vart det står i budgeten. Ex Hade Annika hänvisat till sida 76 under punkt 2.1 så kan man ju kontrollera det och då kanske även Jimmie kan förklara budgeten. Men politiker slänger ju bara ut några jävla siffror och siffrorna stämmer säkert beroende på hur man räknar. Hon säger att kommuner och landsting får 13 miljarder mindre eller nåt sånt och han säger att vården får 11 miljarder mer om jag minns rätt och bägge siffrorna kanske stämmer.
Citera
2018-01-29, 12:19
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Sveriges befolkning har ökat med en miljon på bara ca tio år. En procentuell ökning som saknar motstycke i det moderna Europa. Den i särklass största orsaken till den här extrema befolkningsökningen beror på den extrema asylinvandringen. Så självklart så spelar vår sjuka invandringspolitik en enormt stor roll när det kommer till varför vi har ett sånt kaos inom vården som vi trots allt har. Och den här kopplingen gäller naturligtvis skolkaoset med. Men det är väl ganska logiskt att en företrädare för den politiken som sett till att vi haft den migrationspolitik vi haft (har), aldrig kommer att erkänna sitt praktfiasko, vare sig för folket eller för sig själv. Istället så kör dom alla andra förklaringsmodeller, oavsett hur osannolika dom än är. Och extra populärt är ju att skylla allt på skattesänkningar hur små dom än må vara. Strandhäll ylade som en stucken gris om att hon minsann gett två extra miljarder till kommunerna och landstingen, samtidigt som hon förfärades över att SD vill sänka skatterna med 13 miljarder som ju minsann motsvarar hela 20.000 vårdtjänster.. Nog tycker jag att hennes matematik då även borde kunna appliceras på kostnaden för alla så kallade "ensamkommande baaaarn" som ligger på dryga 35 miljarder per år! En summa som ju med samma resonemang skulle kunna gå till att tillsätta 60.000 vårdtjänster...

Sen är jag så sjukt jävla trött på det här med att "25% av alla vårdanställda har en invandrarbakgrund och om vi tar bort dom så rasar hela huset ihop". Ja tro fan det. Nästan 20% av befolkningen är för fan födda i ett annat land och antagligen har över 30% av vår befolkning en invandrarbakgrund. Behöver aldrig dessa uppsöka vården?? För aldrig sitter det väl någon med en invandrarbakgrund i väntrummet på ens lokala vårdcentral .. Sen kan man ju fråga sig varför all vårdpersonal med invandrarbakgrund helt plötsligt skulle försvinna från vården bara för att Åkesson ser elefanten i rummet och kritiserar den förda invandringspolitiken som förts senaste decennierna.

Så förstår man inte att vår hjärndöda migrationspolitik är en extremt bidragande faktor till allt detta kaos så är det definitivt nåt med det kognitiva som inte fungerar som det skall. Och då är det kanske också ganska väntat att vi har en massa döskallar som anser att "Strandhäll körde över Åkesson".
+10 Så sant så.
Citera
2018-01-29, 12:20
Medlem
Jimmie blev inte överkörd av Annika.
Annika avbröt och visade inte god ton och rabblade de fakta hon lärt sig innatill fort för att inte glömma vad hon skulle säga.

Tänk om en debatt var dessa två inlåsta i dressinen och sovvagnen i på spåret.
Dom kunde bara prata en i taget och fick typ 2 minuter och sen bröts det hela för nästa talares tur.
Eller dom fick skriva en text som visades, en text som innehöll max 100 ord.
Välja vad om vil säga, inte avbryta och ge rena fakta utan att överrösta.

För mig kändes det hela larvigt att ens sändas.
Annika som överröstar Jimmie.
Citera
2018-01-29, 12:20
Medlem
Månsans avatar
En grov missuppfattning, sannolikt beroende på att TS åsikter är färgade av sossepropaganda.

Som många noterat sedan länge är Annika Strandhäll påtagligt lågintelligent. Mycket tyder på att hon kvalar in som en av de mest korkade statsråden genom alla tider i Sverige, ofattbart nog till och med mer imbecill än bottennapp som Maud Olofsson och Mona Sahlin. Finns ett flertal exempel, hennes otroligt barnsliga publicering "smartaste bästa tjejgänget", hennes idé om att landets pensioner blev säkrade när befolkningen passerade 10 miljoner (till följd av att hennes regering vräkt in abnorma mängder arabiska analfabeter) samt hennes panikartade och virriga svamlande rörande regler för sjukförsäkringen.

Nej Åkesson blev inte överkörd. Han var inte särskilt bra igår kväll men han fick i alla fall med poängen att vårdkaoset är ett haveri. Där fick han också oväntat stöd av programledaren. Strandhäll lika gapig, svarslös och osammanhängande som hon brukar vara.

Åkesson-Strandhäll 2-0 i en ruffig match.
Citera
2018-01-29, 12:25
Medlem
grey.eagles avatar
Lite konstigt hon uttalar sig, hon kan vården säger hon, men hon säger att en uska har 29000 i månaden fy fan vilken lögnare hon är. Lönen för en uska ligger nog runt 22000 så 7000 ljög hon friskt ihop.

För att en uska skall ha den lönen får den jobba varje helg samt bara kvällpass

Fy fan vad hon ljuger
Citera
2018-01-29, 12:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Han försökte att styra in på sin starka sida, invandringen men hon kontrade fint med hur många som har invandrarbakgrund i vården och man såg att Åke fick ont och svalde den torra saliven.

"En annan etnisk bakgrund" sa hon. "Ungefär 25% av dem som arbetar inom vård och omsorg i Sverige idag har en annan etnisk bakgrund".

Låt oss jämföra detta med lite demografiska siffror från SCB:

Citat:
Till följd av den höga invandringen under 2016 fanns det drygt 2,3 miljoner personer med utländsk bakgrund vid årets slut vilket var drygt 133 000 personer fler än året innan. Det motsvarar 23,2 procent av hela befolkningen.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/statistiknyhet/medellivslangder-hushallsstatistik-asylsokande-m.m.-2016/
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/

23,2 procent av Sveriges befolkning hade en annan etnisk bakgrund i Sverige år 2016. Idag är det förmodligen nära 25 procent eftersom väldigt många fick uppehållstillstånd under år 2017. (Och då har jag inte räknat in de som har en svensk förälder och en utländsk förälder, då hamnar vi faktiskt på ca 30 procent.)

Så på vilket sätt var hennes argument lysande? Vad hon sade, i praktiken, är att det blir ingen skillnad om alla invandrare och deras barn lämnar Sverige eftersom deras andel av de arbetande i sjukvården motsvarar deras andel av befolkningen.

Argumentet är idiotiskt i sig. Däremot finns det nog många som går på detta argument, så det är inte fullt så korkat som det först verkar. Men det förutsätter att ingen ser igenom detta och sågar argumentet mitt under debatten. Då blir debattören bortgjord. Tyvärr tog inte Jimmie Åkesson vara på möjligheten. Här hade han öppet mål, som han missade.
Senast redigerad av -Info- 2018-01-29 kl. 12:32.
Citera
2018-01-29, 12:30
Medlem
JustZlatans avatar
Nu har jag sett debatten och måste säga att Åkesson gjorde ganska bra ifrån sig vilket jag inte trodde han skulle göra. Han var lugn och saklig medan Annika Strandhäll framstod som en komplett idiot som hon ofta gör när hon öppnar sin fula sugkukarmun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in