Jag är på jakt efter en bodstadsrätt i Stockholm. Jag behöver inte bli för långrandig i det, men en viktig aspekt för mig är att den inte är för lyhört. Det finns många lägenheter ute byggda på 1940-talet, och som jag förstår det ska lägenheten gärna vara byggd efter 1955. Det är som jag föstått det en indikator för att det är bra ljudisolerat. Men finns det kanske bra och dåliga lägenheter som är byggda vid 40-talet? Vad ska jag titta på och undersöka innan jag slår till, för att få en lägehet som är rimligt bra ljudisolerad och inte för lyhörd?
Om man skulle behöva ljudisolera en lägenhet, vad skulle det kunna kosta i så fall?
Jag antar att brf behöver godkänna detta också?
Du har helt rätt. Du kan även sträcka dig till en som är byggd på 1970 talet föratt slippa höra grannen pissa.
Nja jag bodde i en kåk jag tror var byggd kring den tiden och brukade höra grannen kissa faktiskt när jag gått och lagt mig. Tror ljudet från toan kommer av andra orsaker än just när huset byggts.
Nja jag bodde i en kåk jag tror var byggd kring den tiden och brukade höra grannen kissa faktiskt när jag gått och lagt mig. Tror ljudet från toan kommer av andra orsaker än just när huset byggts.
Jag är på jakt efter en bodstadsrätt i Stockholm. Jag behöver inte bli för långrandig i det, men en viktig aspekt för mig är att den inte är för lyhört. Det finns många lägenheter ute byggda på 1940-talet, och som jag förstår det ska lägenheten gärna vara byggd efter 1955. Det är som jag föstått det en indikator för att det är bra ljudisolerat. Men finns det kanske bra och dåliga lägenheter som är byggda vid 40-talet? Vad ska jag titta på och undersöka innan jag slår till, för att få en lägehet som är rimligt bra ljudisolerad och inte för lyhörd?
Om man skulle behöva ljudisolera en lägenhet, vad skulle det kunna kosta i så fall?
Jag antar att brf behöver godkänna detta också?
Vill du ha tjocka väggar så är det 1930-talshus du ska leta efter. Väggar som skulle tåla flygplansbomber.
Vårt hus är byggt nånstans 40-50-tal (3-vånings lägenhetshus i sten) och är grymt bra gällande ljudisoleringen! Trapphuset hörs väl, men så är det väl överallt. Vi hör om de ovan har fest eller skriker/sjunger högt osv, annars störs vi aldrig.
Det är väl först efter 2000 man börjat bygga med tanke på lyhördhet om jag minns rätt. Jag bor i hus byggt på 60-talet och jag hör grannarna gå på toa, ha sex, nysa, byta tv kanal, prata i telefon och vad de säger i telefon. Jag missar ingenting. Jag vet när de är gravida innan de själva tagit testet. Nästa lägenhet för mig blir ett hus byggt efter 2000, minst.
Håller med ovanstående. Det är lägenheter från ca år 2000 som gäller om man ska vara någorlunda säker på att inte höra grannen fisa och nysa. 1980/90-tal kan också funka, men jag tycker att stegljud ofta hörs i de årgångarna.
Bytte nyligen bostad från nyproduktion till 40/50-talsfunkis.
Satan vad bortskämd man var i den förra lägenheten vad gäller lyhördhet, hörde nog grannarna en gång på två år.
Nu hör jag samtal, idioter som pissar rakt i vattnet, tvättmaskiner, barn som springer runt osv.
Det är tack och lov i princip knäpptyst efter 22:30 i alla fall.
Synd att nyproduktion är så löjligt dyrt, annars oslagbart på flera sätt.
Du ska få några andra saker som är bra att tänka på om du vill undvika störande ljud och som jag tror är ganska svåra att isolera bort, t.ex. kolla när sopgubbarna kommer och var de brukar parkera sina bilar och tömma sopkärlen, kyrka (har man otur slår kyrkklockan varje kvart hela natten), livsmedelsbutik och till viss del även restaurang (tidiga varuleveranser där de ofta har både bilen och kylaggregatet på) och framför allt om du väljer att köpa nära en flygplats, kolla i vilken riktning planen startar och landar.
Senast redigerad av sajebis 2018-01-30 kl. 16:04.