2018-01-28, 18:35
Medlem
Vänner! Vi skall undersöka problem med en 206 som inte vill starta. Den klickar som den skall men inget händer. Solenoid eller startmotor? Vi är lite fundersamma kring vad som är startmotor eftersom ingen bra beskrivning finns på nätet. (Vi är iofs övertygade om att den sitter underst på motorn på vänstra sidan framifrån sett?) Vi kan inte hitta solenoiden heller. Kan någon vänlig själ berätta för oss vart dessa delar finns och gärna med tips (om finnes) på hur vi skall agera.

TACK!
Citera
2018-01-28, 18:40
Medlem
mainfurers avatar
Solonoiden sitter ju på startmotorn! Den lilla delen som kablarna sitter i
Edit: Klickar den funkar solinoiden men slår inte till drevet. Knacka på startmotorn så brukar det hoppa igång
Citera
2018-01-29, 05:42
Medlem
PeterNosters avatar
På vänster sida sitter väl generatorn. Den drivs av en rem. Startmotorn drivs av el och sitter mer åt höger. Den ska ju driva kuggarna på svänghjulet som sitter på höger sida vid växellådan. Följ sladden från + på batteriet så sitter solenoiden på startmotorn. Kolla upp kontakterna.

Är batteriet som det ska? Provat med startkablar från annan bil?

Videor:
https://www.google.se/search?q=peuge...w=1920&bih=949

Generell video.
https://www.youtube.com/watch?v=BrqkhZmDnHQ
Senast redigerad av PeterNoster 2018-01-29 kl. 05:53.
Citera
2018-01-29, 09:05
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Går det att dra runt motorn för hand?
Hur mår jordflätan?
Citera
2018-01-29, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På vänster sida sitter väl generatorn. Den drivs av en rem. Startmotorn drivs av el och sitter mer åt höger. Den ska ju driva kuggarna på svänghjulet som sitter på höger sida vid växellådan. Följ sladden från + på batteriet så sitter solenoiden på startmotorn. Kolla upp kontakterna.

Är batteriet som det ska? Provat med startkablar från annan bil?

Videor:
https://www.google.se/search?q=peuge...w=1920&bih=949

Generell video.
https://www.youtube.com/watch?v=BrqkhZmDnHQ
Coool! Tack för infon! Du har bekräftat det jag trodde, nämligen att startmotorn inte sitter längst remmen:-).. Men vad är det då som som sitter under generatorn närmast marken?
Batteriet är ok och den startar inte med kablar från annan bil.
Tack!
Citera
2018-01-29, 18:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikkeMus
Coool! Tack för infon! Du har bekräftat det jag trodde, nämligen att startmotorn inte sitter längst remmen:-).. Men vad är det då som som sitter under generatorn närmast marken?
Batteriet är ok och den startar inte med kablar från annan bil.
Tack!

Ser det ut så här så är det kompressorn för AC.
https://www.google.se/search?rlz=1C1....0.VUYbAEYBDQk

Det fanns ju en del videor hur man felsöker ditt problem. På engelska dock. Är det ett problem?

Startmotorn:

På startmotorn sitter solenoiden.
Till solenoiden går en kraftig kabel från + på batteriet. Från startnyckeln via ett relä går en tunnare kabel dit. När du vrider om nyckeln så blir det 12 volt på den tunna kabeln. Det gör att solenoiden skickar fram ett kugghjul som trycks in i kuggarna på svänghjulet. När kugghjulet är framme sluts en kontakt inne i solenoiden som gör att den kraftiga kabeln kopplar in 12 Volt från batteriet direkt till startmotorn och den snurrar och motorn startar. Då kastas kugghjulet tillbaks in i solenoiden.

Lättast att hitta felet är om man har en multimeter. Finns på Kjell & CO, Clas Ohlsson, Biltema o.s.v.

1. Kolla om startmotorn är jordad i bilens chassi. Mät med Ohm inställningen på multimetern.
2. Mät om det finns 12 volt på kontakten med den grova kabeln. Mät med 20 Volt inställningen på multimetern.
3. Ta bort den tunna kabeln från solenoiden. Mät på kabeln om det kommer 12 volt på den när du vrider om nyckeln.
3a. Kommer ingen 12 volt så är det fel på startreläet. Det sitter i en plastlåda i motorrummet.

Hur långt kom du?
Senast redigerad av PeterNoster 2018-01-29 kl. 18:29.
Citera
2018-01-30, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ser det ut så här så är det kompressorn för AC.
https://www.google.se/search?rlz=1C1....0.VUYbAEYBDQk

Det fanns ju en del videor hur man felsöker ditt problem. På engelska dock. Är det ett problem?

Startmotorn:

På startmotorn sitter solenoiden.
Till solenoiden går en kraftig kabel från + på batteriet. Från startnyckeln via ett relä går en tunnare kabel dit. När du vrider om nyckeln så blir det 12 volt på den tunna kabeln. Det gör att solenoiden skickar fram ett kugghjul som trycks in i kuggarna på svänghjulet. När kugghjulet är framme sluts en kontakt inne i solenoiden som gör att den kraftiga kabeln kopplar in 12 Volt från batteriet direkt till startmotorn och den snurrar och motorn startar. Då kastas kugghjulet tillbaks in i solenoiden.

Lättast att hitta felet är om man har en multimeter. Finns på Kjell & CO, Clas Ohlsson, Biltema o.s.v.

1. Kolla om startmotorn är jordad i bilens chassi. Mät med Ohm inställningen på multimetern.
2. Mät om det finns 12 volt på kontakten med den grova kabeln. Mät med 20 Volt inställningen på multimetern.
3. Ta bort den tunna kabeln från solenoiden. Mät på kabeln om det kommer 12 volt på den när du vrider om nyckeln.
3a. Kommer ingen 12 volt så är det fel på startreläet. Det sitter i en plastlåda i motorrummet.

Hur långt kom du?
Tack, du verkar kunna detta. Den del jag trodde är startmotorn är precis den du delade länk på, alltså inte startmotorn. Jag tog bort batteriet i dag, rengjorde alla ytor på ordningar och plus. Jord fanns enbart till gods och chassi. Laddat batteriet. Ingen förbättring. Kunde inte heller se startmotorn så jag får ta mig under bilen i morgon. Det är dessutom min sons bil som jag lovat försöka fixa åt honom. Uppskattar stort ditt engagemang och hjälp. Skall gå efter din lista i morgon och förhoppningsvis komma fram till något bra. Tack!
Senast redigerad av MikkeMus 2018-01-30 kl. 02:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in