Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-30, 16:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandmanii
Jag är på jakt efter en bodstadsrätt i Stockholm. Jag behöver inte bli för långrandig i det, men en viktig aspekt för mig är att den inte är för lyhört. Det finns många lägenheter ute byggda på 1940-talet, och som jag förstår det ska lägenheten gärna vara byggd efter 1955. Det är som jag föstått det en indikator för att det är bra ljudisolerat. Men finns det kanske bra och dåliga lägenheter som är byggda vid 40-talet? Vad ska jag titta på och undersöka innan jag slår till, för att få en lägehet som är rimligt bra ljudisolerad och inte för lyhörd?

Om man skulle behöva ljudisolera en lägenhet, vad skulle det kunna kosta i så fall?
Jag antar att brf behöver godkänna detta också?

Bor i en fastighet som är byggd 1966. Bidragspatrasken (låg intelligens) får för sig att man tappar upp ett bad för att man ska sig signallera något till dem.

Det kanske finns en anledning till att de är förlorare som aldrig haft ett jobb eller gör allt för att slippa ett jobb och sedan blir de avsundsjuka och hetsar upp sig av olika anledningar.
Citera
2018-01-30, 16:20
  #14
Medlem
Jag skulle säga att det är inte årtalet som är det viktigaste, utan vilken kvalitet det är på huset, dvs vilket klientel byggherren byggde åt.
Som exempel har jag bott i ett barnrikehus från 30-talet, där hörde man allt. Jag har även bott i en lägenhet på KI från 60-talet (gamla arbetarbostäder), där hörde jag vad folk pratade in på grannens telefonsvarare. Men sedan har jag bott i 50-talshus och trots att jag bodde direkt ovanpå tvättstugan, så hörde jag bara centrifugen lite diffust om jag låg på golvet.
Citera
2018-02-01, 19:11
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Att lägga in heltäckningsmatta kan dämpa en del. På toaletten kan det behövas ändra åtgärder.

Detta hjälper väl främst om grannen gör?
Citera
2018-02-02, 05:39
  #16
Medlem
Citat:
Detta hjälper väl främst om grannen gör?

Min upplevelse är att det blir tystare även i lägenheten med matta. Har dock inte gjort några exakta mätningar. Det verkar som om textilerna "äter" ljud. Precis som kraftiga gardiner också dämpar en del oljud trots att man sitter i samma rum som källan till ljuden.

Bauhaus har rätt billiga heltäckningsmattor och det är lätt att lägga in själv. Det svåra är transporten om du inte har kärra.
Citera
2018-02-03, 12:40
  #17
Medlem
Okej!

Jag misstänker att ljudet absorberas i mattan istället för att studsa. Tack!
Citera
2018-02-03, 13:03
  #18
Medlem
Bor i ett hus från 60-talet, är bra isolerat men hör grannarna duscha. har nog med rörens placering att göra
Citera
2018-06-15, 13:28
  #19
Medlem
Miljonprogram ála 50-60 tal är så klart de värsta. Betong precis överallt. Massor av grannar och oftast innergårdar med skrikande ungar. De jag har bott i hör du allting från badrumsbesök, kroppsljud och väckarklockor. Tråkigt att man själv avger dessa läten till andra. Ska man spendera en del tid hemma blir det rena tortyrkammaren att bo i miljonprogram. Som andra säger. Nyproducerade lägenheter, även i ett gammalt hus, efter 2000-talet håller absolut högst klass.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback